Discussing acts of violence in the classroom a teacher's perspective

Tässä pro gradu –työssä tarkastelen eri väkivallan tekojen käsittelyä luokkahuoneessa opettajan näkökulmasta. Tämä työ on luonteeltaan kirjallisuuskatsaus, jossa eri tutkimuskirjallisuuteen perustuen esittelen erilaisia toimintaohjeita kouluille ja opettajille kriisitilanteissa. Tämän tutkielman koh...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salonen, Laura
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58784
_version_ 1828193092081025024
author Salonen, Laura
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salonen, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salonen, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salonen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu –työssä tarkastelen eri väkivallan tekojen käsittelyä luokkahuoneessa opettajan näkökulmasta. Tämä työ on luonteeltaan kirjallisuuskatsaus, jossa eri tutkimuskirjallisuuteen perustuen esittelen erilaisia toimintaohjeita kouluille ja opettajille kriisitilanteissa. Tämän tutkielman kohderyhmänä ovat 12-19 –vuotiaiden oppilaiden opettajat, erityisesti kieltenopettajat, sillä yläkoulussa ja lukiossa oppilailla on useimmiten ryhmänohjaaja, joka voi olla minkä tahansa aineen opettaja. Aluksi käyn läpi kriisien ja väkivallan eri muotoja keskittyen erityisesti väkivaltaiseen ekstremismiin ja terrorismiin. Selvitän esimerkiksi, miten eri lähteissä kuvaillaan terroristiryhmien rekrytointikeinoja ja terroristien mahdollisia motiiveja. Kappaleessa 3 esittelen tutkimuksia opettajista jotka ovat käsitelleet väkivaltaisia tapahtumia oppilaidensa kanssa eri tavoin, esimerkiksi USA:n vuoden 2001 9/11 –iskujen jälkeen. Tämän jälkeen tuon esiin materiaaleja, joissa tarkastellaan radikalisoitumisen ja väkivaltaisen ekstremismin ehkäisemistä kouluissa. Keskityn erityisesti Suomen, Yhdistyneen Kuningaskunnan sekä Yhdysvaltojen väkivaltaisen ekstremismin ehkäisystrategioihin ja -ohjelmiin, sekä aiheesta julkaistuihin materiaalipaketteihin opettajille. Keskustelen myös mahdollisesta luokkahuoneessa esiintyvästä vihapuheesta ja kiusaamisesta sekä mahdollisista väkivaltaiseen ekstremismiin liittyvistä varoitusmerkeistä oppilaissa. Kappaleessa 5 esittelen eri lähteistä koostettuja toimintaohjeita opettajille miten toimia käsitellessä väkivallan tekoja luokkahuoneessa, millaista toimintaa tulisi välttää ja mitkä ovat mahdollisia eettisiä ja ammatillisia ongelmakohtia. Esittelen myös kriisisuunnitelmaohjeita perustuen Suomen Opetushallituksen ohjeistuksiin. Kappaleen lopussa keskustelen käytännön esimerkkinä elokuun 2017 Turun puukotustapauksesta Suomessa. Tähän liittyen analysoin kahden eri kunnan lähettämiä toimintaohjeita alueidensa kouluille. Lopuksi yhteenvedossa tuon ilmi opettajiin kohdistuvan tutkimuksen lisäyksen tärkeyttä. Tutkielmaa tehdessä kävi ilmi, että opettajien reaktioita väkivaltaan, kuten esimerkiksi kouluampumisiin tai terrorismiin, on tutkittu suhteellisen vähän. Kuitenkaan opettajien merkitystä ja tärkeyttä kouluyhteisössä ei kukaan voi kiistää.
first_indexed 2019-08-19T08:21:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dufva, Hannele", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salonen, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-29T06:39:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-29T06:39:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58784", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu \u2013ty\u00f6ss\u00e4 tarkastelen eri v\u00e4kivallan tekojen k\u00e4sittely\u00e4 luokkahuoneessa opettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4m\u00e4 ty\u00f6 on luonteeltaan kirjallisuuskatsaus, jossa eri tutkimuskirjallisuuteen perustuen esittelen erilaisia toimintaohjeita kouluille ja opettajille kriisitilanteissa. T\u00e4m\u00e4n tutkielman kohderyhm\u00e4n\u00e4 ovat 12-19 \u2013vuotiaiden oppilaiden opettajat, erityisesti kieltenopettajat, sill\u00e4 yl\u00e4koulussa ja lukiossa oppilailla on useimmiten ryhm\u00e4nohjaaja, joka voi olla mink\u00e4 tahansa aineen opettaja.\nAluksi k\u00e4yn l\u00e4pi kriisien ja v\u00e4kivallan eri muotoja keskittyen erityisesti v\u00e4kivaltaiseen ekstremismiin ja terrorismiin. Selvit\u00e4n esimerkiksi, miten eri l\u00e4hteiss\u00e4 kuvaillaan terroristiryhmien rekrytointikeinoja ja terroristien mahdollisia motiiveja. Kappaleessa 3 esittelen tutkimuksia opettajista jotka ovat k\u00e4sitelleet v\u00e4kivaltaisia tapahtumia oppilaidensa kanssa eri tavoin, esimerkiksi USA:n vuoden 2001 9/11 \u2013iskujen j\u00e4lkeen. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen tuon esiin materiaaleja, joissa tarkastellaan radikalisoitumisen ja v\u00e4kivaltaisen ekstremismin ehk\u00e4isemist\u00e4 kouluissa. Keskityn erityisesti Suomen, Yhdistyneen Kuningaskunnan sek\u00e4 Yhdysvaltojen v\u00e4kivaltaisen ekstremismin ehk\u00e4isystrategioihin ja -ohjelmiin, sek\u00e4 aiheesta julkaistuihin materiaalipaketteihin opettajille. Keskustelen my\u00f6s mahdollisesta luokkahuoneessa esiintyv\u00e4st\u00e4 vihapuheesta ja kiusaamisesta sek\u00e4 mahdollisista v\u00e4kivaltaiseen ekstremismiin liittyvist\u00e4 varoitusmerkeist\u00e4 oppilaissa.\nKappaleessa 5 esittelen eri l\u00e4hteist\u00e4 koostettuja toimintaohjeita opettajille miten toimia k\u00e4sitelless\u00e4 v\u00e4kivallan tekoja luokkahuoneessa, millaista toimintaa tulisi v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 ja mitk\u00e4 ovat mahdollisia eettisi\u00e4 ja ammatillisia ongelmakohtia. Esittelen my\u00f6s kriisisuunnitelmaohjeita perustuen Suomen Opetushallituksen ohjeistuksiin. Kappaleen lopussa keskustelen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n esimerkkin\u00e4 elokuun 2017 Turun puukotustapauksesta Suomessa. T\u00e4h\u00e4n liittyen analysoin kahden eri kunnan l\u00e4hett\u00e4mi\u00e4 toimintaohjeita alueidensa kouluille.\nLopuksi yhteenvedossa tuon ilmi opettajiin kohdistuvan tutkimuksen lis\u00e4yksen t\u00e4rkeytt\u00e4. Tutkielmaa tehdess\u00e4 k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 opettajien reaktioita v\u00e4kivaltaan, kuten esimerkiksi kouluampumisiin tai terrorismiin, on tutkittu suhteellisen v\u00e4h\u00e4n. Kuitenkaan opettajien merkityst\u00e4 ja t\u00e4rkeytt\u00e4 kouluyhteis\u00f6ss\u00e4 ei kukaan voi kiist\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-29T06:39:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-29T06:39:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "violent extremism", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teachers", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "preventing violent extremism", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Discussing acts of violence in the classroom : a teacher's perspective", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806293410", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintaohjeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4kivaltarikokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4riliikkeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terrorismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "radikalisoituminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "guidelines", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "violent crimes", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "extremist movements", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terrorism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "radicalisation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58784
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:11Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a7379bed-d879-4864-a2a3-31ed11e0a563\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806293410.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salonen, Laura Discussing acts of violence in the classroom : a teacher's perspective violent extremism education teachers preventing violent extremism Englannin kieli English 301 toimintaohjeet väkivaltarikokset opettajat ääriliikkeet terrorismi radikalisoituminen guidelines violent crimes extremist movements terrorism radicalisation
title Discussing acts of violence in the classroom : a teacher's perspective
title_full Discussing acts of violence in the classroom : a teacher's perspective
title_fullStr Discussing acts of violence in the classroom : a teacher's perspective Discussing acts of violence in the classroom : a teacher's perspective
title_full_unstemmed Discussing acts of violence in the classroom : a teacher's perspective Discussing acts of violence in the classroom : a teacher's perspective
title_short Discussing acts of violence in the classroom
title_sort discussing acts of violence in the classroom a teacher s perspective
title_sub a teacher's perspective
title_txtP Discussing acts of violence in the classroom : a teacher's perspective
topic violent extremism education teachers preventing violent extremism Englannin kieli English 301 toimintaohjeet väkivaltarikokset opettajat ääriliikkeet terrorismi radikalisoituminen guidelines violent crimes extremist movements terrorism radicalisation
topic_facet 301 Englannin kieli English education extremist movements guidelines opettajat preventing violent extremism radicalisation radikalisoituminen teachers terrorism terrorismi toimintaohjeet violent crimes violent extremism väkivaltarikokset ääriliikkeet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58784 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806293410
work_keys_str_mv AT salonenlaura discussingactsofviolenceintheclassroomateachersperspective