Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa

Marttinen, Merja. 2018. Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen ja psykologian laitos. 46 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia työrauhaongelmia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marttinen, Merja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58773
_version_ 1826225703109001216
author Marttinen, Merja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Marttinen, Merja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Marttinen, Merja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Marttinen, Merja
datasource_str_mv jyx
description Marttinen, Merja. 2018. Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen ja psykologian laitos. 46 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia työrauhaongelmia alakoulun laaja-alaiset erityisopettajat kohtaavat pienryhmäopetuksessa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaisin keinoin erityisopettajat pyrkivät ennaltaehkäisemään ja ratkomaan työrauhaongelmia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimusjoukko koostui kuudesta alakoulun laaja-alaisesta erityisopettajasta. Erityisopettajat näkevät työrauhan pienryhmäopetuksessa yleisesti hyvänä. Pieniä työrauhaongelmia, kuten ylimääräistä äänenkäyttöä ja välineiden puuttumista, esiintyy säännöllisesti, mutta haasteellisempia tilanteita harvemmin. Työrauhaongelmia lähestyttiin sekä oppilaan oppimisvaikeuksien että laajemman kokonaisuutta tarkastelevan näkökulman välityksellä. Sekä ennaltaehkäisyssä että työrauhaongelmien ratkaisemisessa korostui opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus, yhteistyö luokanopettajien kanssa sekä oppilaan aktiivisen osallisuuden vahvistaminen. Myös opettajan etukäteissuunnittelulla oli merkittävä ennaltaehkäisevä rooli. Tutkimuksessa vahvistui kolmiportaisen tukijärjestelmän mukaisesti erityisopettajan merkittävä rooli työrauhan rakentajana. Erityisopettajat eivät työskentele erillään pienryhmässä, vaan pyrkivät aktiiviseen rooliin työyhteisössä. Samanaikaisopetus on keskeinen toimintamalli, jota kannattaa hyödyntää ja kehittää edelleen hyvänä opettajien välisen yhteistyön muotona.
first_indexed 2019-08-19T08:21:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Marttinen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-28T12:14:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-28T12:14:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58773", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Marttinen, Merja. 2018. Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ty\u00f6rauhasta pienryhm\u00e4opetuksessa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteen ja psykologian laitos. 46 sivua. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia ty\u00f6rauhaongelmia alakoulun laaja-alaiset erityisopettajat kohtaavat pienryhm\u00e4opetuksessa. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisin keinoin erityisopettajat pyrkiv\u00e4t ennaltaehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n ja ratkomaan ty\u00f6rauhaongelmia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimusjoukko koostui kuudesta alakoulun laaja-alaisesta erityisopettajasta. Erityisopettajat n\u00e4kev\u00e4t ty\u00f6rauhan pienryhm\u00e4opetuksessa yleisesti hyv\u00e4n\u00e4. Pieni\u00e4 ty\u00f6rauhaongelmia, kuten ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 \u00e4\u00e4nenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja v\u00e4lineiden puuttumista, esiintyy s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, mutta haasteellisempia tilanteita harvemmin. Ty\u00f6rauhaongelmia l\u00e4hestyttiin sek\u00e4 oppilaan oppimisvaikeuksien ett\u00e4 laajemman kokonaisuutta tarkastelevan n\u00e4k\u00f6kulman v\u00e4lityksell\u00e4. Sek\u00e4 ennaltaehk\u00e4isyss\u00e4 ett\u00e4 ty\u00f6rauhaongelmien ratkaisemisessa korostui opettajan ja oppilaan v\u00e4linen vuorovaikutus, yhteisty\u00f6 luokanopettajien kanssa sek\u00e4 oppilaan aktiivisen osallisuuden vahvistaminen. My\u00f6s opettajan etuk\u00e4teissuunnittelulla oli merkitt\u00e4v\u00e4 ennaltaehk\u00e4isev\u00e4 rooli. Tutkimuksessa vahvistui kolmiportaisen tukij\u00e4rjestelm\u00e4n mukaisesti erityisopettajan merkitt\u00e4v\u00e4 rooli ty\u00f6rauhan rakentajana. Erityisopettajat eiv\u00e4t ty\u00f6skentele erill\u00e4\u00e4n pienryhm\u00e4ss\u00e4, vaan pyrkiv\u00e4t aktiiviseen rooliin ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4. Samanaikaisopetus on keskeinen toimintamalli, jota kannattaa hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ja kehitt\u00e4\u00e4 edelleen hyv\u00e4n\u00e4 opettajien v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n muotona.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-28T12:14:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-28T12:14:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja-oppilas \u2013 vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaaliset haasteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ty\u00f6rauhasta pienryhm\u00e4opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806283395", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pienryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6rauha (ty\u00f6yhteis\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityispedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58773
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:20Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/26c1ba5e-ead5-4d60-a723-a444b44fec7b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806283395.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Marttinen, Merja Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa opettaja-oppilas – vuorovaikutus sosioemotionaaliset haasteet Erityispedagogiikka Special Education 101 vuorovaikutus opettaja-oppilassuhde erityisopettajat opetus pienryhmät työrauha (työyhteisöt) erityispedagogiikka luokkatyöskentely erityisopetus
title Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa
title_full Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa
title_fullStr Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa
title_full_unstemmed Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa
title_short Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa
title_sort alakoulun laaja alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa
title_txtP Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa
topic opettaja-oppilas – vuorovaikutus sosioemotionaaliset haasteet Erityispedagogiikka Special Education 101 vuorovaikutus opettaja-oppilassuhde erityisopettajat opetus pienryhmät työrauha (työyhteisöt) erityispedagogiikka luokkatyöskentely erityisopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat erityisopetus erityispedagogiikka luokkatyöskentely opettaja-oppilas – vuorovaikutus opettaja-oppilassuhde opetus pienryhmät sosioemotionaaliset haasteet työrauha (työyhteisöt) vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58773 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806283395
work_keys_str_mv AT marttinenmerja alakoulunlaajaalaistenerityisopettajiennäkemyksiätyörauhastapienryhmäopetuksessa