Oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa historian opintojakso SOLO-taksonomian avulla tarkasteltuna

Yrjänä, Marko. 2018. Oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa - Historian opintojakso SOLO-taksonomian avulla tarkasteltuna. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 96 sivua liitteineen. Tämän tutkimuksen aiheena on oppimisen laatu vieraskielisessä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Yrjänä, Marko
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58723
_version_ 1826225715091079168
author Yrjänä, Marko
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Yrjänä, Marko Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Yrjänä, Marko Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Yrjänä, Marko
datasource_str_mv jyx
description Yrjänä, Marko. 2018. Oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa - Historian opintojakso SOLO-taksonomian avulla tarkasteltuna. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 96 sivua liitteineen. Tämän tutkimuksen aiheena on oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa. Parhaimmillaan vieraskielinen opetus on enemmän kuin kielen opetuksen rikastamisen keino. Kun opetus toteutetaan integroiden sisältöä, vuorovaikutusta, ajattelua ja kulttuuria, se tuottaa hyviä tuloksia myös sisältöjen, ajattelun ja affektien suhteen. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sisältöosaamisen ja ajattelun kehittymistä sekä näihin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimukseen osallistui 20 kuudennen luokan oppilasta keskikokoisesta peruskoulusta, ja heidän osaamistaan mitattiin ennen englanninkielistä historian opintojaksoa ja sen jälkeen. Keskeisenä mittarina toimi esseevastausten arviointi SOLO-taksonomian avulla. Taustatietoina toimivat itsearviot kielellisestä osaamisesta ja kielen käytöstä, englannin ja historian arvosanat sekä Likert- tyyppisellä kyselyllä mitattu opiskeluasenne. Opintojakson aikana oppilaiden osaaminen kehittyi selvästi, suurimmalla osalla merkittävästi tai erittäin merkittävästi. Yhteyksiä taustatekijöihin pystyttiin aineistosta osoittamaan heikosti. Englannin arvosana vaikutti erityisesti lähtötasoon, historian arvosana taas heikommin päätöstasoon, ja asenne erityi- sesti parhaiten menestyneiden oppilaiden tuloksiin. Kaikkiaan luokan osaamista voidaan pitää tavanomaisena, kielitaitoa hyvänä ja asenteita positiivisina. Johtopäätöksenä oppilaat kehittyivät tiedoiltaan ja taidoiltaan, mutta heidän kehityksensä ei ollut huipputasoa yksiselitteisesti vieraskielisen opetuksen vuoksi. Taustatekijöiden ja erilaisten osaamistasojen tarkastelu vaatisi lisätutkimusta suuremmalla otoksella. Suurempi merkittävyys on tutkimuksessa käytetyllä mittarilla, Suomessa vain vähän tunnetulla SOLO-taksonomialla.
first_indexed 2019-08-19T08:21:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alanen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yrj\u00e4n\u00e4, Marko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-25T10:38:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-25T10:38:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58723", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yrj\u00e4n\u00e4, Marko. 2018. Oppimisen laatu vieraskielisess\u00e4 opetuksessa - Historian opintojakso SOLO-taksonomian avulla tarkasteltuna. Kasvatustieteen pro\r\ngradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 96 sivua liitteineen.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aiheena on oppimisen laatu vieraskielisess\u00e4 opetuksessa. Parhaimmillaan vieraskielinen opetus on enemm\u00e4n kuin kielen opetuksen rikastamisen keino. Kun opetus toteutetaan integroiden sis\u00e4lt\u00f6\u00e4, vuorovaikutusta, ajattelua ja kulttuuria, se tuottaa hyvi\u00e4 tuloksia my\u00f6s sis\u00e4lt\u00f6jen, ajattelun ja affektien suhteen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin sis\u00e4lt\u00f6osaamisen ja\r\najattelun kehittymist\u00e4 sek\u00e4 n\u00e4ihin vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4.\r\nTutkimukseen osallistui 20 kuudennen luokan oppilasta keskikokoisesta\r\nperuskoulusta, ja heid\u00e4n osaamistaan mitattiin ennen englanninkielist\u00e4 historian opintojaksoa ja sen j\u00e4lkeen. Keskeisen\u00e4 mittarina toimi esseevastausten arviointi SOLO-taksonomian avulla. Taustatietoina toimivat itsearviot kielellisest\u00e4\r\nosaamisesta ja kielen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4, englannin ja historian arvosanat sek\u00e4 Likert-\r\ntyyppisell\u00e4 kyselyll\u00e4 mitattu opiskeluasenne.\r\nOpintojakson aikana oppilaiden osaaminen kehittyi selv\u00e4sti, suurimmalla\r\nosalla merkitt\u00e4v\u00e4sti tai eritt\u00e4in merkitt\u00e4v\u00e4sti. Yhteyksi\u00e4 taustatekij\u00f6ihin pystyttiin aineistosta osoittamaan heikosti. Englannin arvosana vaikutti erityisesti\r\nl\u00e4ht\u00f6tasoon, historian arvosana taas heikommin p\u00e4\u00e4t\u00f6stasoon, ja asenne erityi-\r\nsesti parhaiten menestyneiden oppilaiden tuloksiin. Kaikkiaan luokan osaamista voidaan pit\u00e4\u00e4 tavanomaisena, kielitaitoa hyv\u00e4n\u00e4 ja asenteita positiivisina.\r\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 oppilaat kehittyiv\u00e4t tiedoiltaan ja taidoiltaan, mutta heid\u00e4n kehityksens\u00e4 ei ollut huipputasoa yksiselitteisesti vieraskielisen opetuksen\r\nvuoksi. Taustatekij\u00f6iden ja erilaisten osaamistasojen tarkastelu vaatisi lis\u00e4tutkimusta suuremmalla otoksella. Suurempi merkitt\u00e4vyys on tutkimuksessa k\u00e4ytetyll\u00e4 mittarilla, Suomessa vain v\u00e4h\u00e4n tunnetulla SOLO-taksonomialla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-25T10:38:00Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-25T10:38:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen laatu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CLIL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SOLO", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimisen laatu vieraskielisess\u00e4 opetuksessa : historian opintojakso SOLO-taksonomian avulla tarkasteltuna", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806253354", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistulokset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraskielinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58723
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:20Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1ae7085c-0c06-4d4e-ae29-69564d738f72\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806253354.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Yrjänä, Marko Oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa : historian opintojakso SOLO-taksonomian avulla tarkasteltuna oppimisen laatu CLIL SOLO asenteet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppimistulokset oppiminen vieraskielinen opetus
title Oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa : historian opintojakso SOLO-taksonomian avulla tarkasteltuna
title_full Oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa : historian opintojakso SOLO-taksonomian avulla tarkasteltuna
title_fullStr Oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa : historian opintojakso SOLO-taksonomian avulla tarkasteltuna Oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa : historian opintojakso SOLO-taksonomian avulla tarkasteltuna
title_full_unstemmed Oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa : historian opintojakso SOLO-taksonomian avulla tarkasteltuna Oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa : historian opintojakso SOLO-taksonomian avulla tarkasteltuna
title_short Oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa
title_sort oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa historian opintojakso solo taksonomian avulla tarkasteltuna
title_sub historian opintojakso SOLO-taksonomian avulla tarkasteltuna
title_txtP Oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa : historian opintojakso SOLO-taksonomian avulla tarkasteltuna
topic oppimisen laatu CLIL SOLO asenteet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppimistulokset oppiminen vieraskielinen opetus
topic_facet 103 CLIL Luokanopettajakoulutus SOLO Teacher Education asenteet oppiminen oppimisen laatu oppimistulokset vieraskielinen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58723 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806253354
work_keys_str_mv AT yrjänämarko oppimisenlaatuvieraskielisessäopetuksessahistorianopintojaksosolotaksonomianavullata