Oppimisen arviointi LUMA-projektioppimisessa

Tämä tutkimus pyrkii selvittämään millä eri tavoilla opettajat arvioivat projektioppimista erityisesti LUMA-oppiaineissa. Tutkimuksen tarkoituksena on myös selvittää mitkä ovat opettajien mielestä hyviä tapoja arvioida oppimista LUMA-projektioppimisessa. Lisäksi tutkimus vertailee työssä olevien ope...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mononen, Marinka
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58712
_version_ 1826225741819281408
author Mononen, Marinka
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mononen, Marinka Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mononen, Marinka Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mononen, Marinka
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus pyrkii selvittämään millä eri tavoilla opettajat arvioivat projektioppimista erityisesti LUMA-oppiaineissa. Tutkimuksen tarkoituksena on myös selvittää mitkä ovat opettajien mielestä hyviä tapoja arvioida oppimista LUMA-projektioppimisessa. Lisäksi tutkimus vertailee työssä olevien opettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä projektioppimisesta ja sen arvioinnista. Tämän pohjalta pohditaan, miten Jyväskylän yliopiston opettajankoulutusta voitaisiin kehittää vastaamaan opetussuunnitelman ja työelämän tarpeita. Tässä tutkimuksessa saatiin selville, että opettajien käyttämät oppimisen arviointimenetelmät olivat varsin monipuolisia. Projektioppimisen arviointi oli kuitenkin keskimäärin suppeampaa, keskittyen monilla opettajilla eniten formatiiviseen arviointiin sekä itse- ja vertaisarviointiin. Opettajien projektioppimisen arvioinnin kohteena olivat lähes kaikilla opettajilla itse projektituotos, sen suunnittelu ja toteutus sekä ryhmätyöskentelytaidot. Opettajista noin kaksi kolmasosaa arvioi projektioppimisessa myös tvt- ja esiintymistaitoja. Opettajista juuri kukaan ei kuitenkaan arvioinut esimerkiksi työelämätaitoja projektioppimisessa vaikka ne kuuluvat uuteen perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmaan. Osa opettajista koki, että projektioppimisen arviointi parantaa oppilaiden oppimistuloksia ja motivaatiota. Osa opettajista taas oli sitä mieltä, että joillakin oppilailla arviointi heikentää motivaatiota ja oppimistuloksia, esimerkiksi luovuuden kärsiessä paineenalaisena. Opettajien mukaan parhaita tapoja arvioida projektioppimista ovat erityisesti monipuolinen jatkuva arviointi sekä oppilaiden tekemä itse- ja vertaisarviointi. Jatkuva formatiivinen arviointi esimerkiksi keskustelemalla oppilaiden kanssa koettiin hyödyllisenä, koska palaute auttaa oppilaita kehittymään. Juuri näitä asioita monet opettajat halusivat myös kehittää omissa arviointikäytänteissään. Monet opettajat myös kokivat, että arviointi on haastavaa ja heillä on paljon kehitettävää siinä vielä. Tämän tutkimuksen perusteella jyväskyläläisten opettajaopiskelijoiden käsitykset arvioinnista ja projektien arvioinnista eivät yleisellä tasolla poikenneet opettajien käsityksistä merkittävästi. Erona kuitenkin oli se, että opiskejoiden joukossa oli enemmän niitä, jotka eivät halunneet käyttää perinteisiä kokeita arvioinnissaan. Opettajaopiskelijoiden heikkous olivat opettajia suppeammat arviointikeinot ja vähäisempi vertaisarvioinnin käyttö. Yksi ero myös oli työelämätaitojen arvioinnissa, mitä opettajaopiskelijat tekivät useammin projektioppimisen yhteydessä kuin opettajat.
first_indexed 2024-09-11T08:50:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lundell, Jan", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4hk\u00f6nen, Anna-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mononen, Marinka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-25T06:53:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-25T06:53:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58712", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n mill\u00e4 eri tavoilla opettajat arvioivat projektioppimista erityisesti LUMA-oppiaineissa. Tutkimuksen tarkoituksena on my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 mitk\u00e4 ovat opettajien mielest\u00e4 hyvi\u00e4 tapoja arvioida oppimista LUMA-projektioppimisessa. Lis\u00e4ksi tutkimus vertailee ty\u00f6ss\u00e4 olevien opettajien ja opettajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 projektioppimisesta ja sen arvioinnista. T\u00e4m\u00e4n pohjalta pohditaan, miten Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutusta voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4 vastaamaan opetussuunnitelman ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n tarpeita. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa saatiin selville, ett\u00e4 opettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t oppimisen arviointimenetelm\u00e4t olivat varsin monipuolisia. Projektioppimisen arviointi oli kuitenkin keskim\u00e4\u00e4rin suppeampaa, keskittyen monilla opettajilla eniten formatiiviseen arviointiin sek\u00e4 itse- ja vertaisarviointiin. Opettajien projektioppimisen arvioinnin kohteena olivat l\u00e4hes kaikilla opettajilla itse projektituotos, sen suunnittelu ja toteutus sek\u00e4 ryhm\u00e4ty\u00f6skentelytaidot. Opettajista noin kaksi kolmasosaa arvioi projektioppimisessa my\u00f6s tvt- ja esiintymistaitoja. Opettajista juuri kukaan ei kuitenkaan arvioinut esimerkiksi ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taitoja projektioppimisessa vaikka ne kuuluvat uuteen perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmaan. Osa opettajista koki, ett\u00e4 projektioppimisen arviointi parantaa oppilaiden oppimistuloksia ja motivaatiota. Osa opettajista taas oli sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 joillakin oppilailla arviointi heikent\u00e4\u00e4 motivaatiota ja oppimistuloksia, esimerkiksi luovuuden k\u00e4rsiess\u00e4 paineenalaisena. Opettajien mukaan parhaita tapoja arvioida projektioppimista ovat erityisesti monipuolinen jatkuva arviointi sek\u00e4 oppilaiden tekem\u00e4 itse- ja vertaisarviointi. Jatkuva formatiivinen arviointi esimerkiksi keskustelemalla oppilaiden kanssa koettiin hy\u00f6dyllisen\u00e4, koska palaute auttaa oppilaita kehittym\u00e4\u00e4n. Juuri n\u00e4it\u00e4 asioita monet opettajat halusivat my\u00f6s kehitt\u00e4\u00e4 omissa arviointik\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4\u00e4n. Monet opettajat my\u00f6s kokivat, ett\u00e4 arviointi on haastavaa ja heill\u00e4 on paljon kehitett\u00e4v\u00e4\u00e4 siin\u00e4 viel\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isten opettajaopiskelijoiden k\u00e4sitykset arvioinnista ja projektien arvioinnista eiv\u00e4t yleisell\u00e4 tasolla poikenneet opettajien k\u00e4sityksist\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4sti. Erona kuitenkin oli se, ett\u00e4 opiskejoiden joukossa oli enemm\u00e4n niit\u00e4, jotka eiv\u00e4t halunneet k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 perinteisi\u00e4 kokeita arvioinnissaan. Opettajaopiskelijoiden heikkous olivat opettajia suppeammat arviointikeinot ja v\u00e4h\u00e4isempi vertaisarvioinnin k\u00e4ytt\u00f6. Yksi ero my\u00f6s oli ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taitojen arvioinnissa, mit\u00e4 opettajaopiskelijat tekiv\u00e4t useammin projektioppimisen yhteydess\u00e4 kuin opettajat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-25T06:53:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-25T06:53:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "LUMA", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimisen arviointi LUMA-projektioppimisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806253335", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "projektioppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58712
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:29Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2a659b9c-4e83-46aa-8e91-77b15799886c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806253335.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mononen, Marinka Oppimisen arviointi LUMA-projektioppimisessa LUMA Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 arviointi oppilasarviointi projektioppiminen
title Oppimisen arviointi LUMA-projektioppimisessa
title_full Oppimisen arviointi LUMA-projektioppimisessa
title_fullStr Oppimisen arviointi LUMA-projektioppimisessa Oppimisen arviointi LUMA-projektioppimisessa
title_full_unstemmed Oppimisen arviointi LUMA-projektioppimisessa Oppimisen arviointi LUMA-projektioppimisessa
title_short Oppimisen arviointi LUMA-projektioppimisessa
title_sort oppimisen arviointi luma projektioppimisessa
title_txtP Oppimisen arviointi LUMA-projektioppimisessa
topic LUMA Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 arviointi oppilasarviointi projektioppiminen
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus LUMA Teacher education programme in Chemistry arviointi oppilasarviointi projektioppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58712 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806253335
work_keys_str_mv AT mononenmarinka oppimisenarviointilumaprojektioppimisessa