Kulturinnehåll i läroplanen för gymnasiet och läroboksserien Magnet

Tutkielman tarkoitus on kartoittaa kulttuurisisältöjä lukion B1-ruotsin oppikirjasarjassa Magnet ja verrata niitä lukion opetussuunnitelman perusteissa annettuihin kurssisisältöihin. Analyysi koskee viidellä pakollisella kurssilla käytettäviä kirjoja. Sen lisäksi, että Magnet-kirjasarjan kulttuuris...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Bergman, Arva
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58699
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielman tarkoitus on kartoittaa kulttuurisisältöjä lukion B1-ruotsin oppikirjasarjassa Magnet ja verrata niitä lukion opetussuunnitelman perusteissa annettuihin kurssisisältöihin. Analyysi koskee viidellä pakollisella kurssilla käytettäviä kirjoja. Sen lisäksi, että Magnet-kirjasarjan kulttuurisisältöjä verrataan lukion opetussuunnitelman perusteisiin, tarkoituksena on kartoittaa miten eri pohjoismaat esitellään ja kuinka paljon kutakin maata käsitellään. Aikaisemmat tutkimukset osoittavat, että oppikirjojen kulttuurisisällöt usein ovat kapeakatseisia ja keskittyvät turistin näkökulmaan kuten nähtävyyksiin. Oppilaat toivovatkin saavansa enemmän tietoa kultuurista, etenkin arkisista asioista. Etenkin suomenruotsalainen kulttuuri koetaan etäiseksi ja tuntemattomaksi. Tulokset osoittavat, että Magnet täyttää opetussuunnitelman perusteissa mainitut vaatimukset. Aiheita käsitellään monipuolisesti eri näkökulmista ja kirjoissa on runsaasti laulujen sanoituksia ja katkelmia pohjoismaisesta kaunokirjallisuudesta. Kaikista pohjoismaista esitellään perustiedot tasapuolisesti ja vaikka Ruotsi saa muita maita enemmän tilaa, ainoastaan Färsaaret jää ilman omaa kappaletta kirjassa. Yksi kirja on omistettu Suomelle ja suomenruotsalaiselle kulttuurille. Oppilaiden toivoessa enemmän tietoa kulttuurista, olisi mielenkiintoista tutkia miten kirjojen kulttuurisisältöjä hyödynnetään oppitunneilla.