"Sen tärkeyttä ei voida sivuuttaa koskaan!" lastentarhanopettajien perehdytyskokemuksia päiväkodeissa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella työhön perehdytystä lastentarhanopettajan näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, minkälaisena työhön perehdytys näyttäytyi uuden työn alkaessa sekä kuinka perehdytystä voitaisiin kehittää päiväkodeissa. Tutkimuksessa perehdytystä lähestyttiin päiv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Veijanen, Jatta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58644
_version_ 1826225681416060928
author Veijanen, Jatta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Veijanen, Jatta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Veijanen, Jatta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Veijanen, Jatta
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella työhön perehdytystä lastentarhanopettajan näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, minkälaisena työhön perehdytys näyttäytyi uuden työn alkaessa sekä kuinka perehdytystä voitaisiin kehittää päiväkodeissa. Tutkimuksessa perehdytystä lähestyttiin päiväkodin työympäristön sekä ammatillisen kehittymisen kautta. Perehdytyksen kuuluisi olla suunnitelmallista toimintaa, jolle on omat lainsäädäntönsäkin. Tutkimuksessa tarkasteltiin seuraavanlaisia tutkimuskysymyksiä: Mitä lastentarhanopettajat kertovat perehdytyksestä? Mitä lastentarhanopettajat kertovat perehdyttämisen ja ammatillisen kehittymisen välisestä yhteydestä? Miten perehdytystä voitaisiin kehittää päiväkodissa? Aineistoa kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake laitettiin liikkeelle sähköpostitse sekä Facebookissa sijaitsevaan varhaiskasvattajille suunnattuun suljettuun ryhmään. Aineisto koostui yhteensä 77 vastauksesta, joita analysoitiin teemoittelun avulla. Tulosten mukaan perehdytys koettiin lähes poikkeuksetta merkittävänä tapahtumana uuden työn aloitukseen. Keskeisenä havaintona oli, että perehdytystä kaivattiin enemmän ja sen toivottiin olevan suunnitellumpaa kuin mitä sen koettiin olleen. Epäjärjestelmällisyys, ajan puute sekä asioiden yksin läpikäyminen liittyivät kokemukseen riittämättömästä perehdytyksestä. Myös ammatillinen kehitys koettiin kasvavan perehdytykseen liittyvän keskustelun välityksellä. Kehittämiskohteiksi nousi perehdytysmateriaali, ajan hallinta sekä avoin keskustelu.
first_indexed 2019-08-19T08:21:32Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ter\u00e4v\u00e4, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Veijanen, Jatta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-20T08:05:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-20T08:05:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58644", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella ty\u00f6h\u00f6n perehdytyst\u00e4 lastentarhanopettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisena ty\u00f6h\u00f6n perehdytys n\u00e4ytt\u00e4ytyi uuden ty\u00f6n alkaessa sek\u00e4 kuinka perehdytyst\u00e4 voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodeissa. Tutkimuksessa perehdytyst\u00e4 l\u00e4hestyttiin p\u00e4iv\u00e4kodin ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n sek\u00e4 ammatillisen kehittymisen kautta. Perehdytyksen kuuluisi olla suunnitelmallista toimintaa, jolle on omat lains\u00e4\u00e4d\u00e4nt\u00f6ns\u00e4kin. Tutkimuksessa tarkasteltiin seuraavanlaisia tutkimuskysymyksi\u00e4: Mit\u00e4 lastentarhanopettajat kertovat perehdytyksest\u00e4? Mit\u00e4 lastentarhanopettajat kertovat perehdytt\u00e4misen ja ammatillisen kehittymisen v\u00e4lisest\u00e4 yhteydest\u00e4? Miten perehdytyst\u00e4 voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodissa?\nAineistoa ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake laitettiin liikkeelle s\u00e4hk\u00f6postitse sek\u00e4 Facebookissa sijaitsevaan varhaiskasvattajille suunnattuun suljettuun ryhm\u00e4\u00e4n. Aineisto koostui yhteens\u00e4 77 vastauksesta, joita analysoitiin teemoittelun avulla.\nTulosten mukaan perehdytys koettiin l\u00e4hes poikkeuksetta merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tapahtumana uuden ty\u00f6n aloitukseen. Keskeisen\u00e4 havaintona oli, ett\u00e4 perehdytyst\u00e4 kaivattiin enemm\u00e4n ja sen toivottiin olevan suunnitellumpaa kuin mit\u00e4 sen koettiin olleen. Ep\u00e4j\u00e4rjestelm\u00e4llisyys, ajan puute sek\u00e4 asioiden yksin l\u00e4pik\u00e4yminen liittyiv\u00e4t kokemukseen riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4st\u00e4 perehdytyksest\u00e4. My\u00f6s ammatillinen kehitys koettiin kasvavan perehdytykseen liittyv\u00e4n keskustelun v\u00e4lityksell\u00e4. Kehitt\u00e4miskohteiksi nousi perehdytysmateriaali, ajan hallinta sek\u00e4 avoin keskustelu.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-20T08:05:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-20T08:05:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Sen t\u00e4rkeytt\u00e4 ei voida sivuuttaa koskaan!\" : lastentarhanopettajien perehdytyskokemuksia p\u00e4iv\u00e4kodeissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806203278", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mentorointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perehdytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58644
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:30Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Veijanen, Jatta "Sen tärkeyttä ei voida sivuuttaa koskaan!" : lastentarhanopettajien perehdytyskokemuksia päiväkodeissa Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kyselytutkimus päiväkodit lastentarhanopettajat mentorointi perehdyttäminen
title "Sen tärkeyttä ei voida sivuuttaa koskaan!" : lastentarhanopettajien perehdytyskokemuksia päiväkodeissa
title_full "Sen tärkeyttä ei voida sivuuttaa koskaan!" : lastentarhanopettajien perehdytyskokemuksia päiväkodeissa
title_fullStr "Sen tärkeyttä ei voida sivuuttaa koskaan!" : lastentarhanopettajien perehdytyskokemuksia päiväkodeissa "Sen tärkeyttä ei voida sivuuttaa koskaan!" : lastentarhanopettajien perehdytyskokemuksia päiväkodeissa
title_full_unstemmed "Sen tärkeyttä ei voida sivuuttaa koskaan!" : lastentarhanopettajien perehdytyskokemuksia päiväkodeissa "Sen tärkeyttä ei voida sivuuttaa koskaan!" : lastentarhanopettajien perehdytyskokemuksia päiväkodeissa
title_short "Sen tärkeyttä ei voida sivuuttaa koskaan!"
title_sort sen tärkeyttä ei voida sivuuttaa koskaan lastentarhanopettajien perehdytyskokemuksia päiväkodeissa
title_sub lastentarhanopettajien perehdytyskokemuksia päiväkodeissa
title_txtP "Sen tärkeyttä ei voida sivuuttaa koskaan!" : lastentarhanopettajien perehdytyskokemuksia päiväkodeissa
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kyselytutkimus päiväkodit lastentarhanopettajat mentorointi perehdyttäminen
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kyselytutkimus lastentarhanopettajat mentorointi perehdyttäminen päiväkodit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58644 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806203278
work_keys_str_mv AT veijanenjatta sentärkeyttäeivoidasivuuttaakoskaanlastentarhanopettajienperehdytyskokemuksiapäivä