Teachers' attitudes toward communicative tasks in teaching EFL

1970-luvulta lähtien kielenopetuksessa huomio on entistä enemmän kiinnittynyt suullisen vuorovaikutuksen merkitykseen ja kommunikatiiviseen kompetenssiin. Kielten oppimisen tärkeimmäksi tavoitteeksi on noussut kyky olla vuorovaikutuksessa – niin suullisessa kuin kirjallisessakin – muiden ihmisten ka...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hietala, Joona
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58638
_version_ 1826225721346883584
author Hietala, Joona
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hietala, Joona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hietala, Joona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hietala, Joona
datasource_str_mv jyx
description 1970-luvulta lähtien kielenopetuksessa huomio on entistä enemmän kiinnittynyt suullisen vuorovaikutuksen merkitykseen ja kommunikatiiviseen kompetenssiin. Kielten oppimisen tärkeimmäksi tavoitteeksi on noussut kyky olla vuorovaikutuksessa – niin suullisessa kuin kirjallisessakin – muiden ihmisten kanssa, ja kunkin kulttuurin sosiaalisten sääntöjen mukaisesti. Niinpä myös suullista kielitaitoa on alettu tutkia entistä enemmän (ks. esim. Tergujeff 2013; Hietala 2013). Tämän Pro Gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia asenteita suomalaisilla englannin opettajilla on kommunikatiivisia harjoituksia kohtaan. Kysymystä lähestyttiin useasta näkökulmasta, joihin kuuluivat opettajien raportoima käyttötiheys, arviointi hyvän kommunikatiivisen harjoituksen ominaisuuksista, harjoitusten käyttömahdollisuudet sekä opettajien raportoima osallistuminen harjoitusten aikana. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu Communicative Language Teaching ja Task-Based Teaching –metodologioista sekä aiemmista kommunikatiivista kompetenssia koskevista tutkimuksista. Tutkimus tapahtui kyselyllä, jota jaettiin Suomen Englanninopettajat Ry:n sähköpostilistalla ja Facebook-sivulla. Pääasiassa kvantitatiivinen aineisto muodostui 67 vastaajasta, joiden vastauksista huomiota kiinnitettiin jakaumiin sekä keskiarvoihin. Lisäksi käytettiin ristiintaulukointia, jolla selvitettiin taustakysymysten suhdetta vastauksissa nähtäviin ilmiöihin. Tutkimuksessa saatiin selville, että lähes kaikki vastaajat raportoivat käyttävänsä suullisia harjoituksia usein opetuksessa. Harjoitusten tärkeimpänä ominaisuutena pidettiin selkeitä ohjeita, ja vastaajat käyttivät suullisia harjoituksia monipuolisissa konteksteissa. Tulevissa tutkimuksissa huomiota kannattaa kiinnittää syvällisempään analyysiin esimerkiksi haastatteluilla sekä vertailuun muiden kielten kanssa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hietala, Joona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-20T07:24:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-20T07:24:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58638", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "1970-luvulta l\u00e4htien kielenopetuksessa huomio on entist\u00e4 enemm\u00e4n kiinnittynyt suullisen vuorovaikutuksen merkitykseen ja kommunikatiiviseen kompetenssiin. Kielten oppimisen t\u00e4rkeimm\u00e4ksi tavoitteeksi on noussut kyky olla vuorovaikutuksessa \u2013 niin suullisessa kuin kirjallisessakin \u2013 muiden ihmisten kanssa, ja kunkin kulttuurin sosiaalisten s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen mukaisesti. Niinp\u00e4 my\u00f6s suullista kielitaitoa on alettu tutkia entist\u00e4 enemm\u00e4n (ks. esim. Tergujeff 2013; Hietala 2013). \n\nT\u00e4m\u00e4n Pro Gradu \u2013tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia asenteita suomalaisilla englannin opettajilla on kommunikatiivisia harjoituksia kohtaan. Kysymyst\u00e4 l\u00e4hestyttiin useasta n\u00e4k\u00f6kulmasta, joihin kuuluivat opettajien raportoima k\u00e4ytt\u00f6tiheys, arviointi hyv\u00e4n kommunikatiivisen harjoituksen ominaisuuksista, harjoitusten k\u00e4ytt\u00f6mahdollisuudet sek\u00e4 opettajien raportoima osallistuminen harjoitusten aikana. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu Communicative Language Teaching ja Task-Based Teaching \u2013metodologioista sek\u00e4 aiemmista kommunikatiivista kompetenssia koskevista tutkimuksista. \n\nTutkimus tapahtui kyselyll\u00e4, jota jaettiin Suomen Englanninopettajat Ry:n s\u00e4hk\u00f6postilistalla ja Facebook-sivulla. P\u00e4\u00e4asiassa kvantitatiivinen aineisto muodostui 67 vastaajasta, joiden vastauksista huomiota kiinnitettiin jakaumiin sek\u00e4 keskiarvoihin. Lis\u00e4ksi k\u00e4ytettiin ristiintaulukointia, jolla selvitettiin taustakysymysten suhdetta vastauksissa n\u00e4ht\u00e4viin ilmi\u00f6ihin. \n\nTutkimuksessa saatiin selville, ett\u00e4 l\u00e4hes kaikki vastaajat raportoivat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 suullisia harjoituksia usein opetuksessa. Harjoitusten t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 ominaisuutena pidettiin selkeit\u00e4 ohjeita, ja vastaajat k\u00e4yttiv\u00e4t suullisia harjoituksia monipuolisissa konteksteissa. Tulevissa tutkimuksissa huomiota kannattaa kiinnitt\u00e4\u00e4 syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4n analyysiin esimerkiksi haastatteluilla sek\u00e4 vertailuun muiden kielten kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-20T07:24:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-20T07:24:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "communicative", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CLT", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teachers' attitudes toward communicative tasks in teaching EFL", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806203273", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teht\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisteoriat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "attitudes", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "questionnaire survey", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning theories", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58638
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:47Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e12e3e4c-47d6-486d-a372-a41a8266232c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806203273.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hietala, Joona Teachers' attitudes toward communicative tasks in teaching EFL communicative CLT EFL Englannin kieli English 301 asenteet kyselytutkimus opettajat englannin kieli tehtävät suullinen kielitaito kielitaito oppimisteoriat kieli attitudes questionnaire survey teachers English language tasks oral language skills language skills learning theories language
title Teachers' attitudes toward communicative tasks in teaching EFL
title_full Teachers' attitudes toward communicative tasks in teaching EFL
title_fullStr Teachers' attitudes toward communicative tasks in teaching EFL Teachers' attitudes toward communicative tasks in teaching EFL
title_full_unstemmed Teachers' attitudes toward communicative tasks in teaching EFL Teachers' attitudes toward communicative tasks in teaching EFL
title_short Teachers' attitudes toward communicative tasks in teaching EFL
title_sort teachers attitudes toward communicative tasks in teaching efl
title_txtP Teachers' attitudes toward communicative tasks in teaching EFL
topic communicative CLT EFL Englannin kieli English 301 asenteet kyselytutkimus opettajat englannin kieli tehtävät suullinen kielitaito kielitaito oppimisteoriat kieli attitudes questionnaire survey teachers English language tasks oral language skills language skills learning theories language
topic_facet 301 CLT EFL Englannin kieli English English language asenteet attitudes communicative englannin kieli kieli kielitaito kyselytutkimus language language skills learning theories opettajat oppimisteoriat oral language skills questionnaire survey suullinen kielitaito tasks teachers tehtävät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58638 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806203273
work_keys_str_mv AT hietalajoona teachersattitudestowardcommunicativetasksinteachingefl