Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä

Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, kuinka vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet pyrkivät edistämään oppilaiden hyvinvointia. Lisäksi kartoitetaan uuden opetussuunnitelman hyvinvointikäsitystä vertaamalla sen hyvinvoinnin edistämisen keinoja positiivisen psykologian hyvinvointik...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peltomäki, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58573
_version_ 1826225699688546304
author Peltomäki, Laura
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Peltomäki, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Peltomäki, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Peltomäki, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, kuinka vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet pyrkivät edistämään oppilaiden hyvinvointia. Lisäksi kartoitetaan uuden opetussuunnitelman hyvinvointikäsitystä vertaamalla sen hyvinvoinnin edistämisen keinoja positiivisen psykologian hyvinvointikäsitykseen ja sen käytännön sovelluksiin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta uuden opetussuunnitelman tähtäävän oppilaiden hyvinvointiin lukuisin, mutta vielä varsin hajanaisin keinoin, sillä käytännössä hyvinvoinnin edistäminen jää vielä liiaksi paikallisten opetus-suunnitelmien ja opettajien oman motivaation varaan. Perusopetuksen arvot on kirjattu perusopetuksen opetussuunnitelmaan, mutta niistä ei ole vielä johdettu perusopetukselle yhtenäistä hyvinvointikäsitystä. Toisaalta hyvinvoinnin edistämiseen tähtääviä pyrkimyksiä esitellään opetussuunnitelmassa esimerkiksi perusopetuksen tavoitteita ja tehtäviä, sekä koulutyön järjestämistä koskevissa luvuissa laajasti. Opetussuunnitelman ja positiivisen psykologian keinoissa edistää hyvinvointia on paljon yhtäläisyyksiä, vaikka positiivisen psykologian ja -pedagogiikan puolella pedagogiset käytänteet esitellään selkeämmin. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, olisiko positiivisen psykologian hyvinvoinnin edistämisen käytänteistä hyötyä myös suomalaisessa perusopetuksessa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alanen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltom\u00e4ki, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-15T06:14:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-15T06:14:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58573", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan sit\u00e4, kuinka vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet pyrkiv\u00e4t edist\u00e4m\u00e4\u00e4n oppilaiden hyvinvointia. Lis\u00e4ksi kartoitetaan uuden opetussuunnitelman hyvinvointik\u00e4sityst\u00e4 vertaamalla sen hyvinvoinnin edist\u00e4misen keinoja positiivisen psykologian hyvinvointik\u00e4sitykseen ja sen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n sovelluksiin.\nTutkimuksen perusteella voidaan todeta uuden opetussuunnitelman t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4n oppilaiden hyvinvointiin lukuisin, mutta viel\u00e4 varsin hajanaisin keinoin, sill\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 hyvinvoinnin edist\u00e4minen j\u00e4\u00e4 viel\u00e4 liiaksi paikallisten opetus-suunnitelmien ja opettajien oman motivaation varaan. Perusopetuksen arvot on kirjattu perusopetuksen opetussuunnitelmaan, mutta niist\u00e4 ei ole viel\u00e4 johdettu perusopetukselle yhten\u00e4ist\u00e4 hyvinvointik\u00e4sityst\u00e4. Toisaalta hyvinvoinnin edist\u00e4miseen t\u00e4ht\u00e4\u00e4vi\u00e4 pyrkimyksi\u00e4 esitell\u00e4\u00e4n opetussuunnitelmassa esimerkiksi perusopetuksen tavoitteita ja teht\u00e4vi\u00e4, sek\u00e4 kouluty\u00f6n j\u00e4rjest\u00e4mist\u00e4 koskevissa luvuissa laajasti.\nOpetussuunnitelman ja positiivisen psykologian keinoissa edist\u00e4\u00e4 hyvinvointia on paljon yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4, vaikka positiivisen psykologian ja -pedagogiikan puolella pedagogiset k\u00e4yt\u00e4nteet esitell\u00e4\u00e4n selke\u00e4mmin. Jatkotutkimuksena voisi selvitt\u00e4\u00e4, olisiko positiivisen psykologian hyvinvoinnin edist\u00e4misen k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 hy\u00f6ty\u00e4 my\u00f6s suomalaisessa perusopetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-15T06:14:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-15T06:14:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luonteenvahvuudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edist\u00e4misen keinoista ja hyvinvointik\u00e4sityksest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806153229", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi (terveydellinen)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "onnellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvokasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyv\u00e4 el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58573
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0465bbe0-8d74-4395-a2fd-2066e00cade9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806153229.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltomäki, Laura Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä luonteenvahvuudet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 perusopetus hyvinvointi (terveydellinen) opetussuunnitelmat onnellisuus positiivinen psykologia arvokasvatus hyvä elämä
title Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä
title_full Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä
title_fullStr Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä
title_full_unstemmed Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä
title_short Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa
title_sort hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä
title_sub tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä
title_txtP Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä
topic luonteenvahvuudet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 perusopetus hyvinvointi (terveydellinen) opetussuunnitelmat onnellisuus positiivinen psykologia arvokasvatus hyvä elämä
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arvokasvatus hyvinvointi (terveydellinen) hyvä elämä luonteenvahvuudet onnellisuus opetussuunnitelmat perusopetus positiivinen psykologia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58573 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806153229
work_keys_str_mv AT peltomäkilaura hyvinvointivaltakunnallisessavuoden2014perusopetuksenopetussuunnitelmassatutkimus