Oppimistyylit, motivaatiotekijät ja käyttäjäkokemus alakoulun tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaaleissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa siitä, miten alakouluun sijoittuva tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaali ottaisi huomioon erilaiset oppimistyylit, olisi motivoiva ja antaisi hyvän käyttäjäkokemuksen. Tutkimuksen teoriaosuudessa kuvataan tämän pro gradu -tutkimuksen teoreettinen taus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ryymin, Jenni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58519
_version_ 1828193090701099008
author Ryymin, Jenni
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ryymin, Jenni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ryymin, Jenni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ryymin, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa siitä, miten alakouluun sijoittuva tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaali ottaisi huomioon erilaiset oppimistyylit, olisi motivoiva ja antaisi hyvän käyttäjäkokemuksen. Tutkimuksen teoriaosuudessa kuvataan tämän pro gradu -tutkimuksen teoreettinen tausta, joka koostuu sähköisestä oppimateriaalista, oppimistyyleistä, motivaatiotekijöistä sekä käyttäjäkokemuksesta. Tutkimus toteutettiin keskisuomalaisessa koulussa viidennellä luokalla tammikuussa 2018 ja tutkimukseen osallistui 20 oppilasta. Tutkimus koostui kolmesta aihekokonaisuudesta, jotka olivat ohjelmointi, valokuvaus ja tiedonhaku. Tutkimusta varten laadittiin tutkijan toimesta sähköinen oppimateriaali kustakin aihekokonaisuudesta. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, haastatteluita ja kyselyitä. Havainnoinnin kohteena ja kyselyyn vastasivat kaikki tutkimukseen osallistuvat oppilaat. Haastatteluihin osallistui yhteensä neljä oppilasta. Tutkimustulosten perusteella sähköinen oppimateriaali ottaa erilaiset oppimistyylit huomioon tarjoamalla teoriaa ja tehtäviä monipuolisesti eri muodoissa, kuten tekstinä, kuvina ja videoina. Sähköinen oppimateriaali koetaan motivoivaksi, kun se sisältää käytännönläheisiä ja pelinomaisia tehtäviä. Sähköistä oppimateriaalia voidaan pitää käyttäjäystävällisenä, kun materiaali sijaitsee oppilaille tutussa ja helppokäyttöisessä oppimisympäristössä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ekonoja, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ryymin, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-13T08:47:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-13T08:47:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58519", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa siit\u00e4, miten alakouluun sijoittuva tieto- ja viestint\u00e4tekniikan oppimateriaali ottaisi huomioon erilaiset oppimistyylit, olisi motivoiva ja antaisi hyv\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen. Tutkimuksen teoriaosuudessa kuvataan t\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkimuksen teoreettinen tausta, joka koostuu s\u00e4hk\u00f6isest\u00e4 oppimateriaalista, oppimistyyleist\u00e4, motivaatiotekij\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksesta.\n\nTutkimus toteutettiin keskisuomalaisessa koulussa viidennell\u00e4 luokalla tammikuussa 2018 ja tutkimukseen osallistui 20 oppilasta. Tutkimus koostui kolmesta aihekokonaisuudesta, jotka olivat ohjelmointi, valokuvaus ja tiedonhaku. Tutkimusta varten laadittiin tutkijan toimesta s\u00e4hk\u00f6inen oppimateriaali kustakin aihekokonaisuudesta. Tutkimusmenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin havainnointia, haastatteluita ja kyselyit\u00e4. Havainnoinnin kohteena ja kyselyyn vastasivat kaikki tutkimukseen osallistuvat oppilaat. Haastatteluihin osallistui yhteens\u00e4 nelj\u00e4 oppilasta.\n\nTutkimustulosten perusteella s\u00e4hk\u00f6inen oppimateriaali ottaa erilaiset oppimistyylit huomioon tarjoamalla teoriaa ja teht\u00e4vi\u00e4 monipuolisesti eri muodoissa, kuten tekstin\u00e4, kuvina ja videoina. S\u00e4hk\u00f6inen oppimateriaali koetaan motivoivaksi, kun se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisi\u00e4 ja pelinomaisia teht\u00e4vi\u00e4. S\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 oppimateriaalia voidaan pit\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4yst\u00e4v\u00e4llisen\u00e4, kun materiaali sijaitsee oppilaille tutussa ja helppok\u00e4ytt\u00f6isess\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-13T08:47:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-13T08:47:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "s\u00e4hk\u00f6inen oppimateriaali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimistyylit, motivaatiotekij\u00e4t ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus alakoulun tieto- ja viestint\u00e4tekniikan oppimateriaaleissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806133167", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58519
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:07Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f91d9a80-5801-49e6-8dd9-1a2398835794\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806133167.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ryymin, Jenni Oppimistyylit, motivaatiotekijät ja käyttäjäkokemus alakoulun tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaaleissa sähköinen oppimateriaali Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 käyttäjäkokemus oppimateriaali tieto- ja viestintätekniikka alakoulu motivaatio oppimistyylit
title Oppimistyylit, motivaatiotekijät ja käyttäjäkokemus alakoulun tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaaleissa
title_full Oppimistyylit, motivaatiotekijät ja käyttäjäkokemus alakoulun tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaaleissa
title_fullStr Oppimistyylit, motivaatiotekijät ja käyttäjäkokemus alakoulun tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaaleissa Oppimistyylit, motivaatiotekijät ja käyttäjäkokemus alakoulun tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaaleissa
title_full_unstemmed Oppimistyylit, motivaatiotekijät ja käyttäjäkokemus alakoulun tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaaleissa Oppimistyylit, motivaatiotekijät ja käyttäjäkokemus alakoulun tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaaleissa
title_short Oppimistyylit, motivaatiotekijät ja käyttäjäkokemus alakoulun tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaaleissa
title_sort oppimistyylit motivaatiotekijät ja käyttäjäkokemus alakoulun tieto ja viestintätekniikan oppimateriaaleissa
title_txtP Oppimistyylit, motivaatiotekijät ja käyttäjäkokemus alakoulun tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaaleissa
topic sähköinen oppimateriaali Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 käyttäjäkokemus oppimateriaali tieto- ja viestintätekniikka alakoulu motivaatio oppimistyylit
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka alakoulu käyttäjäkokemus motivaatio oppimateriaali oppimistyylit sähköinen oppimateriaali tieto- ja viestintätekniikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58519 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806133167
work_keys_str_mv AT ryyminjenni oppimistyylitmotivaatiotekijätjakäyttäjäkokemusalakouluntietojaviestintätekniikanopp