Eriarvoistavaa laatua varhaiskasvatuksessa? päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarviointi ECERS-R -mittarilla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppimisympäristöjen laatua päiväkodeissa. Laadunarvioinnilla pyritään saamaan näkyväksi oppimisympäristön vahvuudet, kehittämisen painopistealueet sekä mahdolliset laatuerot päiväkotiryhmien välillä. Tutkimuksen tavoitteena on tukea varhaiskasvatuksen ke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Valkama, Erja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58425
_version_ 1826225699155869696
author Valkama, Erja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Valkama, Erja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Valkama, Erja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Valkama, Erja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppimisympäristöjen laatua päiväkodeissa. Laadunarvioinnilla pyritään saamaan näkyväksi oppimisympäristön vahvuudet, kehittämisen painopistealueet sekä mahdolliset laatuerot päiväkotiryhmien välillä. Tutkimuksen tavoitteena on tukea varhaiskasvatuksen kehittämistä ja edistää näin lapsen hyvinvoinnin, kehityksen ja oppimisen edellytyksiä päiväkotien oppimisympäristöissä. Tutkimus toteutettiin strukturoidulla ECERS-R (The Early Childhood Environ-ment Rating Scale-Revised) oppimisympäristön laadunarvioinnin mittarilla, jossa keskeistä on systemaattinen havainnointi. Aineisto kerättiin 10 päiväkotiryhmästä vuosina 2013–2014. Mittarin avulla laatua tarkastellaan oppimisympäristö -käsitteen ja näkökulman kautta, korostaen oppimisympäristön pedagogista ulottuvuutta. Tutkimuksen tulokset osoittivat oppimisympäristöjen olevan päiväkodeissa hyvälaatuisia. Laadun vahvuutena oli vuorovaikutus ja kehittämisen painopistealueeksi muodostui pedagoginen toiminta ja sisällöt. Tulosten perusteella pystytään myös osoittamaan ryhmien välillä olevan suuria laatueroja, jolloin varhaiskasvatuksen vaihtelevan laadun voidaan ajatella asettavan lapsia eriarvoiseen asemaan. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että laadunarvioinnilla on erittäin suuri merkitys oppimisympäristön kehittämisessä, koska arvioinnin avulla saadaan tietoa juuri niistä tekijöistä, jotka ovat keskeisiä kehittämisen kannalta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Raittila, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Valkama, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-07T07:53:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-07T07:53:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58425", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen laatua p\u00e4iv\u00e4kodeissa. Laadunarvioinnilla pyrit\u00e4\u00e4n saamaan n\u00e4kyv\u00e4ksi oppimisymp\u00e4rist\u00f6n vahvuudet, kehitt\u00e4misen painopistealueet sek\u00e4 mahdolliset laatuerot p\u00e4iv\u00e4kotiryhmien v\u00e4lill\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena on tukea varhaiskasvatuksen kehitt\u00e4mist\u00e4 ja edist\u00e4\u00e4 n\u00e4in lapsen hyvinvoinnin, kehityksen ja oppimisen edellytyksi\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kotien oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4.\nTutkimus toteutettiin strukturoidulla ECERS-R (The Early Childhood Environ-ment Rating Scale-Revised) oppimisymp\u00e4rist\u00f6n laadunarvioinnin mittarilla, jossa keskeist\u00e4 on systemaattinen havainnointi. Aineisto ker\u00e4ttiin 10 p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4st\u00e4 vuosina 2013\u20132014. Mittarin avulla laatua tarkastellaan oppimisymp\u00e4rist\u00f6 -k\u00e4sitteen ja n\u00e4k\u00f6kulman kautta, korostaen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n pedagogista ulottuvuutta.\nTutkimuksen tulokset osoittivat oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen olevan p\u00e4iv\u00e4kodeissa hyv\u00e4laatuisia. Laadun vahvuutena oli vuorovaikutus ja kehitt\u00e4misen painopistealueeksi muodostui pedagoginen toiminta ja sis\u00e4ll\u00f6t. Tulosten perusteella pystyt\u00e4\u00e4n my\u00f6s osoittamaan ryhmien v\u00e4lill\u00e4 olevan suuria laatueroja, jolloin varhaiskasvatuksen vaihtelevan laadun voidaan ajatella asettavan lapsia eriarvoiseen asemaan.\nTutkimuksen perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 laadunarvioinnilla on eritt\u00e4in suuri merkitys oppimisymp\u00e4rist\u00f6n kehitt\u00e4misess\u00e4, koska arvioinnin avulla saadaan tietoa juuri niist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4, jotka ovat keskeisi\u00e4 kehitt\u00e4misen kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-07T07:53:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-07T07:53:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ECERS-R", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Eriarvoistavaa laatua varhaiskasvatuksessa? : p\u00e4iv\u00e4kotien oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen laadunarviointi ECERS-R -mittarilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806073087", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laadunarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58425
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:34Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8ee429d3-937f-4ae9-9783-a67e2b287854\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806073087.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Valkama, Erja Eriarvoistavaa laatua varhaiskasvatuksessa? : päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarviointi ECERS-R -mittarilla ECERS-R Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 oppimisympäristö laadunarviointi varhaiskasvatus
title Eriarvoistavaa laatua varhaiskasvatuksessa? : päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarviointi ECERS-R -mittarilla
title_full Eriarvoistavaa laatua varhaiskasvatuksessa? : päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarviointi ECERS-R -mittarilla
title_fullStr Eriarvoistavaa laatua varhaiskasvatuksessa? : päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarviointi ECERS-R -mittarilla Eriarvoistavaa laatua varhaiskasvatuksessa? : päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarviointi ECERS-R -mittarilla
title_full_unstemmed Eriarvoistavaa laatua varhaiskasvatuksessa? : päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarviointi ECERS-R -mittarilla Eriarvoistavaa laatua varhaiskasvatuksessa? : päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarviointi ECERS-R -mittarilla
title_short Eriarvoistavaa laatua varhaiskasvatuksessa?
title_sort eriarvoistavaa laatua varhaiskasvatuksessa päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarviointi ecers r mittarilla
title_sub päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarviointi ECERS-R -mittarilla
title_txtP Eriarvoistavaa laatua varhaiskasvatuksessa? : päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarviointi ECERS-R -mittarilla
topic ECERS-R Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 oppimisympäristö laadunarviointi varhaiskasvatus
topic_facet 104 ECERS-R Early Childhood Education Varhaiskasvatus laadunarviointi oppimisympäristö varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58425 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806073087
work_keys_str_mv AT valkamaerja eriarvoistavaalaatuavarhaiskasvatuksessapäiväkotienoppimisympäristöjenlaadunarvioint