Teaching video games video game literacy in the language classroom

Kiinnostus videopelien käyttöä kohtaan kieltenopetuksessa on viimeisten 20 vuoden aikana yleistynyt huomattavasti, ja moni tutkimus onkin osoittanut videopelien olevan potentiaalisesti erittäin hyödyllisiä opetustyökaluja. Ne antavat opettajille useita mahdollisuuksia joita, perinteiset opetusmenete...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Palola, Taneli
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58409
_version_ 1826225727525093376
author Palola, Taneli
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Palola, Taneli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Palola, Taneli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Palola, Taneli
datasource_str_mv jyx
description Kiinnostus videopelien käyttöä kohtaan kieltenopetuksessa on viimeisten 20 vuoden aikana yleistynyt huomattavasti, ja moni tutkimus onkin osoittanut videopelien olevan potentiaalisesti erittäin hyödyllisiä opetustyökaluja. Ne antavat opettajille useita mahdollisuuksia joita, perinteiset opetusmenetelmät eivät pysty tarjoamaan. Tästä huolimatta videopelien varsinainen käyttö kielten opetuksessa on jäänyt verrattain vähälle huomiolle. Syynä tälle on yleensä tietyt esteet kuten saatavilla oleva teknologia, käytettävissä olevan ajan vähyys, opettajien tiedon puute tai tarpeellisen ohjeistuksen puuttuminen. Nämä ja monet muut tekijät ovat toimineet merkittävinä esteinä videopelien käytölle monissa kouluissa ja luokissa. Mahdollisesti vielä näitä suuremmassa asemassa ovat oppilaiden väliset pelilukutaitotason erot. Suurissa luokissa on todennäköistä, että osa oppilaista ei ole välttämättä koskaan pelannut videopelejä eikä näin ollen pysty tehokkaasti hyödyntämään niiden tarjoamia oppimismahdollisuuksia, vaikka opettaja haluaisikin niitä käyttää opetuksessaan. Tämän tutkielman tavoitteena on muuttaa tämä tilanne ja tarjota opettajille keinot opettaa pelilukutaidon perusteet kaikille oppilaille. Tämä mahdollistaa jatkossa videopelien käytön opetuksessa niin että kaikki oppilaat pystyvät osallistumaan opetukseen ja saamaan siitä mahdollisimman suuren hyödyn. Materiaalipaketissa on huomioitu mahdollisimman monta erilaista videopelityylilajia sekä pyritty tarjoamaan useita erilaisia tehtävätyyppejä joista opettaja voi valita sopivimmat kullekin oppilasryhmälle. Lisäksi paketissa mukana olevien pelityylilajien sisällä on vähintään kaksi erilaista peliä jotta myös tyylilajien sisäiset erot nousisivat esille. Lisäksi tehtävissä ja peleissä on otettu huomioon Englannin kielen opetus. Jokainen paketissa oleva peli ja tehtävä sisältää kielellistä materiaalia, joiden yhteydessä oppilaat vastaanottavat ja tuottavat kieltä sen eri muodoissa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Palola, Taneli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-06T12:37:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-06T12:37:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58409", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kiinnostus videopelien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kohtaan kieltenopetuksessa on viimeisten 20 vuoden aikana yleistynyt huomattavasti, ja moni tutkimus onkin osoittanut videopelien olevan potentiaalisesti eritt\u00e4in hy\u00f6dyllisi\u00e4 opetusty\u00f6kaluja. Ne antavat opettajille useita mahdollisuuksia joita, perinteiset opetusmenetelm\u00e4t eiv\u00e4t pysty tarjoamaan. \n\nT\u00e4st\u00e4 huolimatta videopelien varsinainen k\u00e4ytt\u00f6 kielten opetuksessa on j\u00e4\u00e4nyt verrattain v\u00e4h\u00e4lle huomiolle. Syyn\u00e4 t\u00e4lle on yleens\u00e4 tietyt esteet kuten saatavilla oleva teknologia, k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 olevan ajan v\u00e4hyys, opettajien tiedon puute tai tarpeellisen ohjeistuksen puuttuminen. N\u00e4m\u00e4 ja monet muut tekij\u00e4t ovat toimineet merkitt\u00e4vin\u00e4 estein\u00e4 videopelien k\u00e4yt\u00f6lle monissa kouluissa ja luokissa.\n\nMahdollisesti viel\u00e4 n\u00e4it\u00e4 suuremmassa asemassa ovat oppilaiden v\u00e4liset pelilukutaitotason erot. Suurissa luokissa on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 osa oppilaista ei ole v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 koskaan pelannut videopelej\u00e4 eik\u00e4 n\u00e4in ollen pysty tehokkaasti hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n niiden tarjoamia oppimismahdollisuuksia, vaikka opettaja haluaisikin niit\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 opetuksessaan.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on muuttaa t\u00e4m\u00e4 tilanne ja tarjota opettajille keinot opettaa pelilukutaidon perusteet kaikille oppilaille. T\u00e4m\u00e4 mahdollistaa jatkossa videopelien k\u00e4yt\u00f6n opetuksessa niin ett\u00e4 kaikki oppilaat pystyv\u00e4t osallistumaan opetukseen ja saamaan siit\u00e4 mahdollisimman suuren hy\u00f6dyn.\n\nMateriaalipaketissa on huomioitu mahdollisimman monta erilaista videopelityylilajia sek\u00e4 pyritty tarjoamaan useita erilaisia teht\u00e4v\u00e4tyyppej\u00e4 joista opettaja voi valita sopivimmat kullekin oppilasryhm\u00e4lle. Lis\u00e4ksi paketissa mukana olevien pelityylilajien sis\u00e4ll\u00e4 on v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kaksi erilaista peli\u00e4 jotta my\u00f6s tyylilajien sis\u00e4iset erot nousisivat esille.\n\nLis\u00e4ksi teht\u00e4viss\u00e4 ja peleiss\u00e4 on otettu huomioon Englannin kielen opetus. Jokainen paketissa oleva peli ja teht\u00e4v\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kielellist\u00e4 materiaalia, joiden yhteydess\u00e4 oppilaat vastaanottavat ja tuottavat kielt\u00e4 sen eri muodoissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-06T12:37:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-06T12:37:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "game literacy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teaching video games : video game literacy in the language classroom", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806063069", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "computer games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58409
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:45Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7ad397ae-84b4-44e4-a65d-86703a5020fd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806063069.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Palola, Taneli Teaching video games : video game literacy in the language classroom game literacy material package Englannin kieli English 301 videopelit digitaaliset pelit tietokonepelit video games digital games computer games
title Teaching video games : video game literacy in the language classroom
title_full Teaching video games : video game literacy in the language classroom
title_fullStr Teaching video games : video game literacy in the language classroom Teaching video games : video game literacy in the language classroom
title_full_unstemmed Teaching video games : video game literacy in the language classroom Teaching video games : video game literacy in the language classroom
title_short Teaching video games
title_sort teaching video games video game literacy in the language classroom
title_sub video game literacy in the language classroom
title_txtP Teaching video games : video game literacy in the language classroom
topic game literacy material package Englannin kieli English 301 videopelit digitaaliset pelit tietokonepelit video games digital games computer games
topic_facet 301 Englannin kieli English computer games digitaaliset pelit digital games game literacy material package tietokonepelit video games videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58409 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806063069
work_keys_str_mv AT palolataneli teachingvideogamesvideogameliteracyinthelanguageclassroom