Kokeellisen työskentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa

Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin sitä, miten lukioissa arvioidaan kokeellista työskentelyä. Tutkimuksen näkökulmaksi valittiin opettajien suhtautuminen arviointiin. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena opettajille. Tutkimusaihe valikoitui ajankohtaisuuden perusteella. Arviointi on jatk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nurmela, Annu
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58405
_version_ 1828193090593095680
author Nurmela, Annu
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nurmela, Annu Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nurmela, Annu Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nurmela, Annu
datasource_str_mv jyx
description Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin sitä, miten lukioissa arvioidaan kokeellista työskentelyä. Tutkimuksen näkökulmaksi valittiin opettajien suhtautuminen arviointiin. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena opettajille. Tutkimusaihe valikoitui ajankohtaisuuden perusteella. Arviointi on jatkuvasti esillä oleva puheenaihe. Se on tärkeä osa opettajan työtä, mutta opettajalla on paljon valinnanvapautta sen toteuttamisessa. Lisäksi tällä hetkellä käytössä olevat vuoden 2016 lukion opetussuunnitelman perusteet korostavat vaihtelevia työskentelytapoja ja arvioinnin monipuolisuutta. Kemia on kokeellinen luonnontiede ja kokeellista työtä arvioitaessa saadaan oppimisesta sellaista tietoa, mitä ei perinteisin menetelmin saada. Kirjallisessa osassa tarkasteltiin arvioinnin merkitystä oppimisen kannalta ja kokeellisuuden merkitystä kemian oppimisessa. Arviointia tarkasteltiin kemian oppimisen arvioinnin eri osa-alueiden näkökulmasta ja sitä peilattiin opetussuunnitelman perusteisiin. Lisäksi kirjallisessa osassa tuotiin esiin erilaisia arviointimenetelmiä, joilla on mahdollista arvioida kokeellista työskentelyä ja siihen liittyvää oppimista. Tutkielman kokeellisessa osassa selvitettiin opettajien kokemuksia kemian oppimisen arvioinnista. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Koska tutkimuksessa keskityttiin kokeellisen työskentelyn arviointiin, selvitettiin myös sitä, miten merkittävänä opettajat kokevat opetussuunnitelmassa vaadittavan kokeellisen työskentelyn. Kokeellisessa osassa painotettiin erityisesti kuitenkin opettajien suhtautumista kokeellisen työskentelyn arviointiin. Opettajien mukaan kemian kokeellisen työskentelyn arvioiminen ei ole kovin helppoa ja sen arvioiminen on työlästä. Tähän vaikuttavat muun muassa suuret ryhmäkoot ja kiire. Lisäksi opettajat kokivat, ettei kokeellisen työskentelyn arviointiin ole saatavilla riittävästi sitä tukevaa materiaalia, kuten valmiita arviointipohjia sovellettavaksi, tai täydennyskoulutusta. Kokeellista työskentelyä arvioidaan hyvin usein kirjallisten palautusten perusteella, sillä työselostuksia tai raportteja varten on helpointa laatia kriteerit ja niiden tarkastaminen on oikeudenmukaista. Monet opettajista haluavat kuitenkin kehittää arviointitapojaan ja lisätä jatkossa esimerkiksi itse- ja vertaisarvioinnin osuutta arvioinnissa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurmela, Annu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-06T11:43:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-06T11:43:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58405", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin sit\u00e4, miten lukioissa arvioidaan kokeellista ty\u00f6skentely\u00e4. Tutkimuksen n\u00e4k\u00f6kulmaksi valittiin opettajien suhtautuminen arviointiin. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena opettajille. Tutkimusaihe valikoitui ajankohtaisuuden perusteella. Arviointi on jatkuvasti esill\u00e4 oleva puheenaihe. Se on t\u00e4rke\u00e4 osa opettajan ty\u00f6t\u00e4, mutta opettajalla on paljon valinnanvapautta sen toteuttamisessa. Lis\u00e4ksi t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevat vuoden 2016 lukion opetussuunnitelman perusteet korostavat vaihtelevia ty\u00f6skentelytapoja ja arvioinnin monipuolisuutta. Kemia on kokeellinen luonnontiede ja kokeellista ty\u00f6t\u00e4 arvioitaessa saadaan oppimisesta sellaista tietoa, mit\u00e4 ei perinteisin menetelmin saada.\nKirjallisessa osassa tarkasteltiin arvioinnin merkityst\u00e4 oppimisen kannalta ja kokeellisuuden merkityst\u00e4 kemian oppimisessa. Arviointia tarkasteltiin kemian oppimisen arvioinnin eri osa-alueiden n\u00e4k\u00f6kulmasta ja sit\u00e4 peilattiin opetussuunnitelman perusteisiin. Lis\u00e4ksi kirjallisessa osassa tuotiin esiin erilaisia arviointimenetelmi\u00e4, joilla on mahdollista arvioida kokeellista ty\u00f6skentely\u00e4 ja siihen liittyv\u00e4\u00e4 oppimista. \nTutkielman kokeellisessa osassa selvitettiin opettajien kokemuksia kemian oppimisen arvioinnista. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Koska tutkimuksessa keskityttiin kokeellisen ty\u00f6skentelyn arviointiin, selvitettiin my\u00f6s sit\u00e4, miten merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 opettajat kokevat opetussuunnitelmassa vaadittavan kokeellisen ty\u00f6skentelyn. Kokeellisessa osassa painotettiin erityisesti kuitenkin opettajien suhtautumista kokeellisen ty\u00f6skentelyn arviointiin.\nOpettajien mukaan kemian kokeellisen ty\u00f6skentelyn arvioiminen ei ole kovin helppoa ja sen arvioiminen on ty\u00f6l\u00e4st\u00e4. T\u00e4h\u00e4n vaikuttavat muun muassa suuret ryhm\u00e4koot ja kiire. Lis\u00e4ksi opettajat kokivat, ettei kokeellisen ty\u00f6skentelyn arviointiin ole saatavilla riitt\u00e4v\u00e4sti sit\u00e4 tukevaa materiaalia, kuten valmiita arviointipohjia sovellettavaksi, tai t\u00e4ydennyskoulutusta. Kokeellista ty\u00f6skentely\u00e4 arvioidaan hyvin usein kirjallisten palautusten perusteella, sill\u00e4 ty\u00f6selostuksia tai raportteja varten on helpointa laatia kriteerit ja niiden tarkastaminen on oikeudenmukaista. Monet opettajista haluavat kuitenkin kehitt\u00e4\u00e4 arviointitapojaan ja lis\u00e4t\u00e4 jatkossa esimerkiksi itse- ja vertaisarvioinnin osuutta arvioinnissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-06T11:43:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-06T11:43:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "formatiivinen arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arviointimenetelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kokeellisen ty\u00f6skentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806063060", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaisarviointi (arviointimenetelm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsearviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokeellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58405
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:01Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7a7140f5-08ed-4c63-8846-fceae802063d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806063060.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nurmela, Annu Kokeellisen työskentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa formatiivinen arviointi arviointimenetelmät Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 oppiminen lukio opettajat vertaisarviointi (arviointimenetelmät) itsearviointi arviointi opetus kemia oppilasarviointi kokeellisuus
title Kokeellisen työskentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa
title_full Kokeellisen työskentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa
title_fullStr Kokeellisen työskentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa Kokeellisen työskentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa
title_full_unstemmed Kokeellisen työskentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa Kokeellisen työskentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa
title_short Kokeellisen työskentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa
title_sort kokeellisen työskentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa
title_txtP Kokeellisen työskentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa
topic formatiivinen arviointi arviointimenetelmät Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 oppiminen lukio opettajat vertaisarviointi (arviointimenetelmät) itsearviointi arviointi opetus kemia oppilasarviointi kokeellisuus
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry arviointi arviointimenetelmät formatiivinen arviointi itsearviointi kemia kokeellisuus lukio opettajat opetus oppilasarviointi oppiminen vertaisarviointi (arviointimenetelmät)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58405 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806063060
work_keys_str_mv AT nurmelaannu kokeellisentyöskentelynarviointilukionkemianopetuksessa