Kindergarten-age Cognitive Skills as Predictors of Reading Comprehension Assessed by PISA Reading

Suomalaisten tyttöjen ja poikien välinen ero lukutaitoa mittaavassa PISA-testissä on kansainvälisesti yksi suurimmista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, ilmenikö päiväkoti-ikäisten lasten kognitiivisissa taidoissa sukupuolieroja sekä sitä, kuinka paljon taidot ja sukupuoli olivat yht...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Manu, Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58370
_version_ 1826225715082690560
author Manu, Mari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Manu, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Manu, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Manu, Mari
datasource_str_mv jyx
description Suomalaisten tyttöjen ja poikien välinen ero lukutaitoa mittaavassa PISA-testissä on kansainvälisesti yksi suurimmista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, ilmenikö päiväkoti-ikäisten lasten kognitiivisissa taidoissa sukupuolieroja sekä sitä, kuinka paljon taidot ja sukupuoli olivat yhteydessä suoriutumiseen PISA-testissä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, ennustivatko kognitiiviset taidot samalla tavalla sekä tyttöjen että poikien suoriutumista. Tutkimuksen aineisto on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa vuonna 2000 syntyneitä lapsia neljältä eri paikkakunnalta on seurattu vuodesta 2006 alkaen. Esikouluvuoden aikaisiin testeihin osallistui 1839 lasta. Heidän taitojaan arvioitiin fonologisessa tietoisuudessa, nopeassa nimeämisessä, kirjaintuntemuksessa ja sanavaraston laajuudessa. Yhdeksännellä luokalla heistä 1015 osallistui PISA-testiin. Aineiston analyysissä käytettiin kahden riippumattoman otoksen t-testiä, Pearsonin korrelaatiokerrointa ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä. Tulokset osoittivat, että tyttöjen fonologinen tietoisuus ja kirjaintuntemus olivat merkitsevästi paremmat ja että he odotetusti menestyivät poikia paremmin PISA-testissä. Kaikki kognitiiviset taidot olivat yhteydessä suoriutumiseen PISA-testissä, ja yhdessä sukupuolen kanssa ne selittivät siitä 19,7 %. Sekä tyttöjen että poikien menestystä ennustivat nopea nimeäminen ja sanavaraston laajuus. Sen sijaan kirjaintuntemus osoittautui merkitsevästi ennustavaksi vain pojille. Tutkimus osoitti, että yhdeksännen luokan lukutaitoa voidaan ennustaa jo esikouluvuoden kognitiivisten taitojen perusteella.
first_indexed 2019-08-19T08:21:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Torppa, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Manu, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-06T06:19:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-06T06:19:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58370", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalaisten tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4linen ero lukutaitoa mittaavassa PISA-testiss\u00e4 on kansainv\u00e4lisesti yksi suurimmista. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, ilmenik\u00f6 p\u00e4iv\u00e4koti-ik\u00e4isten lasten kognitiivisissa taidoissa sukupuolieroja sek\u00e4 sit\u00e4, kuinka paljon taidot ja sukupuoli olivat yhteydess\u00e4 suoriutumiseen PISA-testiss\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, ennustivatko kognitiiviset taidot samalla tavalla sek\u00e4 tytt\u00f6jen ett\u00e4 poikien suoriutumista.\nTutkimuksen aineisto on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa vuonna 2000 syntyneit\u00e4 lapsia nelj\u00e4lt\u00e4 eri paikkakunnalta on seurattu vuodesta 2006 alkaen. Esikouluvuoden aikaisiin testeihin osallistui 1839 lasta. Heid\u00e4n taitojaan arvioitiin fonologisessa tietoisuudessa, nopeassa nime\u00e4misess\u00e4, kirjaintuntemuksessa ja sanavaraston laajuudessa. Yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla heist\u00e4 1015 osallistui PISA-testiin. Aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin kahden riippumattoman otoksen t-testi\u00e4, Pearsonin korrelaatiokerrointa ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysi\u00e4. \nTulokset osoittivat, ett\u00e4 tytt\u00f6jen fonologinen tietoisuus ja kirjaintuntemus olivat merkitsev\u00e4sti paremmat ja ett\u00e4 he odotetusti menestyiv\u00e4t poikia paremmin PISA-testiss\u00e4. Kaikki kognitiiviset taidot olivat yhteydess\u00e4 suoriutumiseen PISA-testiss\u00e4, ja yhdess\u00e4 sukupuolen kanssa ne selittiv\u00e4t siit\u00e4 19,7 %. Sek\u00e4 tytt\u00f6jen ett\u00e4 poikien menestyst\u00e4 ennustivat nopea nime\u00e4minen ja sanavaraston laajuus. Sen sijaan kirjaintuntemus osoittautui merkitsev\u00e4sti ennustavaksi vain pojille. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 yhdeks\u00e4nnen luokan lukutaitoa voidaan ennustaa jo esikouluvuoden kognitiivisten taitojen perusteella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-06T06:19:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-06T06:19:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kindergarten-age Cognitive Skills as Predictors of Reading Comprehension Assessed by PISA Reading", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806063028", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiiviset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "PISA-tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gender differences", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "cognitive skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "literacy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Programme for International Student Assessment", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reading comprehension", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58370
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:57Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8e0bedc2-a488-4323-9f2e-81e4e1deace4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806063028.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Manu, Mari Kindergarten-age Cognitive Skills as Predictors of Reading Comprehension Assessed by PISA Reading Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sukupuolierot kognitiiviset taidot lukutaito PISA-tutkimus luetun ymmärtäminen gender differences cognitive skills literacy Programme for International Student Assessment reading comprehension
title Kindergarten-age Cognitive Skills as Predictors of Reading Comprehension Assessed by PISA Reading
title_full Kindergarten-age Cognitive Skills as Predictors of Reading Comprehension Assessed by PISA Reading
title_fullStr Kindergarten-age Cognitive Skills as Predictors of Reading Comprehension Assessed by PISA Reading Kindergarten-age Cognitive Skills as Predictors of Reading Comprehension Assessed by PISA Reading
title_full_unstemmed Kindergarten-age Cognitive Skills as Predictors of Reading Comprehension Assessed by PISA Reading Kindergarten-age Cognitive Skills as Predictors of Reading Comprehension Assessed by PISA Reading
title_short Kindergarten-age Cognitive Skills as Predictors of Reading Comprehension Assessed by PISA Reading
title_sort kindergarten age cognitive skills as predictors of reading comprehension assessed by pisa reading
title_txtP Kindergarten-age Cognitive Skills as Predictors of Reading Comprehension Assessed by PISA Reading
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sukupuolierot kognitiiviset taidot lukutaito PISA-tutkimus luetun ymmärtäminen gender differences cognitive skills literacy Programme for International Student Assessment reading comprehension
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus PISA-tutkimus Programme for International Student Assessment Teacher Education cognitive skills gender differences kognitiiviset taidot literacy luetun ymmärtäminen lukutaito reading comprehension sukupuolierot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58370 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806063028
work_keys_str_mv AT manumari kindergartenagecognitiveskillsaspredictorsofreadingcomprehensionassessedbypisareading