Kuormittavan fyysisen aktiivisuuden ja osallisuuden lisääminen esikoululaisten arjessa

Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten 2016 mukaan lasten tulisi liikkua kolme tuntia päivässä, joista yhden tulisi olla fyysisesti kuormittavaa. Tässä tutkimuksessa kiinnostuksen kohteena oli kuormittavan fyysisen aktiivisuuden lisääminen päiväkodin arjessa. Tutkimuksessa pyritt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Luostarinen, Juuli, Luukkonen, Maria
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58241
_version_ 1828193213113958400
author Luostarinen, Juuli Luukkonen, Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Luostarinen, Juuli Luukkonen, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Luostarinen, Juuli Luukkonen, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Luostarinen, Juuli
datasource_str_mv jyx
description Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten 2016 mukaan lasten tulisi liikkua kolme tuntia päivässä, joista yhden tulisi olla fyysisesti kuormittavaa. Tässä tutkimuksessa kiinnostuksen kohteena oli kuormittavan fyysisen aktiivisuuden lisääminen päiväkodin arjessa. Tutkimuksessa pyrittiin lisäämään fyysistä aktiivisuutta vahvistamalla lasten osallisuutta. Tarkoituksena oli kehittää helposti toteutettava liikuntaohjelma päiväkodin ulkoiluihin. Tutkimus toteutettiin eräässä Keski-Suomessa sijaitsevan päiväkodin esikouluryhmässä. Liikuntaohjelmaa testattiin viikon ajan. Liikuntaohjelman ideana oli muuttaa päiväkodin tyypillisesti omaehtoinen aamu-ulkoilu ohjatuksi toiminnaksi, jotta lasten kuormittava fyysinen aktiivisuus lisääntyisi. Esikoululaisia ja lastentarhanopettajaa haastateltiin ennen ja jälkeen liikuntaohjelman testauksen. Lisäksi lastentarhanopettaja piti äänipäiväkirjaa viikon ajan. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksessa selvisi, että liikuntaohjelmalla pystyttiin lisäämään lasten kuormittavaa fyysistä aktiivisuutta. Myös lasten osallisuus vahvistui, millä saattoi olla merkitystä lasten sitoutumisessa fyysisesti kuormittavaan toimintaan. Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että lapset nauttivat aikuisen ohjauksesta sekä osallistumisesta toimintaan. Kaikki lapset halusivat jatkaa liikuntaohjelmaa, vaikkakin osa heistä kaipasi ulkoiluihin myös omaehtoista leikkiä. Lastentarhanopettaja koki päivittäisen liikuntaohjelman toteuttamisen kuormittavana ohjaamisen ja ristiriitatilanteiden selvittelyn lisääntymisen myötä. Liikuntaohjelmaa tulee siis vielä kehittää. Kaiken kaikkiaan päiväkodin voidaan kuitenkin nähdä soveltuvan hyvin liikuntaohjelman toteuttamiseen.
first_indexed 2019-08-19T08:21:38Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Soini, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luostarinen, Juuli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luukkonen, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-31T07:18:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-31T07:18:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58241", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten 2016 mukaan lasten tulisi liikkua kolme tuntia pa\u0308iva\u0308ssa\u0308, joista yhden tulisi olla fyysisesti kuormittavaa. Ta\u0308ssa\u0308 tutkimuksessa kiinnostuksen kohteena oli kuormittavan fyysisen aktiivisuuden lisa\u0308a\u0308minen pa\u0308iva\u0308kodin arjessa. Tutkimuksessa pyrittiin lisa\u0308a\u0308ma\u0308a\u0308n fyysista\u0308 aktiivisuutta vahvistamalla lasten osallisuutta. Tarkoituksena oli kehitta\u0308a\u0308 helposti toteutettava liikuntaohjelma pa\u0308iva\u0308kodin ulkoiluihin.\nTutkimus toteutettiin era\u0308a\u0308ssa\u0308 Keski-Suomessa sijaitsevan pa\u0308iva\u0308kodin esikouluryhma\u0308ssa\u0308. Liikuntaohjelmaa testattiin viikon ajan. Liikuntaohjelman ideana oli muuttaa pa\u0308iva\u0308kodin tyypillisesti omaehtoinen aamu-ulkoilu ohjatuksi toiminnaksi, jotta lasten kuormittava fyysinen aktiivisuus lisa\u0308a\u0308ntyisi. Esikoululaisia ja lastentarhanopettajaa haastateltiin ennen ja ja\u0308lkeen liikuntaohjelman testauksen. Lisa\u0308ksi lastentarhanopettaja piti a\u0308a\u0308nipa\u0308iva\u0308kirjaa viikon ajan. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistola\u0308hto\u0308isella\u0308 sisa\u0308llo\u0308nanalyysilla.\nTutkimuksessa selvisi, etta\u0308 liikuntaohjelmalla pystyttiin lisa\u0308a\u0308ma\u0308a\u0308n lasten kuormittavaa fyysista\u0308 aktiivisuutta. Myo\u0308s lasten osallisuus vahvistui, milla\u0308 saattoi olla merkitysta\u0308 lasten sitoutumisessa fyysisesti kuormittavaan toimintaan. Tutkimuksessa tuli myo\u0308s ilmi, etta\u0308 lapset nauttivat aikuisen ohjauksesta seka\u0308 osallistumisesta toimintaan. Kaikki lapset halusivat jatkaa liikuntaohjelmaa, vaikkakin osa heista\u0308 kaipasi ulkoiluihin myo\u0308s omaehtoista leikkia\u0308.\nLastentarhanopettaja koki pa\u0308ivitta\u0308isen liikuntaohjelman toteuttamisen kuormittavana ohjaamisen ja ristiriitatilanteiden selvittelyn lisa\u0308a\u0308ntymisen myo\u0308ta\u0308. Liikuntaohjelmaa tulee siis viela\u0308 kehitta\u0308a\u0308. Kaiken kaikkiaan pa\u0308iva\u0308kodin voidaan kuitenkin na\u0308hda\u0308 soveltuvan hyvin liikuntaohjelman toteuttamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-31T07:18:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-31T07:18:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuormittavan fyysisen aktiivisuuden ja osallisuuden lis\u00e4\u00e4minen esikoululaisten arjessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805312939", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikoululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58241
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:20Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a890df84-c530-4d74-b050-db8098ada50c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805312939.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Luostarinen, Juuli Luukkonen, Maria Kuormittavan fyysisen aktiivisuuden ja osallisuuden lisääminen esikoululaisten arjessa Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus osallisuus fyysinen aktiivisuus motoriset taidot fyysinen kehitys esikoululaiset esikoulu
title Kuormittavan fyysisen aktiivisuuden ja osallisuuden lisääminen esikoululaisten arjessa
title_full Kuormittavan fyysisen aktiivisuuden ja osallisuuden lisääminen esikoululaisten arjessa
title_fullStr Kuormittavan fyysisen aktiivisuuden ja osallisuuden lisääminen esikoululaisten arjessa Kuormittavan fyysisen aktiivisuuden ja osallisuuden lisääminen esikoululaisten arjessa
title_full_unstemmed Kuormittavan fyysisen aktiivisuuden ja osallisuuden lisääminen esikoululaisten arjessa Kuormittavan fyysisen aktiivisuuden ja osallisuuden lisääminen esikoululaisten arjessa
title_short Kuormittavan fyysisen aktiivisuuden ja osallisuuden lisääminen esikoululaisten arjessa
title_sort kuormittavan fyysisen aktiivisuuden ja osallisuuden lisääminen esikoululaisten arjessa
title_txtP Kuormittavan fyysisen aktiivisuuden ja osallisuuden lisääminen esikoululaisten arjessa
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus osallisuus fyysinen aktiivisuus motoriset taidot fyysinen kehitys esikoululaiset esikoulu
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esikoulu esikoululaiset fyysinen aktiivisuus fyysinen kehitys motoriset taidot osallisuus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58241 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805312939
work_keys_str_mv AT luostarinenjuuli kuormittavanfyysisenaktiivisuudenjaosallisuudenlisääminenesikoululaistenarjessa