"Ne oli semmosia kartonkikötöstelyjä, mutta ne oli niistä tosi ylpeitä": lastentarhanopettajien käsityksiä lasten osallisuudesta toiminnan suunnittelussa

Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia käsityksiä lastentarhanopettajilla on lasten osallisuudesta ja miten nämä käsitykset toteutuvat toiminnan suunnittelussa. Selvitimme lisäksi, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita lasten osallisuuden huomioimiseen liittyy. Tutkimuksemme on laadu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Saari, Hennariikka, Vasankari, Essi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58193
_version_ 1826225802918756352
author Saari, Hennariikka Vasankari, Essi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saari, Hennariikka Vasankari, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saari, Hennariikka Vasankari, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saari, Hennariikka
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia käsityksiä lastentarhanopettajilla on lasten osallisuudesta ja miten nämä käsitykset toteutuvat toiminnan suunnittelussa. Selvitimme lisäksi, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita lasten osallisuuden huomioimiseen liittyy. Tutkimuksemme on laadullinen fenomenografinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä olemme käyttäneet puolistrukturoitua teemahaastattelua. Informantteina tutkimuksessamme oli kuusi lastentarhanopettajaa viidestä eri päiväkodista, viideltä eri paikkakunnalta. Analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksessamme selvisi, että lastentarhanopettajien käsitykset lasten osallisuudesta olivat laajoja ja moniulotteisia. Osallisuuden käsitteeseen liitettiin yhteisöllisyys, sekä aktiivinen ja passiivinen osallisuus. Kasvattaja nähtiin osallisuuden mahdollistajana. Toiminnan suunnittelussa aikuiset huomioivat lasten osallisuuden suoran ja epäsuoran vaikuttamisen kautta. Tutkimuksemme mukaan lasten osallisuuden huomioiminen koetaan varhaiskasvatuksessa enemmän mahdollisuutena kuin haasteena. Tutkimuksemme perusteella voidaan päätellä, että lasten osallisuuden huomioiminen toiminnan suunnittelussa vaatii varhaiskasvattajalta laajaa oman toiminnan tarkastelua ja reflektointia osallisuuden näkökulmasta. Lasten osallisuus varhaiskasvatustoiminnan suunnittelussa tapahtuu usein niin, etteivät lapset itse tiedosta olevansa osallisia. Tarvitaan siis lisää tutkimustietoa siitä, miten lasten tietoisuutta omasta osallisuudestaan voitaisiin lisätä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:18Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eerola-Pennanen, Paula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saari, Hennariikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vasankari, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-29T08:14:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-29T08:14:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58193", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 lastentarhanopettajilla on lasten osallisuudesta ja miten n\u00e4m\u00e4 k\u00e4sitykset toteutuvat toiminnan suunnittelussa. Selvitimme lis\u00e4ksi, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita lasten osallisuuden huomioimiseen liittyy.\r\nTutkimuksemme on laadullinen fenomenografinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 olemme k\u00e4ytt\u00e4neet puolistrukturoitua teemahaastattelua. Informantteina tutkimuksessamme oli kuusi lastentarhanopettajaa viidest\u00e4 eri p\u00e4iv\u00e4kodista, viidelt\u00e4 eri paikkakunnalta. Analyysi on toteutettu aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin.\r\nTutkimuksessamme selvisi, ett\u00e4 lastentarhanopettajien k\u00e4sitykset lasten osallisuudesta olivat laajoja ja moniulotteisia. Osallisuuden k\u00e4sitteeseen liitettiin yhteis\u00f6llisyys, sek\u00e4 aktiivinen ja passiivinen osallisuus. Kasvattaja n\u00e4htiin osallisuuden mahdollistajana. Toiminnan suunnittelussa aikuiset huomioivat lasten osallisuuden suoran ja ep\u00e4suoran vaikuttamisen kautta. Tutkimuksemme mukaan lasten osallisuuden huomioiminen koetaan varhaiskasvatuksessa enemm\u00e4n mahdollisuutena kuin haasteena.\r\nTutkimuksemme perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 lasten osallisuuden huomioiminen toiminnan suunnittelussa vaatii varhaiskasvattajalta laajaa oman toiminnan tarkastelua ja reflektointia osallisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lasten osallisuus varhaiskasvatustoiminnan suunnittelussa tapahtuu usein niin, etteiv\u00e4t lapset itse tiedosta olevansa osallisia. Tarvitaan siis lis\u00e4\u00e4 tutkimustietoa siit\u00e4, miten lasten tietoisuutta omasta osallisuudestaan voitaisiin lis\u00e4t\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-29T08:14:33Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-29T08:14:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen toiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ne oli semmosia kartonkik\u00f6t\u00f6stelyj\u00e4, mutta ne oli niist\u00e4 tosi ylpeit\u00e4\": lastentarhanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 lasten osallisuudesta toiminnan suunnittelussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805292865", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58193
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:42Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3e812afe-7d74-4b5e-9828-6d4fe551d00c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805292865.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saari, Hennariikka Vasankari, Essi "Ne oli semmosia kartonkikötöstelyjä, mutta ne oli niistä tosi ylpeitä": lastentarhanopettajien käsityksiä lasten osallisuudesta toiminnan suunnittelussa pedagoginen toiminta suunnittelu fenomenografia Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus osallisuus
title "Ne oli semmosia kartonkikötöstelyjä, mutta ne oli niistä tosi ylpeitä": lastentarhanopettajien käsityksiä lasten osallisuudesta toiminnan suunnittelussa
title_full "Ne oli semmosia kartonkikötöstelyjä, mutta ne oli niistä tosi ylpeitä": lastentarhanopettajien käsityksiä lasten osallisuudesta toiminnan suunnittelussa
title_fullStr "Ne oli semmosia kartonkikötöstelyjä, mutta ne oli niistä tosi ylpeitä": lastentarhanopettajien käsityksiä lasten osallisuudesta toiminnan suunnittelussa "Ne oli semmosia kartonkikötöstelyjä, mutta ne oli niistä tosi ylpeitä": lastentarhanopettajien käsityksiä lasten osallisuudesta toiminnan suunnittelussa
title_full_unstemmed "Ne oli semmosia kartonkikötöstelyjä, mutta ne oli niistä tosi ylpeitä": lastentarhanopettajien käsityksiä lasten osallisuudesta toiminnan suunnittelussa "Ne oli semmosia kartonkikötöstelyjä, mutta ne oli niistä tosi ylpeitä": lastentarhanopettajien käsityksiä lasten osallisuudesta toiminnan suunnittelussa
title_short "Ne oli semmosia kartonkikötöstelyjä, mutta ne oli niistä tosi ylpeitä": lastentarhanopettajien käsityksiä lasten osallisuudesta toiminnan suunnittelussa
title_sort ne oli semmosia kartonkikötöstelyjä mutta ne oli niistä tosi ylpeitä lastentarhanopettajien käsityksiä lasten osallisuudesta toiminnan suunnittelussa
title_txtP "Ne oli semmosia kartonkikötöstelyjä, mutta ne oli niistä tosi ylpeitä": lastentarhanopettajien käsityksiä lasten osallisuudesta toiminnan suunnittelussa
topic pedagoginen toiminta suunnittelu fenomenografia Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus osallisuus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus fenomenografia osallisuus pedagoginen toiminta suunnittelu varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58193 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805292865
work_keys_str_mv AT saarihennariikka neolisemmosiakartonkikötöstelyjämuttaneoliniistätosiylpeitälastentarhanopettaji