Kuulovammainen lapsi lähikoulussa: Inklusiivinen opetus vanhemman silmin

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lähikoulua käyvien kuulovammaisten lasten vanhempien kokemuksia lastensa opiskelusta. Suomi on osana Euroopan Unionia sitoutunut toteuttamaan inklusiivista opetusta. Inklusiivisen opetuksen ydin on siinä, että jokainen oppilas voi opiskella ja oppia sama...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jauhiainen, Maija, Kangasmetsä, Katariina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58189
_version_ 1828193090002747392
author Jauhiainen, Maija Kangasmetsä, Katariina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jauhiainen, Maija Kangasmetsä, Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jauhiainen, Maija Kangasmetsä, Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jauhiainen, Maija
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lähikoulua käyvien kuulovammaisten lasten vanhempien kokemuksia lastensa opiskelusta. Suomi on osana Euroopan Unionia sitoutunut toteuttamaan inklusiivista opetusta. Inklusiivisen opetuksen ydin on siinä, että jokainen oppilas voi opiskella ja oppia samassa koulussa yhdessä muiden oppilaiden kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että yhä useampi erityistä tukea saava lapsi ja nuori käy koulua lähikoulussa. Näin ollen myös suurin osa kuulovammaisista lapsista opiskelee hänelle osoitetussa lähikoulussa erityiskoulun sijaan. Inklusiivisen opetuksen myötä onkin tullut ajankohtaiseksi pohtia sitä, saavuttaako riittävä tuki kaikki oppilaat niin, että oppiminen onnistuu lähikoulussa. Tätä tutkimusta varten haastateltiin lähikoulua käyvien kuulovammaisten lasten vanhempia. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla ja haastatteluja tehtiin yhteensä kuusi. Haastatteluun osallistui yhteensä kahdeksan vanhempaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen mukaan vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä lapsensa koulussa saamaan tukeen. Tukitoimet koulussa keskittyivät niin oppimisen kuin osallisuudenkin tukemiseen. Vanhemman rooli kuulovammaisen lapsen koulunkäynnin tukijana näyttäytyi aktiivisena. Osa vanhemmista oli kuitenkin joutunut taistelemaan saadakseen lapselleen kuuluvat tukitoimet toteutumaan. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia vanhempien lisäksi myös lapsia itseään, sekä havainnoida opetusta ja toimintaa koulussa paremman kokonaiskuvan saamiseksi.
first_indexed 2024-09-11T08:52:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sume, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jauhiainen, Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kangasmets\u00e4, Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-29T07:21:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-29T07:21:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58189", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 l\u00e4hikoulua k\u00e4yvien kuulovammaisten lasten vanhempien kokemuksia lastensa opiskelusta. Suomi on osana Euroopan Unionia sitoutunut toteuttamaan inklusiivista opetusta. Inklusiivisen opetuksen ydin on siin\u00e4, ett\u00e4 jokainen oppilas voi opiskella ja oppia samassa koulussa yhdess\u00e4 muiden oppilaiden kanssa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 yh\u00e4 useampi erityist\u00e4 tukea saava lapsi ja nuori k\u00e4y koulua l\u00e4hikoulussa. N\u00e4in ollen my\u00f6s suurin osa kuulovammaisista lapsista opiskelee h\u00e4nelle osoitetussa l\u00e4hikoulussa erityiskoulun sijaan. Inklusiivisen opetuksen my\u00f6t\u00e4 onkin tullut ajankohtaiseksi pohtia sit\u00e4, saavuttaako riitt\u00e4v\u00e4 tuki kaikki oppilaat niin, ett\u00e4 oppiminen onnistuu l\u00e4hikoulussa.\nT\u00e4t\u00e4 tutkimusta varten haastateltiin l\u00e4hikoulua k\u00e4yvien kuulovammaisten lasten vanhempia. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelulla ja haastatteluja tehtiin yhteens\u00e4 kuusi. Haastatteluun osallistui yhteens\u00e4 kahdeksan vanhempaa. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin. Tutkimuksen mukaan vanhemmat olivat p\u00e4\u00e4osin tyytyv\u00e4isi\u00e4 lapsensa koulussa saamaan tukeen. Tukitoimet koulussa keskittyiv\u00e4t niin oppimisen kuin osallisuudenkin tukemiseen. Vanhemman rooli kuulovammaisen lapsen koulunk\u00e4ynnin tukijana n\u00e4ytt\u00e4ytyi aktiivisena. Osa vanhemmista oli kuitenkin joutunut taistelemaan saadakseen lapselleen kuuluvat tukitoimet toteutumaan. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia vanhempien lis\u00e4ksi my\u00f6s lapsia itse\u00e4\u00e4n, sek\u00e4 havainnoida opetusta ja toimintaa koulussa paremman kokonaiskuvan saamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-29T07:21:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-29T07:21:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuulovammainen lapsi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4hikoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuulovammainen lapsi l\u00e4hikoulussa: Inklusiivinen opetus vanhemman silmin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805292861", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuulovammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yleisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58189
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:32Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5974e7c0-2010-454d-ac99-ea868aea6ec6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805292861.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jauhiainen, Maija Kangasmetsä, Katariina Kuulovammainen lapsi lähikoulussa: Inklusiivinen opetus vanhemman silmin kuulovammainen lapsi lähikoulu osallisuus Erityispedagogiikka Special Education 101 kuulovammaiset inkluusio yleisopetus
title Kuulovammainen lapsi lähikoulussa: Inklusiivinen opetus vanhemman silmin
title_full Kuulovammainen lapsi lähikoulussa: Inklusiivinen opetus vanhemman silmin
title_fullStr Kuulovammainen lapsi lähikoulussa: Inklusiivinen opetus vanhemman silmin Kuulovammainen lapsi lähikoulussa: Inklusiivinen opetus vanhemman silmin
title_full_unstemmed Kuulovammainen lapsi lähikoulussa: Inklusiivinen opetus vanhemman silmin Kuulovammainen lapsi lähikoulussa: Inklusiivinen opetus vanhemman silmin
title_short Kuulovammainen lapsi lähikoulussa: Inklusiivinen opetus vanhemman silmin
title_sort kuulovammainen lapsi lähikoulussa inklusiivinen opetus vanhemman silmin
title_txtP Kuulovammainen lapsi lähikoulussa: Inklusiivinen opetus vanhemman silmin
topic kuulovammainen lapsi lähikoulu osallisuus Erityispedagogiikka Special Education 101 kuulovammaiset inkluusio yleisopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education inkluusio kuulovammainen lapsi kuulovammaiset lähikoulu osallisuus yleisopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58189 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805292861
work_keys_str_mv AT jauhiainenmaija kuulovammainenlapsilähikoulussainklusiivinenopetusvanhemmansilmin