Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lähikoulua käyvien kuulovammaisten lasten vanhempien kokemuksia lastensa opiskelusta. Suomi on osana Euroopan Unionia sitoutunut toteuttamaan inklusiivista opetusta. Inklusiivisen opetuksen ydin on siinä, että jokainen oppilas voi opiskella ja oppia samassa koulussa yhdessä muiden oppilaiden kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että yhä useampi erityistä tukea saava lapsi ja nuori käy koulua lähikoulussa. Näin ollen myös suurin osa kuulovammaisista lapsista opiskelee hänelle osoitetussa lähikoulussa erityiskoulun sijaan. Inklusiivisen opetuksen myötä onkin tullut ajankohtaiseksi pohtia sitä, saavuttaako riittävä tuki kaikki oppilaat niin, että oppiminen onnistuu lähikoulussa.
Tätä tutkimusta varten haastateltiin lähikoulua käyvien kuulovammaisten lasten vanhempia. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla ja haastatteluja tehtiin yhteensä kuusi. Haastatteluun osallistui yhteensä kahdeksan vanhempaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen mukaan vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä lapsensa koulussa saamaan tukeen. Tukitoimet koulussa keskittyivät niin oppimisen kuin osallisuudenkin tukemiseen. Vanhemman rooli kuulovammaisen lapsen koulunkäynnin tukijana näyttäytyi aktiivisena. Osa vanhemmista oli kuitenkin joutunut taistelemaan saadakseen lapselleen kuuluvat tukitoimet toteutumaan. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia vanhempien lisäksi myös lapsia itseään, sekä havainnoida opetusta ja toimintaa koulussa paremman kokonaiskuvan saamiseksi.
|