Yhteenveto: | Cheek on ollut suomen menestyneimpiä artisteja tällä vuosikymmenellä, mutta hänestä tai suomalaisesta rap-musiikista muuten, ei löydy musiikkitieteellistä musiikkiin kohdistuvaa tutkimusta. Työssäni selvitettiin Cheekin Alpha Omega -levyltä löytyviä musiikillisia lainoja. Selvitettiin minkälaisia musiikillisia transtekstuaalisia viittauksia, eli lainoja toisista kappaleista tai tyyleistä, levyn kappaleista löytyi ja kuinka ne toteutettiin. Tutkittiin myös, kuinka lainat ovat yhteydessä rap-perinteeseen ja nykypäivän pop-musiikkiin.
Alpha Omega -levyltä analysoitiin kappaleiden sisältöä hermeneuttisesti ja kuunneltiin vertailun vuoksi myös muuta rap- ja pop-musiikkia. Tehtiin havaintoja biitin ja flow:n parametreistä, analysoitiin niitä perinteisemmillä analyysikeinoilla, kuten nuotintamalla sekä kuulonvaraisesti. Cheekin musiikissa transtekstuaalisia keinoja käytetään runsaasti ja monin tavoin. Siinä viitataan musiikillisesti rap-perinteeseen, sekä omaan taustaan. Levyllä transtekstuaalisesti lainattiin melodioita, harmoniaa, rytmiikkaa ja flow:ta, sekä yleisemmin tyyliesteettisiä keinoja. Myös feattaajat eli vierailevat laulajat ja räppärit voidaan nähdä instrumentteina, joita lainataan, jotta tavoitetaan tiettyä tunnelmaa.
Rap-musiikin ollessa pitkälti transtekstuaalista, myös sen analysointi sitä kautta voi antaa rikasta informaatiota kyseisestä genrestä. Räppäreiden ja tuottajien pyrkimyksenä on tuottaa kappaleisiin tiettyjä tunnelmia ja lainat auttavat saavuttamaan sen.
|