Individuell anpassning av svenskundervisning på högstadiet

Kevät 2018 Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia miten suomalaisten peruskoulujen ruotsin aineenopettajat eriyttävät opetusta yläkoulun ruotsin oppitunneilla oppilaiden yksilöllisten ominaisuuksien mukaan. Sen lisäksi, että selvitin millaisia konkreettisia opetuksen eriyttämismenetelmiä opettaja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nelimarkka, Sanni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58017
_version_ 1826225732710301696
author Nelimarkka, Sanni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nelimarkka, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nelimarkka, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nelimarkka, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Kevät 2018 Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia miten suomalaisten peruskoulujen ruotsin aineenopettajat eriyttävät opetusta yläkoulun ruotsin oppitunneilla oppilaiden yksilöllisten ominaisuuksien mukaan. Sen lisäksi, että selvitin millaisia konkreettisia opetuksen eriyttämismenetelmiä opettajat käyttivät, tutkin myös opettajien suhtautumista ja kokemuksia ajatuksesta kaikille yhteisestä koulusta, eli inkluusiosta. Tutkin myös lyhyesti opettajien ajatuksia aineenopettajan pedagogisista opinnoista. Tämän laadullisen sisällönanalyysin aineistona oli viiden (5) ruotsin aineenopettajana yläkoulussa toimivan opettajan puolistrukturoidun kyselyni perusteella kirjoittamat vapaamuotoiset vastaukset. Aineiston kerääminen sähköpostitse tapahtui keväällä 2015. Tulokset osoittivat, että opettajat eriyttävät opetustaan käyttämällä erilaisia avoimia tehtäviä, joiden avulla jokainen oppilas voi toimia oman kielitaitotasonsa mukaan. Tulosten mukaan oppilaille mielekkäät tehtävät ja onnistumisen tunteen tuottaminen olivat opettajille tärkeitä seikkoja opetuksen onnistuneen eriyttämisen kannalta. Tulosten mukaan opettajat kokivat, että opetuksen eriyttäminen on hyvin tärkeää, mutta he mainitsivat resurssien puutteen sekä suurten, heterogeenisten ryhmäkokojen rajoittavan mahdollisuuksia toteuttaa laadukasta eriyttävää opetusta. Opettajat näkivät inklusiivisen koulun pääosin positiivisena ja tavoiteltavana pedagogisena ratkaisuna. Tulokset näyttivät, että kaikki alle kymmenen vuotta ruotsin aineenopettajana toimineista opettajista kokivat, etteivät aineenopettajaopinnot antaneet heille riittäviä valmiuksia kohdata oppilaita yksilöllisesti, kun taas kokeneemmat aineenopettajat eivät kritisoineet käymiään pedagogisia opintoja. Valtaosa aineenopettajan pedagogisia opintoja kritisoivista opiskeli vapaa-ajallaan erityispedagogiikkaa ja he toivoivatkin, että erityispedagogisia opintoja sisällytettäisiin aineenopettajan opintoihin. Tämän perusteella voidaan siis varovaisesti todeta, että kokemus tuo lisää itsevarmuutta ja valmiuksia kohdata erilaisia oppijoita, mutta samalla tarvetta aineenopettajan pedagogisten opintojen uudistamiseen on.
first_indexed 2019-08-19T08:21:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palviainen, \u00c5sa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nelimarkka, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-18T11:23:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-18T11:23:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58017", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kev\u00e4t 2018\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli tutkia miten suomalaisten peruskoulujen ruotsin aineenopettajat eriytt\u00e4v\u00e4t opetusta yl\u00e4koulun ruotsin oppitunneilla oppilaiden yksil\u00f6llisten ominaisuuksien mukaan. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 selvitin millaisia konkreettisia opetuksen eriytt\u00e4mismenetelmi\u00e4 opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t, tutkin my\u00f6s opettajien suhtautumista ja kokemuksia ajatuksesta kaikille yhteisest\u00e4 koulusta, eli inkluusiosta. Tutkin my\u00f6s lyhyesti opettajien ajatuksia aineenopettajan pedagogisista opinnoista. \n\nT\u00e4m\u00e4n laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin aineistona oli viiden (5) ruotsin aineenopettajana yl\u00e4koulussa toimivan opettajan puolistrukturoidun kyselyni perusteella kirjoittamat vapaamuotoiset vastaukset. Aineiston ker\u00e4\u00e4minen s\u00e4hk\u00f6postitse tapahtui kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2015. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajat eriytt\u00e4v\u00e4t opetustaan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 erilaisia avoimia teht\u00e4vi\u00e4, joiden avulla jokainen oppilas voi toimia oman kielitaitotasonsa mukaan. Tulosten mukaan oppilaille mielekk\u00e4\u00e4t teht\u00e4v\u00e4t ja onnistumisen tunteen tuottaminen olivat opettajille t\u00e4rkeit\u00e4 seikkoja opetuksen onnistuneen eriytt\u00e4misen kannalta. Tulosten mukaan opettajat kokivat, ett\u00e4 opetuksen eriytt\u00e4minen on hyvin t\u00e4rke\u00e4\u00e4, mutta he mainitsivat resurssien puutteen sek\u00e4 suurten, heterogeenisten ryhm\u00e4kokojen rajoittavan mahdollisuuksia toteuttaa laadukasta eriytt\u00e4v\u00e4\u00e4 opetusta. Opettajat n\u00e4kiv\u00e4t inklusiivisen koulun p\u00e4\u00e4osin positiivisena ja tavoiteltavana pedagogisena ratkaisuna. \n\nTulokset n\u00e4yttiv\u00e4t, ett\u00e4 kaikki alle kymmenen vuotta ruotsin aineenopettajana toimineista opettajista kokivat, etteiv\u00e4t aineenopettajaopinnot antaneet heille riitt\u00e4vi\u00e4 valmiuksia kohdata oppilaita yksil\u00f6llisesti, kun taas kokeneemmat aineenopettajat eiv\u00e4t kritisoineet k\u00e4ymi\u00e4\u00e4n pedagogisia opintoja. Valtaosa aineenopettajan pedagogisia opintoja kritisoivista opiskeli vapaa-ajallaan erityispedagogiikkaa ja he toivoivatkin, ett\u00e4 erityispedagogisia opintoja sis\u00e4llytett\u00e4isiin aineenopettajan opintoihin. T\u00e4m\u00e4n perusteella voidaan siis varovaisesti todeta, ett\u00e4 kokemus tuo lis\u00e4\u00e4 itsevarmuutta ja valmiuksia kohdata erilaisia oppijoita, mutta samalla tarvetta aineenopettajan pedagogisten opintojen uudistamiseen on.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-18T11:23:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-18T11:23:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "individualisering", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "anpassning av undervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4mnesl\u00e4rarutbildning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Individuell anpassning av svenskundervisning p\u00e5 h\u00f6gstadiet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805182678", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58017
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:04Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/beae4846-70e8-400d-bdb1-29319edad1ca\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805182678.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nelimarkka, Sanni Individuell anpassning av svenskundervisning på högstadiet individualisering anpassning av undervisning ämneslärarutbildning Ruotsin kieli Swedish 306 opetus ruotsin kieli eriyttäminen inkluusio
title Individuell anpassning av svenskundervisning på högstadiet
title_full Individuell anpassning av svenskundervisning på högstadiet
title_fullStr Individuell anpassning av svenskundervisning på högstadiet Individuell anpassning av svenskundervisning på högstadiet
title_full_unstemmed Individuell anpassning av svenskundervisning på högstadiet Individuell anpassning av svenskundervisning på högstadiet
title_short Individuell anpassning av svenskundervisning på högstadiet
title_sort individuell anpassning av svenskundervisning på högstadiet
title_txtP Individuell anpassning av svenskundervisning på högstadiet
topic individualisering anpassning av undervisning ämneslärarutbildning Ruotsin kieli Swedish 306 opetus ruotsin kieli eriyttäminen inkluusio
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish anpassning av undervisning eriyttäminen individualisering inkluusio opetus ruotsin kieli ämneslärarutbildning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58017 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805182678
work_keys_str_mv AT nelimarkkasanni individuellanpassningavsvenskundervisningpåhögstadiet