Psykologiset tarpeet ja tavoiteorientaatiot sisäistä motivaatiota ja kiinnittymistä selittävinä tekijöinä pelipedagogiikassa

Game-based pedagogy refers to using games or game like elements as a part of education. Empirical studies of game-based pedagogy have mostly shown positive effects on student motivation. Studies have however failed to include theories of motivation research and for that reason there is a void in the...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hämäläinen, Ville
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58007
_version_ 1826225752785289216
author Hämäläinen, Ville
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hämäläinen, Ville Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hämäläinen, Ville Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hämäläinen, Ville
datasource_str_mv jyx
description Game-based pedagogy refers to using games or game like elements as a part of education. Empirical studies of game-based pedagogy have mostly shown positive effects on student motivation. Studies have however failed to include theories of motivation research and for that reason there is a void in the research field. This thesis studied the effects of game-based pedagogy using self-determination theory and goal orientation theory as a background for intrinsic motivation and engagement. Also possible differences between genders and different age groups were studied using descriptive statistical methods. Research data used in this thesis was gathered from primary and lower secondary school students (N = 210) in Helsinki in 2014 with a Likert scale questionnaire. Statistical analysis consisted of descriptive statistics and structural equation models. Relationships between psychological needs, goal orientation, intrinsic motivation and engagement were researched with structural equation models. Descriptive statistics showed high correlations between psychological needs and intrinsic motivation. Boys perceived more competence and autonomy during game-based teaching than girls. Older students didn’t enjoy game-based pedagogy as much as the younger students, and also perceived amotivation increased amongst older students as theory predicted. Structural equation modeling implied that competence is the most important psychological mediator predicting intrinsic motivation but also autonomy and relatedness were needed for engagement. Goal orientations had weak relations to intrin- iii sic motivation but had strong underlying relations with psychological needs. In general students perceived game-based pedagogy enjoyable, valuable and useful. Game-based pedagogy should provide useful pedagogical tools for motivating and engaging students. Pelipedagogiikalla tarkoitetaan yleisesti pelejä ja pelien elementtejä hyödyntä- vää opetusta. Viimeaikaiset tutkimukset pelipedagogiikan käytöstä opetuksessa ovat antaneet enimmäkseen positiivisia tuloksia, mutta motivaatioon vaikuttavien taustatekijöiden ja teorioiden tarkastelu on jäänyt varsin vähäiseksi. Tässä pro gradu -tutkielmassa oppilaiden sisäistä motivaatiota ja kiinnittymistä tutkittiin käyttäen itsemääräämis- ja tavoiteorientaatioteorioita pelipedagogisessa kontekstissa. Myös oppilaiden sukupuolen ja iän mahdollisia vaikutuksia motivaatioon ja kiinnittymiseen tarkasteltiin. Tutkielmassa käytettiin helsinkiläisissä ala- ja yläkouluissa vuonna 2014 kerättyä Likert-asteikollista kyselyaineistoa (N = 210). Aineistolle tehtiin muuttujien välistä kuvailevaa analyysiä ja lisäksi muuttujien välisiä suhteita tarkasteltiin rakenneyhtälömallien avulla. Rakenneyhtälömalleilla pyrittiin tutkimaan psykologisten tarpeiden, tavoiteorientaatioiden, motivaation ja kiinnittymisen suhdetta. Tutkielman kuvailevassa analyysissä todettiin psykologisista tarpeista kyvykkyyden ja autonomian olevan tärkeässä roolissa pelipedagogiikassa. Vanhemmat oppilaat eivät kokeneet pelipedagogiikkaa niin mielenkiintoiseksi ja nautinnolliseksi kuin nuoremmat oppilaat ja myös koettu amotivaatio oli korkeampaa vanhempien oppilaiden keskuudessa. Pojat kokivat tilastollisesti merkitsevästi tyttöjä enemmän kyvykkyyttä ja autonomiaa pelipedago- ii gisessa kontekstissa. Myös rakenneyhtälömallit tukivat oletusta psykologisten tarpeiden tärkeästä roolista sisäisen motivaation muodostumisessa. Koettu kyvykkyys oli tärkein tekijä sisäisen motivaation muodostumisessa, mikä tukee itsemääräämisteoriaa. Kiinnittymisen kokemus vaati kaikkien psykologisten tarpeiden tyydyttymistä. Tavoiteorientaatioteorian osa-alueiden osalta suoria selkeitä vaikutuksia sisäiseen motivaation ei löytynyt, mutta varsinkin oppimisorientaatio korreloi voimakkaasti psykologisten tarpeiden kanssa. Yleisesti oppilaat kokivat pelipedagogiikan mielekkäänä, arvokkaana ja hyödyllisenä. Erilaisten innovatiivisten pedagogisten menetelmien kokeileminen on mielestäni aina suositeltavaa ja pelipedagogiikka tarjoaa paljon motivoivia työvälineitä kiihtyvällä tahdilla.
first_indexed 2019-08-19T08:21:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nousiainen, Tuula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-18T06:21:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-18T06:21:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58007", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Game-based pedagogy refers to using games or game like elements as a part of\neducation. Empirical studies of game-based pedagogy have mostly shown positive effects\non student motivation. Studies have however failed to include theories of motivation research\nand for that reason there is a void in the research field. This thesis studied the effects\nof game-based pedagogy using self-determination theory and goal orientation theory as a\nbackground for intrinsic motivation and engagement. Also possible differences between\ngenders and different age groups were studied using descriptive statistical methods. Research\ndata used in this thesis was gathered from primary and lower secondary school students\n(N = 210) in Helsinki in 2014 with a Likert scale questionnaire. Statistical analysis\nconsisted of descriptive statistics and structural equation models. Relationships between psychological\nneeds, goal orientation, intrinsic motivation and engagement were researched\nwith structural equation models. Descriptive statistics showed high correlations between\npsychological needs and intrinsic motivation. Boys perceived more competence and autonomy\nduring game-based teaching than girls. Older students didn\u2019t enjoy game-based pedagogy\nas much as the younger students, and also perceived amotivation increased amongst\nolder students as theory predicted. Structural equation modeling implied that competence is\nthe most important psychological mediator predicting intrinsic motivation but also autonomy\nand relatedness were needed for engagement. Goal orientations had weak relations to intrin-\niii\nsic motivation but had strong underlying relations with psychological needs. In general students\nperceived game-based pedagogy enjoyable, valuable and useful. Game-based pedagogy\nshould provide useful pedagogical tools for motivating and engaging students.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pelipedagogiikalla tarkoitetaan yleisesti pelej\u00e4 ja pelien elementtej\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4-\nv\u00e4\u00e4 opetusta. Viimeaikaiset tutkimukset pelipedagogiikan k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa ovat antaneet\nenimm\u00e4kseen positiivisia tuloksia, mutta motivaatioon vaikuttavien taustatekij\u00f6iden ja\nteorioiden tarkastelu on j\u00e4\u00e4nyt varsin v\u00e4h\u00e4iseksi. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa oppilaiden\nsis\u00e4ist\u00e4 motivaatiota ja kiinnittymist\u00e4 tutkittiin k\u00e4ytt\u00e4en itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4mis- ja tavoiteorientaatioteorioita\npelipedagogisessa kontekstissa. My\u00f6s oppilaiden sukupuolen ja i\u00e4n mahdollisia\nvaikutuksia motivaatioon ja kiinnittymiseen tarkasteltiin. Tutkielmassa k\u00e4ytettiin helsinkil\u00e4isiss\u00e4\nala- ja yl\u00e4kouluissa vuonna 2014 ker\u00e4tty\u00e4 Likert-asteikollista kyselyaineistoa (N =\n210). Aineistolle tehtiin muuttujien v\u00e4list\u00e4 kuvailevaa analyysi\u00e4 ja lis\u00e4ksi muuttujien v\u00e4lisi\u00e4\nsuhteita tarkasteltiin rakenneyht\u00e4l\u00f6mallien avulla. Rakenneyht\u00e4l\u00f6malleilla pyrittiin tutkimaan\npsykologisten tarpeiden, tavoiteorientaatioiden, motivaation ja kiinnittymisen suhdetta.\nTutkielman kuvailevassa analyysiss\u00e4 todettiin psykologisista tarpeista kyvykkyyden\nja autonomian olevan t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 roolissa pelipedagogiikassa. Vanhemmat oppilaat eiv\u00e4t kokeneet\npelipedagogiikkaa niin mielenkiintoiseksi ja nautinnolliseksi kuin nuoremmat oppilaat\nja my\u00f6s koettu amotivaatio oli korkeampaa vanhempien oppilaiden keskuudessa. Pojat\nkokivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti tytt\u00f6j\u00e4 enemm\u00e4n kyvykkyytt\u00e4 ja autonomiaa pelipedago-\nii\ngisessa kontekstissa. My\u00f6s rakenneyht\u00e4l\u00f6mallit tukivat oletusta psykologisten tarpeiden t\u00e4rke\u00e4st\u00e4\nroolista sis\u00e4isen motivaation muodostumisessa. Koettu kyvykkyys oli t\u00e4rkein tekij\u00e4\nsis\u00e4isen motivaation muodostumisessa, mik\u00e4 tukee itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoriaa. Kiinnittymisen\nkokemus vaati kaikkien psykologisten tarpeiden tyydyttymist\u00e4. Tavoiteorientaatioteorian\nosa-alueiden osalta suoria selkeit\u00e4 vaikutuksia sis\u00e4iseen motivaation ei l\u00f6ytynyt, mutta varsinkin\noppimisorientaatio korreloi voimakkaasti psykologisten tarpeiden kanssa. Yleisesti\noppilaat kokivat pelipedagogiikan mielekk\u00e4\u00e4n\u00e4, arvokkaana ja hy\u00f6dyllisen\u00e4. Erilaisten innovatiivisten\npedagogisten menetelmien kokeileminen on mielest\u00e4ni aina suositeltavaa ja\npelipedagogiikka tarjoaa paljon motivoivia ty\u00f6v\u00e4lineit\u00e4 kiihtyv\u00e4ll\u00e4 tahdilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-18T06:21:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-18T06:21:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Game-based pedagogy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "intrinsic motivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-determination theory", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "goal-orientation theory", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "engagement", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelillisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelipedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Psykologiset tarpeet ja tavoiteorientaatiot sis\u00e4ist\u00e4 motivaatiota ja kiinnittymist\u00e4 selitt\u00e4vin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4 pelipedagogiikassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805182670", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tavoiteorientaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58007
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:13Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/802260c1-c627-4fbf-9aa2-135b35b70bd1\/download","text":"H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen_Gradufinal5.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hämäläinen, Ville Psykologiset tarpeet ja tavoiteorientaatiot sisäistä motivaatiota ja kiinnittymistä selittävinä tekijöinä pelipedagogiikassa Game-based pedagogy intrinsic motivation self-determination theory goal-orientation theory engagement pelillisyys pelipedagogiikka Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 digitaaliset pelit tavoiteorientaatio motivaatio pelillistäminen
title Psykologiset tarpeet ja tavoiteorientaatiot sisäistä motivaatiota ja kiinnittymistä selittävinä tekijöinä pelipedagogiikassa
title_full Psykologiset tarpeet ja tavoiteorientaatiot sisäistä motivaatiota ja kiinnittymistä selittävinä tekijöinä pelipedagogiikassa
title_fullStr Psykologiset tarpeet ja tavoiteorientaatiot sisäistä motivaatiota ja kiinnittymistä selittävinä tekijöinä pelipedagogiikassa Psykologiset tarpeet ja tavoiteorientaatiot sisäistä motivaatiota ja kiinnittymistä selittävinä tekijöinä pelipedagogiikassa
title_full_unstemmed Psykologiset tarpeet ja tavoiteorientaatiot sisäistä motivaatiota ja kiinnittymistä selittävinä tekijöinä pelipedagogiikassa Psykologiset tarpeet ja tavoiteorientaatiot sisäistä motivaatiota ja kiinnittymistä selittävinä tekijöinä pelipedagogiikassa
title_short Psykologiset tarpeet ja tavoiteorientaatiot sisäistä motivaatiota ja kiinnittymistä selittävinä tekijöinä pelipedagogiikassa
title_sort psykologiset tarpeet ja tavoiteorientaatiot sisäistä motivaatiota ja kiinnittymistä selittävinä tekijöinä pelipedagogiikassa
title_txtP Psykologiset tarpeet ja tavoiteorientaatiot sisäistä motivaatiota ja kiinnittymistä selittävinä tekijöinä pelipedagogiikassa
topic Game-based pedagogy intrinsic motivation self-determination theory goal-orientation theory engagement pelillisyys pelipedagogiikka Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 digitaaliset pelit tavoiteorientaatio motivaatio pelillistäminen
topic_facet 602 Game-based pedagogy Mathematical Information Technology Tietotekniikka digitaaliset pelit engagement goal-orientation theory intrinsic motivation motivaatio pelillistäminen pelillisyys pelipedagogiikka self-determination theory tavoiteorientaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58007 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805182670
work_keys_str_mv AT hämäläinenville psykologisettarpeetjatavoiteorientaatiotsisäistämotivaatiotajakiinnittymistäseli