Blogimainonnan uskottavuuden vaikutus suosittelu- ja brändiasenteisiin case Nespresso

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia blogisuosittelua ja sen vaikutuksia brändiasenteisiin. Case yrityksenä toimi Nespresso. Blogit ovat kasvattaneet suosiotaan uudenlaisena mediana ja blogeista on muodostunut yksi potentiaalisimmista markkinointipaikoista. Yritykset ja brändit ovat löytäneet ti...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Savolainen, Saara
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57966
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia blogisuosittelua ja sen vaikutuksia brändiasenteisiin. Case yrityksenä toimi Nespresso. Blogit ovat kasvattaneet suosiotaan uudenlaisena mediana ja blogeista on muodostunut yksi potentiaalisimmista markkinointipaikoista. Yritykset ja brändit ovat löytäneet tiensä blogeihin mainostaen tuotteitaan sekä palveluitaan niissä. Blogimainonta on yksi suosittelumarkkinoinnin muodoista ja hyvin tehokas sellainen. Blogien avulla yritys saavuttaa kerralla suuren yleisön ja näin kohdentaa mainontaansa halutulle segmentille. Tämän tutkimuksen teoriaosiossa perehdytään uskottavuuteen ja sen dimensioihin. Tutkimuksessa tullaan käsittelemään suosittelumarkkinointia ja mitä suosittelumarkkinointi tarkoittaa blogikontekstissa. Lisäksi tutkitaan kuluttajien asenteita suosittelua ja brändejä kohtaan. Tätä Pro gradu-tutkielmaa varten tehtiin kvantitatiivinen tutkimus Webropol-kyselyn avulla. Tutkimus toteutettiin keväällä 2017. Tutkimus analysoitiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmin SPSS-ohjelmalla. Tutkimuksen tulokset noudattivat melko tarkoin aiempien tutkimusten tuloksia. Uskottavuus vaikutti vahvasti asenteisiin suosittelua kohtaan sekä edelleen brändiasenteisiin. Näin ollen voidaan myös todeta uskottavuuden vaikuttavan blogimainonnan tehokkuuteen.