Ylipisto-opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa

Huhtaniemi, Aleksi. 2018. Yliopisto-opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli luoda aineistoon perustuva teoreettinen malli Jyväskylän ylipistossa toteutetun akat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huhtaniemi, Aleksi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57670
_version_ 1828193088818905088
author Huhtaniemi, Aleksi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Huhtaniemi, Aleksi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Huhtaniemi, Aleksi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Huhtaniemi, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Huhtaniemi, Aleksi. 2018. Yliopisto-opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli luoda aineistoon perustuva teoreettinen malli Jyväskylän ylipistossa toteutetun akateemisten taitojen vertaisohjaus –interventioon osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksista. Tutkimus toteutet-tiin grounded theory –metodilla jatkuvan vertailun menetelmään hyödyntäen. Tutkimuksen päätulos on tutkimuksessa mallinnettu merkityksellistymisen kolmiosainen prosessi, joka tarkoittaa henkilökohtaista oppimiskokemusta itsen, tunteiden ja oppimisen suhteesta yliopisto-opintoihin. Merkityksellistyminen tapahtuu luottamuksen ilmapiirissä, joka syntyy ohjaajien ja ohjattavien välisessä, vertaisessa vuorovaikutuksessa. Kun vertaisohjauksessa onnistuttiin tuottamaan tällaisia oppimiskokemuksia luottamuksen ilmapiirissä, pystyttiin ohjauksella tukemaan tuen tarpeessa olleiden opiskelijoiden opintoja. Tutkimuksen kohteena olleen vertaisohjausintervention käyttöteoria oli hyvin samankaltainen, kuin tässä tutkimuksessa aineiston perusteella muodostettu teoria. Tämä osoittaa, että interventio toimi suunnitellulla tavalla. Intervention kehittämisen kannalta olisi tärkeää kiinnittää jatkossa huomiota luottamuksen ilmapiirin edistämiseen ohjauksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huhtaniemi, Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-04-18T10:19:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-04-18T10:19:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1868018", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57670", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Huhtaniemi, Aleksi. 2018. Yliopisto-opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa. Erityispedagogiikan pro gradu \u2013tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden laitos.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli luoda aineistoon perustuva teoreettinen malli Jyv\u00e4skyl\u00e4n ylipistossa toteutetun akateemisten taitojen vertaisohjaus \u2013interventioon osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksista. Tutkimus toteutet-tiin grounded theory \u2013metodilla jatkuvan vertailun menetelm\u00e4\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4en.\nTutkimuksen p\u00e4\u00e4tulos on tutkimuksessa mallinnettu merkityksellistymisen kolmiosainen prosessi, joka tarkoittaa henkil\u00f6kohtaista oppimiskokemusta itsen, tunteiden ja oppimisen suhteesta yliopisto-opintoihin. Merkityksellistyminen tapahtuu luottamuksen ilmapiiriss\u00e4, joka syntyy ohjaajien ja ohjattavien v\u00e4lisess\u00e4, vertaisessa vuorovaikutuksessa.\nKun vertaisohjauksessa onnistuttiin tuottamaan t\u00e4llaisia oppimiskokemuksia luottamuksen ilmapiiriss\u00e4, pystyttiin ohjauksella tukemaan tuen tarpeessa olleiden opiskelijoiden opintoja. Tutkimuksen kohteena olleen vertaisohjausintervention k\u00e4ytt\u00f6teoria oli hyvin samankaltainen, kuin t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa aineiston perusteella muodostettu teoria. T\u00e4m\u00e4 osoittaa, ett\u00e4 interventio toimi suunnitellulla tavalla. Intervention kehitt\u00e4misen kannalta olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 jatkossa huomiota luottamuksen ilmapiirin edist\u00e4miseen ohjauksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aleksi Huhtaniemi (alhehuht) on 2018-04-18 10:19:28.793636. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-04-18T10:19:29Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201804182110.pdf: 1274465 bytes, checksum: e1be39324c0ba22b24fd79bd860bec3d (MD5)\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: 442127930695bdf4111cf313e74751b2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-04-18T10:19:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201804182110.pdf: 1274465 bytes, checksum: e1be39324c0ba22b24fd79bd860bec3d (MD5)\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: 442127930695bdf4111cf313e74751b2 (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (77 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaisohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ylipisto-opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201804182110", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Grounded theory", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-04-18T10:19:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esteett\u00f6myys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkea-asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityispedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57670
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:49Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/484ea794-5d66-404f-87a8-0ecf5c72408b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201804182110.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huhtaniemi, Aleksi Ylipisto-opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa vertaisohjaus Erityispedagogiikka Special Education Grounded theory 101 ohjaus (neuvonta ja opastus) esteettömyys korkea-asteen koulutus erityispedagogiikka
title Ylipisto-opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa
title_full Ylipisto-opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa
title_fullStr Ylipisto-opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa Ylipisto-opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa
title_full_unstemmed Ylipisto-opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa Ylipisto-opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa
title_short Ylipisto-opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa
title_sort ylipisto opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa
title_txtP Ylipisto-opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa
topic vertaisohjaus Erityispedagogiikka Special Education Grounded theory 101 ohjaus (neuvonta ja opastus) esteettömyys korkea-asteen koulutus erityispedagogiikka
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Grounded theory Special Education erityispedagogiikka esteettömyys korkea-asteen koulutus ohjaus (neuvonta ja opastus) vertaisohjaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57670 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804182110
work_keys_str_mv AT huhtaniemialeksi ylipistoopintojenmerkityksellistyminenvertaisohjauksessa