Mennäänkö sohva-aulaan lukemaan? tapaustutkimus toiminnallisen oppimisympäristön kehittämishankkeesta

Kiuru, K. 2018. Mennäänkö sohva-aulaan lukemaan? Tapaustutkimus toiminnallisen oppimisympäristön kehittämishankkeesta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikka pro gradu -tutkielma, 53 s., (7 liitettä). Tuusulan Liikkuva koulu -hanke kohdensi osan saamastaan op...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kiuru, Kimmo
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57400
_version_ 1828193088739213312
author Kiuru, Kimmo
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kiuru, Kimmo Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kiuru, Kimmo Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kiuru, Kimmo
datasource_str_mv jyx
description Kiuru, K. 2018. Mennäänkö sohva-aulaan lukemaan? Tapaustutkimus toiminnallisen oppimisympäristön kehittämishankkeesta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikka pro gradu -tutkielma, 53 s., (7 liitettä). Tuusulan Liikkuva koulu -hanke kohdensi osan saamastaan oppimisympäristöjen kehittämisrahasta Lepolan koulun toiminnallisten oppimisympäristöjen kehittämiseen. Hankeavustuksen avulla koulussa uudistettiin tiloja nykyaikaisiksi opetustiloiksi, jotka mahdollistavat toiminnallisen opettamisen ja oppimisen. Tutkin pro gradu -tapaustutkimuksessani oppimisympäristöjen kehittämiseen kohdennetun Liikkuva koulu -hankerahoituksen vaikuttavuutta koulun toiminnallisten oppimisympäristöjen kehittämisessä. Tutkimuksessa selvitin, missä koulun tiloissa opettajat opettavat toiminnallisesti. Tarvitaanko erillisiä toiminnalliseen opetukseen tehtyjä tiloja toiminnallisen opetuksen toteuttamiseen? Lisäsikö oppimisympäristöjen kehitystyö toiminnallista opettamista ja oppimista, ja paraniko samalla oppilaiden viihtyvyys koulussa? Tutkimuksessa selvitin myös oppilaiden mielipiteitä toiminnallisten oppituntien tarpeellisuudesta. Tutkimuksessani tavoittelin tietoa seuraaviin tutkimusteemoihin: 1) Lepolan koulun toiminnalliset oppimisympäristöt, 2) Toiminnallisen opettajuuden haasteet, 3) Toiminnallisen opetuksen ja -oppimisen toteuttaminen oppilaiden mielestä 4) Oppilasryhmät aktiivisten oppituntien suunnittelijoina. Tutkimusmetodina käytin kyselytutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2017 syksyn aikana opetushenkilöstölle (n=9) ja 4.-6.-luokan oppilaille (n=86) suunnatulla kirjallisella kyselyllä. Tutkimus osoitti, että Lepolan koulun nykyiset opetustilat mahdollistavat toiminnallisen opetuksen ja koulun opetushenkilöstö käyttää ja hyödyntää nykyisiä opetustiloja opetuksessaan monipuolisesti. Toiminnallinen opettajuus lisääntyy eri oppiaineissa, se vaatii kuitenkin vielä opetushenkilöstön lisäkoulutusta ja aikaa. Oppilaat kokevat toiminnalliset oppitunnit viihtyisiksi ja mieluisiksi, koska näillä oppitunneilla saa joskus hieman jaloitella, eikä aina tarvitse istua paikoillaan. Heidän mielestä toiminnallisuus lisää opiskelumukavuutta. Oppilasryhmät ideoivat kouluun lisää uusia oppimistiloja, joiden avulla parannettaisiin myös oppitunneilla viihtymistä. Oppilasryhmien mielestä toiminnalliset oppitunnit ovat mukavia, kun ne sisältävät liikuntaa, kuitenkin osa oppilasryhmistä muistuttaa liikunnan lisäävän myös meteliä luokkahuoneessa Kiuru, K. 2018. Shall we go to the lobby to study? – A case study of a learning environment development project. The Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis, 53 pp. 7 appendices. Tuusula’s Liikkuva Koulu -project targeted their learning environment development funding for improving the school of Lepola’s learning environments. With the help of the funding the school was renovated into modern learning spaces which enabled action teaching and learning. I implemented a case study at the school of Lepola, in which I investigated the effectiveness of the Liikkuva koulu-funding that was targeted towards the development of the learning environments. In my research I clarified where the action teaching took place at the school. Are separate spaces for the action teaching required? Did the development increase the amount of action teaching and learning and did it also improve the school satisfaction of the students? The study also clarified the opinions of the students towards the action teaching and wheather it was necessary or not. In my study I pursued for information for the following research objects: 1) The action learning environments of the school of Lepola, 2) The challenges of action quality teaching, 3) The implementation of action teaching and learning from the students’ point of view 4) Study groups as the designers of active lessons at the school of Lepola. The research was implemented as a qualitative survey. The research material was gathered during the Autumn 2017 by a survey targeted at the school faculty (n=9) and the students between the 4th and 6th grades (n=86). The research showed that the school of Lepola’s current teaching facilities enable action teaching and the school faculty both uses and takes advantage of the current facilities in their teaching actively. The level of action teaching is increasing within different subjects, however it still requires additional training and time of the school faculty. The students see the action teaching lessons comfortable and pleasant because they have the freedom to walk around and not only to sit still. They think that the functionality adds comfortability in studying. The student groups have visualized a lot more action teaching spaces for the school and with these the pleasantness of the classes would increase. According to the student groups the action teaching lessons are pleasant when they include sports. Despite of this some of the student groups also pointed out that sports add noice to the lessons.
first_indexed 2023-03-22T10:00:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiuru, Kimmo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-03-23T08:46:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-03-23T08:46:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1862621", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57400", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kiuru,\u00a0K.\u00a02018.\u00a0Menn\u00e4\u00e4nk\u00f6 sohva-aulaan lukemaan? Tapaustutkimus toiminnallisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n kehitt\u00e4mishankkeesta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, Liikuntapedagogiikka pro gradu -tutkielma, 53 s., (7 liitett\u00e4). \r\n\r\nTuusulan Liikkuva koulu -hanke kohdensi osan saamastaan oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4misrahasta Lepolan koulun toiminnallisten oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4miseen. Hankeavustuksen avulla koulussa uudistettiin tiloja nykyaikaisiksi opetustiloiksi, jotka mahdollistavat toiminnallisen opettamisen ja oppimisen.\r\n\r\nTutkin pro gradu -tapaustutkimuksessani oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4miseen kohdennetun Liikkuva koulu -hankerahoituksen vaikuttavuutta koulun toiminnallisten oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4misess\u00e4. Tutkimuksessa selvitin, miss\u00e4 koulun tiloissa opettajat opettavat toiminnallisesti. Tarvitaanko erillisi\u00e4 toiminnalliseen opetukseen tehtyj\u00e4 tiloja toiminnallisen opetuksen toteuttamiseen? Lis\u00e4sik\u00f6 oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen kehitysty\u00f6 toiminnallista opettamista ja oppimista, ja paraniko samalla oppilaiden viihtyvyys koulussa? Tutkimuksessa selvitin my\u00f6s oppilaiden mielipiteit\u00e4 toiminnallisten oppituntien tarpeellisuudesta. Tutkimuksessani tavoittelin tietoa seuraaviin tutkimusteemoihin: 1) Lepolan koulun toiminnalliset oppimisymp\u00e4rist\u00f6t, 2) Toiminnallisen opettajuuden haasteet, 3) Toiminnallisen opetuksen ja -oppimisen toteuttaminen oppilaiden mielest\u00e4 4) Oppilasryhm\u00e4t aktiivisten oppituntien suunnittelijoina. \r\n\r\nTutkimusmetodina k\u00e4ytin kyselytutkimusta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin vuoden 2017 syksyn aikana opetushenkil\u00f6st\u00f6lle (n=9) ja 4.-6.-luokan oppilaille (n=86) suunnatulla kirjallisella kyselyll\u00e4. \r\n\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 Lepolan koulun nykyiset opetustilat mahdollistavat toiminnallisen opetuksen ja koulun opetushenkil\u00f6st\u00f6 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ja hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 nykyisi\u00e4 opetustiloja opetuksessaan monipuolisesti. \r\nToiminnallinen opettajuus lis\u00e4\u00e4ntyy eri oppiaineissa, se vaatii kuitenkin viel\u00e4 opetushenkil\u00f6st\u00f6n lis\u00e4koulutusta ja aikaa. \r\nOppilaat kokevat toiminnalliset oppitunnit viihtyisiksi ja mieluisiksi, koska n\u00e4ill\u00e4 oppitunneilla saa joskus hieman jaloitella, eik\u00e4 aina tarvitse istua paikoillaan. Heid\u00e4n mielest\u00e4 toiminnallisuus lis\u00e4\u00e4 opiskelumukavuutta. Oppilasryhm\u00e4t ideoivat kouluun lis\u00e4\u00e4 uusia oppimistiloja, joiden avulla parannettaisiin my\u00f6s oppitunneilla viihtymist\u00e4. Oppilasryhmien mielest\u00e4 toiminnalliset oppitunnit ovat mukavia, kun ne sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t liikuntaa, kuitenkin osa oppilasryhmist\u00e4 muistuttaa liikunnan lis\u00e4\u00e4v\u00e4n my\u00f6s meteli\u00e4 luokkahuoneessa", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kiuru, K. 2018. Shall we go to the lobby to study? \u2013 A case study of a learning environment development project. The Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master\u2019s thesis, 53 pp. 7 appendices.\r\n\r\nTuusula\u2019s Liikkuva Koulu -project targeted their learning environment development funding for improving the school of Lepola\u2019s learning environments. With the help of the funding the school was renovated into modern learning spaces which enabled action teaching and learning.\r\n\r\nI implemented a case study at the school of Lepola, in which I investigated the effectiveness of the Liikkuva koulu-funding that was targeted towards the development of the learning environments. In my research I clarified where the action teaching took place at the school. Are separate spaces for the action teaching required? Did the development increase the amount of action teaching and learning and did it also improve the school satisfaction of the students? The study also clarified the opinions of the students towards the action teaching and wheather it was necessary or not. \r\nIn my study I pursued for information for the following research objects: 1) The action learning environments of the school of Lepola, 2) The challenges of action quality teaching, 3) The implementation of action teaching and learning from the students\u2019 point of view\r\n4) Study groups as the designers of active lessons at the school of Lepola.\r\n\r\nThe research was implemented as a qualitative survey. The research material was gathered during the Autumn 2017 by a survey targeted at the school faculty (n=9) and the students between the 4th and 6th grades (n=86). The research showed that the school of Lepola\u2019s current teaching facilities enable action teaching and the school faculty both uses and takes advantage of the current facilities in their teaching actively. \r\nThe level of action teaching is increasing within different subjects, however it still requires additional training and time of the school faculty.\r\n\r\nThe students see the action teaching lessons comfortable and pleasant because they have the freedom to walk around and not only to sit still. They think that the functionality adds comfortability in studying. The student groups have visualized a lot more action teaching spaces for the school and with these the pleasantness of the classes would increase. \r\n\r\nAccording to the student groups the action teaching lessons are pleasant when they include sports. Despite of this some of the student groups also pointed out that sports add noice to the lessons.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kimmo Kiuru (kijujoki) on 2018-03-23 08:46:45.909813. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-03-23T08:46:47Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201803231819.pdf: 5087641 bytes, checksum: 74d1e0ec85f924e2cd65ba972a85f64e (MD5)\r\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 6ef4cea8cee892cd10f408663f32275d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-03-23T08:46:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201803231819.pdf: 5087641 bytes, checksum: 74d1e0ec85f924e2cd65ba972a85f64e (MD5)\r\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 6ef4cea8cee892cd10f408663f32275d (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (73 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Liikkuva koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Menn\u00e4\u00e4nk\u00f6 sohva-aulaan lukemaan? : tapaustutkimus toiminnallisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n kehitt\u00e4mishankkeesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tapaustutkimus toiminnallisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n kehitt\u00e4mishankkeesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201803231819", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-03-23T08:46:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnalliset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57400
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:33Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1c07510a-8c75-40fb-a689-eca87a5110ac\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201803231819.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kiuru, Kimmo Mennäänkö sohva-aulaan lukemaan? : tapaustutkimus toiminnallisen oppimisympäristön kehittämishankkeesta toiminnallinen oppiminen Liikkuva koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 oppimisympäristö toiminnalliset menetelmät opetus toiminnallisuus
title Mennäänkö sohva-aulaan lukemaan? : tapaustutkimus toiminnallisen oppimisympäristön kehittämishankkeesta
title_alt Tapaustutkimus toiminnallisen oppimisympäristön kehittämishankkeesta
title_full Mennäänkö sohva-aulaan lukemaan? : tapaustutkimus toiminnallisen oppimisympäristön kehittämishankkeesta
title_fullStr Mennäänkö sohva-aulaan lukemaan? : tapaustutkimus toiminnallisen oppimisympäristön kehittämishankkeesta Mennäänkö sohva-aulaan lukemaan? : tapaustutkimus toiminnallisen oppimisympäristön kehittämishankkeesta
title_full_unstemmed Mennäänkö sohva-aulaan lukemaan? : tapaustutkimus toiminnallisen oppimisympäristön kehittämishankkeesta Mennäänkö sohva-aulaan lukemaan? : tapaustutkimus toiminnallisen oppimisympäristön kehittämishankkeesta
title_short Mennäänkö sohva-aulaan lukemaan?
title_sort mennäänkö sohva aulaan lukemaan tapaustutkimus toiminnallisen oppimisympäristön kehittämishankkeesta
title_sub tapaustutkimus toiminnallisen oppimisympäristön kehittämishankkeesta
title_txtP Mennäänkö sohva-aulaan lukemaan? : tapaustutkimus toiminnallisen oppimisympäristön kehittämishankkeesta
topic toiminnallinen oppiminen Liikkuva koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 oppimisympäristö toiminnalliset menetelmät opetus toiminnallisuus
topic_facet 502 Liikkuva koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education opetus oppimisympäristö toiminnallinen oppiminen toiminnalliset menetelmät toiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57400 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201803231819
work_keys_str_mv AT kiurukimmo mennäänkösohvaaulaanlukemaantapaustutkimustoiminnallisenoppimisympäristönkehittämisha