"Tehdään pelottavaa musiikkia" musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussa

Peruskoulun uusi opetussuunnitelma korostaa musiikinopetuksessa luovuutta. Luovan musisoinnin elämyksellisyys parantaa oppilaiden elämänlaatua, lisää myös oppilaiden elämänhallinnan tunnetta ja vähentää jännitystä esitystilanteissa. Maisterintutkielmassani pohdin Musatornin käyttömahdollisuuksia lu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nieminen, Harri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57227
_version_ 1826225703102709760
author Nieminen, Harri
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nieminen, Harri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nieminen, Harri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nieminen, Harri
datasource_str_mv jyx
description Peruskoulun uusi opetussuunnitelma korostaa musiikinopetuksessa luovuutta. Luovan musisoinnin elämyksellisyys parantaa oppilaiden elämänlaatua, lisää myös oppilaiden elämänhallinnan tunnetta ja vähentää jännitystä esitystilanteissa. Maisterintutkielmassani pohdin Musatornin käyttömahdollisuuksia luovuuden edistämiseen alakoulussa. Musatorni on yliopistonopettaja Mikko Myllykosken uusi innovaatio. Sen perusideana on luoda musiikkikasvatukseen soveltuva yhteistoiminnallinen mobiiliteknologiaan perustuva oppimisympäristö. Säveltämisen ja improvisoinnin opettaminen alakoulussa ei ole helppoa. Musiikkikasvatusteknologian avulla on mahdollista alentaa luovan musisoinnin kynnystä. Tutkielmani on empiirinen ja aineistonkeruun sekä havainnoinnin toteutin syksyllä 2015 1–6 luokilla pienellä kyläkoululla. Tarkkailin oppilaiden luovaa työskentelyä Musatornilla kolmen viikon ajan. Yhteistoiminnalliset musisointiopetustuokiot toteutettiin luokanopettajan suunnittelemina ja ohjaamina. Musiikkikulttuurissamme olemme omaksuneet useimmiten roolin musiikin kuluttajana emmekä tuottajana. Uuden opetussuunnitelman mukaan musiikkikasvatuksen tehtävänä on rohkaista kaikkia ihmisiä kokeilemaan uusia säveltämiskäytäntöjä. Säveltämistä voidaan pitää osana yksilön sosiaalistumista ja siksi sillä on oma paikkansa yleisessä kasvatuksessa. Keksiminen, improvisointi ja säveltäminen hoitaa ihmistä henkisesti, lisää itsetuntemusta ja sosiaalisuutta.
first_indexed 2023-03-22T09:59:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Louhivuori, Jukka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nieminen, Harri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-03-01T15:13:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-03-01T15:13:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1858894", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57227", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Peruskoulun uusi opetussuunnitelma korostaa musiikinopetuksessa luovuutta. Luovan musisoinnin el\u00e4myksellisyys parantaa oppilaiden el\u00e4m\u00e4nlaatua, lis\u00e4\u00e4 my\u00f6s oppilaiden el\u00e4m\u00e4nhallinnan tunnetta ja v\u00e4hent\u00e4\u00e4 j\u00e4nnityst\u00e4 esitystilanteissa.\r\nMaisterintutkielmassani pohdin Musatornin k\u00e4ytt\u00f6mahdollisuuksia luovuuden edist\u00e4miseen alakoulussa. Musatorni on yliopistonopettaja Mikko Myllykosken uusi innovaatio. Sen perusideana on luoda musiikkikasvatukseen soveltuva yhteistoiminnallinen mobiiliteknologiaan perustuva oppimisymp\u00e4rist\u00f6. S\u00e4velt\u00e4misen ja improvisoinnin opettaminen alakoulussa ei ole helppoa. Musiikkikasvatusteknologian avulla on mahdollista alentaa luovan musisoinnin kynnyst\u00e4.\r\nTutkielmani on empiirinen ja aineistonkeruun sek\u00e4 havainnoinnin toteutin syksyll\u00e4 2015 1\u20136 luokilla pienell\u00e4 kyl\u00e4koululla. Tarkkailin oppilaiden luovaa ty\u00f6skentely\u00e4 Musatornilla kolmen viikon ajan. Yhteistoiminnalliset musisointiopetustuokiot toteutettiin\r\nluokanopettajan suunnittelemina ja ohjaamina.\r\nMusiikkikulttuurissamme olemme omaksuneet useimmiten roolin musiikin kuluttajana emmek\u00e4 tuottajana. Uuden opetussuunnitelman mukaan musiikkikasvatuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on rohkaista kaikkia ihmisi\u00e4 kokeilemaan uusia s\u00e4velt\u00e4misk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4. S\u00e4velt\u00e4mist\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4 osana yksil\u00f6n sosiaalistumista ja siksi sill\u00e4 on oma paikkansa yleisess\u00e4 kasvatuksessa. Keksiminen, improvisointi ja s\u00e4velt\u00e4minen hoitaa ihmist\u00e4 henkisesti, lis\u00e4\u00e4 itsetuntemusta ja sosiaalisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Harri Nieminen (hataniem) on 2018-03-01 15:13:20.096493. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-03-01T15:13:21Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201803011638.pdf: 6307704 bytes, checksum: 87fa5845c624d1bcbc0dbbc84d74fa0e (MD5)\r\nlicense.html: 4934 bytes, checksum: 87b8c08e4c74f3d80d3785e36b59dd81 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-03-01T15:13:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201803011638.pdf: 6307704 bytes, checksum: 87fa5845c624d1bcbc0dbbc84d74fa0e (MD5)\r\nlicense.html: 4934 bytes, checksum: 87b8c08e4c74f3d80d3785e36b59dd81 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (79 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Musatorni", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Tehd\u00e4\u00e4n pelottavaa musiikkia\" : musatornin k\u00e4ytt\u00f6 luovuuden edist\u00e4j\u00e4n\u00e4 alakoulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Musatornin k\u00e4ytt\u00f6 luovuuden edist\u00e4j\u00e4n\u00e4 alakoulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201803011638", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-03-01T15:13:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57227
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:20Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9f6fa8cb-3151-4345-b4d0-a260477dffdb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201803011638.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nieminen, Harri "Tehdään pelottavaa musiikkia" : musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussa Musatorni Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkiteknologia musiikkikasvatus luovuus yhteistoiminnallisuus
title "Tehdään pelottavaa musiikkia" : musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussa
title_alt Musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussa
title_full "Tehdään pelottavaa musiikkia" : musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussa
title_fullStr "Tehdään pelottavaa musiikkia" : musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussa "Tehdään pelottavaa musiikkia" : musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussa
title_full_unstemmed "Tehdään pelottavaa musiikkia" : musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussa "Tehdään pelottavaa musiikkia" : musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussa
title_short "Tehdään pelottavaa musiikkia"
title_sort tehdään pelottavaa musiikkia musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussa
title_sub musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussa
title_txtP "Tehdään pelottavaa musiikkia" : musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussa
topic Musatorni Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkiteknologia musiikkikasvatus luovuus yhteistoiminnallisuus
topic_facet 3052 Musatorni Music Education Musiikkikasvatus luovuus musiikkikasvatus musiikkiteknologia yhteistoiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57227 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201803011638
work_keys_str_mv AT nieminenharri tehdäänpelottavaamusiikkiamusatorninkäyttöluovuudenedistäjänäalakoulussa