Koulukotioppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä selittävä kärjistymisteoria grounded teoria tutkimus

Tämän Grounded Theory -metodologiaan perustuvan tutkimuksen tavoitteena oli käsitteellistää koulukotioppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä. Tutkimusaineisto sisältää kuusi koulukotityöntekijän haastattelua. Heistä 3 oli erityisopettajia ja 3 osastoilla työskenteleviä ohjaajia. Koottu aineisto analy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viitanen, Antti
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57154
_version_ 1826225699685400576
author Viitanen, Antti
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Viitanen, Antti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Viitanen, Antti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Viitanen, Antti
datasource_str_mv jyx
description Tämän Grounded Theory -metodologiaan perustuvan tutkimuksen tavoitteena oli käsitteellistää koulukotioppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä. Tutkimusaineisto sisältää kuusi koulukotityöntekijän haastattelua. Heistä 3 oli erityisopettajia ja 3 osastoilla työskenteleviä ohjaajia. Koottu aineisto analysoitiin jatkuvan vertailun menetelmällä. Tutkielman tuloksena syntyi ei-toivotun käyttäytymisen kärjistymisteoria. Siinä oppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä selittää kehkeytyminen, joka tarkoittaa tilanteen kehittymistä, eskaloitumista tai kärjistymistä vuorovaikutustilanteesta ei-toivottuun käyttäytymiseen. Kärjistymiselle löytyi neljä erilaista sitä kuvaavaa prosessia, joista kaksi saavat alkunsa oppilaiden välisissä vuorovaikutustilanteissa ja kaksi oppilaiden ja henkilökunnan välisissä vuorovaikutustilanteissa. Kehkeytymisen prosesseja yhdistävä ominaisuus on oppilaiden keinottomuus toimia muilla tavoin kehkeytymisen tilanteissa. Aineistoperustaiseen kärjistymisteoriaan perustuvan kirjallisuusintegraation perusteella voidaan päätellä, että sosiaalisesti toivotun käyttäytymisen keskeisiä tekijöitä ovat yksilön sosiaalinen äly, tunneäly ja tunnetaidot. Näin ollen muodostuneen kärjistymisteorian ja teoreettisen integraation mukaan sosiaaliseen älyyn, tunneälyyn ja tunnetaitoihin keskittyvillä interventioilla olisi hyvä pyrkiä vaikuttamaan ei-toivotun käyttäytymisen kehkeytymiseen.
first_indexed 2023-03-22T10:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viitanen, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-02-22T13:31:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-02-22T13:31:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1858167", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57154", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n Grounded Theory -metodologiaan perustuvan tutkimuksen tavoitteena oli k\u00e4sitteellist\u00e4\u00e4 koulukotioppilaiden ei-toivottua k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Tutkimusaineisto sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kuusi koulukotity\u00f6ntekij\u00e4n haastattelua. Heist\u00e4 3 oli erityisopettajia ja 3 osastoilla ty\u00f6skentelevi\u00e4 ohjaajia. Koottu aineisto analysoitiin jatkuvan vertailun menetelm\u00e4ll\u00e4.\r\nTutkielman tuloksena syntyi ei-toivotun k\u00e4ytt\u00e4ytymisen k\u00e4rjistymisteoria. Siin\u00e4 oppilaiden ei-toivottua k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 selitt\u00e4\u00e4 kehkeytyminen, joka tarkoittaa tilanteen kehittymist\u00e4, eskaloitumista tai k\u00e4rjistymist\u00e4 vuorovaikutustilanteesta ei-toivottuun k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. K\u00e4rjistymiselle l\u00f6ytyi nelj\u00e4 erilaista sit\u00e4 kuvaavaa prosessia, joista kaksi saavat alkunsa oppilaiden v\u00e4lisiss\u00e4 vuorovaikutustilanteissa ja kaksi oppilaiden ja henkil\u00f6kunnan v\u00e4lisiss\u00e4 vuorovaikutustilanteissa. Kehkeytymisen prosesseja yhdist\u00e4v\u00e4 ominaisuus on oppilaiden keinottomuus toimia muilla tavoin kehkeytymisen tilanteissa.\r\nAineistoperustaiseen k\u00e4rjistymisteoriaan perustuvan kirjallisuusintegraation perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 sosiaalisesti toivotun k\u00e4ytt\u00e4ytymisen keskeisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 ovat yksil\u00f6n sosiaalinen \u00e4ly, tunne\u00e4ly ja tunnetaidot. N\u00e4in ollen muodostuneen k\u00e4rjistymisteorian ja teoreettisen integraation mukaan sosiaaliseen \u00e4lyyn, tunne\u00e4lyyn ja tunnetaitoihin keskittyvill\u00e4 interventioilla olisi hyv\u00e4 pyrki\u00e4 vaikuttamaan ei-toivotun k\u00e4ytt\u00e4ytymisen kehkeytymiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Antti Viitanen (analviit) on 2018-02-22 13:31:38.629734. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-02-22T13:31:39Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201802221571.pdf: 1068005 bytes, checksum: 78dda676dd74fd27f15dcadb51a3c0bf (MD5)\r\nlicense.html: 4866 bytes, checksum: 75c25652896a8f388629da8e82f3a75b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-02-22T13:31:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201802221571.pdf: 1068005 bytes, checksum: 78dda676dd74fd27f15dcadb51a3c0bf (MD5)\r\nlicense.html: 4866 bytes, checksum: 75c25652896a8f388629da8e82f3a75b (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (85 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukoti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukodin oppilaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ei-toivottu k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grounded teoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4rjistymisteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulukotioppilaiden ei-toivottua k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 selitt\u00e4v\u00e4 k\u00e4rjistymisteoria : grounded teoria tutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201802221571", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Grounded theory", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-02-22T13:31:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57154
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:01Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/65744e9c-4849-43e9-be6d-7b9a81103fa0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201802221571.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viitanen, Antti Koulukotioppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä selittävä kärjistymisteoria : grounded teoria tutkimus koulukoti koulukodin oppilaat ei-toivottu käyttäytyminen grounded teoria kärjistymisteoria Erityispedagogiikka Special Education Grounded theory 101 koulukodit oppilaat käyttäytyminen
title Koulukotioppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä selittävä kärjistymisteoria : grounded teoria tutkimus
title_full Koulukotioppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä selittävä kärjistymisteoria : grounded teoria tutkimus
title_fullStr Koulukotioppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä selittävä kärjistymisteoria : grounded teoria tutkimus Koulukotioppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä selittävä kärjistymisteoria : grounded teoria tutkimus
title_full_unstemmed Koulukotioppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä selittävä kärjistymisteoria : grounded teoria tutkimus Koulukotioppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä selittävä kärjistymisteoria : grounded teoria tutkimus
title_short Koulukotioppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä selittävä kärjistymisteoria
title_sort koulukotioppilaiden ei toivottua käyttäytymistä selittävä kärjistymisteoria grounded teoria tutkimus
title_sub grounded teoria tutkimus
title_txtP Koulukotioppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä selittävä kärjistymisteoria : grounded teoria tutkimus
topic koulukoti koulukodin oppilaat ei-toivottu käyttäytyminen grounded teoria kärjistymisteoria Erityispedagogiikka Special Education Grounded theory 101 koulukodit oppilaat käyttäytyminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Grounded theory Special Education ei-toivottu käyttäytyminen grounded teoria koulukodin oppilaat koulukodit koulukoti kärjistymisteoria käyttäytyminen oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57154 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201802221571
work_keys_str_mv AT viitanenantti koulukotioppilaideneitoivottuakäyttäytymistäselittäväkärjistymisteoriagroundedteor