"Saa vähä enemmänki apua, jos tarvii" tehostetun tuen merkitys oppilaan näkökulmasta arvioituna

Tämän tutkimuksen avulla haluttiin kartoittaa oppilaiden kokemuksia kolmiportaisen tuen välivaiheesta, tehostetusta tuesta. Oppilaiden kokemuksia tuen saannista tarkasteltiin kouluun kiinnittymisen näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää seitsemäsluokkalaista oppi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laurila, Henna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56986
_version_ 1828193088196050944
author Laurila, Henna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laurila, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laurila, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laurila, Henna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen avulla haluttiin kartoittaa oppilaiden kokemuksia kolmiportaisen tuen välivaiheesta, tehostetusta tuesta. Oppilaiden kokemuksia tuen saannista tarkasteltiin kouluun kiinnittymisen näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää seitsemäsluokkalaista oppilasta. Jokainen tutkimukseen osallistunut oppilas sai tehostettua tukea vähintään kahdessa eri oppiaineessa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksista selvisi, että tehostetun tuen oppilaat olivat suurimmalta osin tyytyväisiä siihen tukeen, jota he olivat koulussa ja kotona saaneet oman oppimisensa ja koulunkäyntinsä tueksi. Merkittävää oli se, että oppilaat kertoivat saaneensa tukea enemmän yläkoulussa kuin alakoulussa. Lisääntyneellä koulunkäynnin tuella näytti tämän tutkimuksen mukaan olevan myönteinen yhteys oppilaiden oppimiseen, koulumenestykseen ja koulussa koettuihin tunteisiin. Lisäksi tuki näytti aktivoineen oppilaita tekemään töitä omien tavoitteiden eteen myös itsenäisesti. Saatujen tulosten perusteella voidaan sanoa, että tehostettu tuki on ollut oppilaille tärkeä asia ja, että tehostettu tuki on vahvistanut oppilaiden kouluun kiinnittymistä. Tuloksista näkee selvästi myös sen, että toisen ihmisen antaman tuen ja avun tarve on edelleen suuri, vaikka yhä enenevissä määrin oppimista pyritään tukemaan myös esimerkiksi erilaisilla teknologian avulla tuotetuilla sovelluksilla.
first_indexed 2023-03-22T10:00:17Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laurila, Henna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-02-01T14:04:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-02-01T14:04:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1826058", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56986", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen avulla haluttiin kartoittaa oppilaiden kokemuksia kolmiportaisen tuen v\u00e4livaiheesta, tehostetusta tuesta. Oppilaiden kokemuksia tuen saannista tarkasteltiin kouluun kiinnittymisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. \r\n\r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4 seitsem\u00e4sluokkalaista oppilasta. Jokainen tutkimukseen osallistunut oppilas sai tehostettua tukea v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kahdessa eri oppiaineessa. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. \r\n\r\nTutkimustuloksista selvisi, ett\u00e4 tehostetun tuen oppilaat olivat suurimmalta osin tyytyv\u00e4isi\u00e4 siihen tukeen, jota he olivat koulussa ja kotona saaneet oman oppimisensa ja koulunk\u00e4yntins\u00e4 tueksi. Merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 oli se, ett\u00e4 oppilaat kertoivat saaneensa tukea enemm\u00e4n yl\u00e4koulussa kuin alakoulussa. Lis\u00e4\u00e4ntyneell\u00e4 koulunk\u00e4ynnin tuella n\u00e4ytti t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan olevan my\u00f6nteinen yhteys oppilaiden oppimiseen, koulumenestykseen ja koulussa koettuihin tunteisiin. Lis\u00e4ksi tuki n\u00e4ytti aktivoineen oppilaita tekem\u00e4\u00e4n t\u00f6it\u00e4 omien tavoitteiden eteen my\u00f6s itsen\u00e4isesti. \r\n\r\nSaatujen tulosten perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 tehostettu tuki on ollut oppilaille t\u00e4rke\u00e4 asia ja, ett\u00e4 tehostettu tuki on vahvistanut oppilaiden kouluun kiinnittymist\u00e4. Tuloksista n\u00e4kee selv\u00e4sti my\u00f6s sen, ett\u00e4 toisen ihmisen antaman tuen ja avun tarve on edelleen suuri, vaikka yh\u00e4 eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin oppimista pyrit\u00e4\u00e4n tukemaan my\u00f6s esimerkiksi erilaisilla teknologian avulla tuotetuilla sovelluksilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Henna Laurila (henmarla) on 2018-02-01 14:04:45.459205. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-02-01T14:04:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201802011409.pdf: 740409 bytes, checksum: a3b4923cb3e19afe0fa9d7ac46cc36b1 (MD5)\r\nlicense.html: 1179 bytes, checksum: bd0bdac49aff8b0c349674e84f1fc90a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-02-01T14:04:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201802011409.pdf: 740409 bytes, checksum: a3b4923cb3e19afe0fa9d7ac46cc36b1 (MD5)\r\nlicense.html: 1179 bytes, checksum: bd0bdac49aff8b0c349674e84f1fc90a (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (60 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eriytt\u00e4v\u00e4 opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Saa v\u00e4h\u00e4 enemm\u00e4nki apua, jos tarvii\" : tehostetun tuen merkitys oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmasta arvioituna", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tehostetun tuen merkitys oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmasta arvioituna", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201802011409", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-02-01T14:04:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56986
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:33Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laurila, Henna "Saa vähä enemmänki apua, jos tarvii" : tehostetun tuen merkitys oppilaan näkökulmasta arvioituna eriyttävä opetus kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 kolmiportainen tuki erityisopetus tukiopetus
title "Saa vähä enemmänki apua, jos tarvii" : tehostetun tuen merkitys oppilaan näkökulmasta arvioituna
title_alt Tehostetun tuen merkitys oppilaan näkökulmasta arvioituna
title_full "Saa vähä enemmänki apua, jos tarvii" : tehostetun tuen merkitys oppilaan näkökulmasta arvioituna
title_fullStr "Saa vähä enemmänki apua, jos tarvii" : tehostetun tuen merkitys oppilaan näkökulmasta arvioituna "Saa vähä enemmänki apua, jos tarvii" : tehostetun tuen merkitys oppilaan näkökulmasta arvioituna
title_full_unstemmed "Saa vähä enemmänki apua, jos tarvii" : tehostetun tuen merkitys oppilaan näkökulmasta arvioituna "Saa vähä enemmänki apua, jos tarvii" : tehostetun tuen merkitys oppilaan näkökulmasta arvioituna
title_short "Saa vähä enemmänki apua, jos tarvii"
title_sort saa vähä enemmänki apua jos tarvii tehostetun tuen merkitys oppilaan näkökulmasta arvioituna
title_sub tehostetun tuen merkitys oppilaan näkökulmasta arvioituna
title_txtP "Saa vähä enemmänki apua, jos tarvii" : tehostetun tuen merkitys oppilaan näkökulmasta arvioituna
topic eriyttävä opetus kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 kolmiportainen tuki erityisopetus tukiopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus eriyttävä opetus kolmiportainen tuki kouluun kiinnittyminen tukiopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56986 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201802011409
work_keys_str_mv AT laurilahenna saavähäenemmänkiapuajostarviitehostetuntuenmerkitysoppilaannäkökulmastaarvioituna