"Saa vähä enemmänki apua, jos tarvii" tehostetun tuen merkitys oppilaan näkökulmasta arvioituna

Tämän tutkimuksen avulla haluttiin kartoittaa oppilaiden kokemuksia kolmiportaisen tuen välivaiheesta, tehostetusta tuesta. Oppilaiden kokemuksia tuen saannista tarkasteltiin kouluun kiinnittymisen näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää seitsemäsluokkalaista oppi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laurila, Henna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56986
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen avulla haluttiin kartoittaa oppilaiden kokemuksia kolmiportaisen tuen välivaiheesta, tehostetusta tuesta. Oppilaiden kokemuksia tuen saannista tarkasteltiin kouluun kiinnittymisen näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää seitsemäsluokkalaista oppilasta. Jokainen tutkimukseen osallistunut oppilas sai tehostettua tukea vähintään kahdessa eri oppiaineessa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksista selvisi, että tehostetun tuen oppilaat olivat suurimmalta osin tyytyväisiä siihen tukeen, jota he olivat koulussa ja kotona saaneet oman oppimisensa ja koulunkäyntinsä tueksi. Merkittävää oli se, että oppilaat kertoivat saaneensa tukea enemmän yläkoulussa kuin alakoulussa. Lisääntyneellä koulunkäynnin tuella näytti tämän tutkimuksen mukaan olevan myönteinen yhteys oppilaiden oppimiseen, koulumenestykseen ja koulussa koettuihin tunteisiin. Lisäksi tuki näytti aktivoineen oppilaita tekemään töitä omien tavoitteiden eteen myös itsenäisesti. Saatujen tulosten perusteella voidaan sanoa, että tehostettu tuki on ollut oppilaille tärkeä asia ja, että tehostettu tuki on vahvistanut oppilaiden kouluun kiinnittymistä. Tuloksista näkee selvästi myös sen, että toisen ihmisen antaman tuen ja avun tarve on edelleen suuri, vaikka yhä enenevissä määrin oppimista pyritään tukemaan myös esimerkiksi erilaisilla teknologian avulla tuotetuilla sovelluksilla.