Lukiolaisten oppiminen infograafien avulla

Tässä tutkimuksessa selvitettiin, onko infograafien käyttäminen oppimateriaalina yhteydessä parempiin oppimistuloksiin. Infograafi on multimodaalinen tekstilaji, joka toimii itsenäisenä tekstinä. Tutkimuksessa keskityttiin staattisena eli liikkumattomana infograafina toteutetun oppimateriaalin käytt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Arkko, Minna
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56985
_version_ 1826225713002315776
author Arkko, Minna
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Arkko, Minna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Arkko, Minna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Arkko, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin, onko infograafien käyttäminen oppimateriaalina yhteydessä parempiin oppimistuloksiin. Infograafi on multimodaalinen tekstilaji, joka toimii itsenäisenä tekstinä. Tutkimuksessa keskityttiin staattisena eli liikkumattomana infograafina toteutetun oppimateriaalin käyttöön. Vertailukohteena käytettiin kirjoitettua tekstiä. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat lukiolaiset (n=45), jotka jaettiin satunnaisesti infograafiryhmään (n=22) ja vertailuryhmään (n=23). Oppimateriaaliin tutustuttuaan opiskelijat tekivät oppimista mittaavan ja taustatietoja kartoittavan kyselyn. Viikon päästä ensimmäisestä mittauksesta tehtiin toistomittaus, jossa kysyttiin samat oppimista mittaavat kysymykset. Tutkimuksessa ryhmät erosivat toisistaan ensimmäisellä mittauskerralla ainoastaan esseen yksityiskohtien suhteen siten, että vertailuryhmä oli tuonut esille hieman infograafiryhmää enemmän yksityiskohtia. Oppimateriaalin tekstilajin yhteyksiä opitun muistamiseen tarkasteltiin vertailemalla infograafi- ja vertailuryhmien ensimmäisen ja toisen mittauskerran tuloksia keskenään. Opiskelijoiden oppimateriaali ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä siihen, miten hyvin opittu pystyttiin palauttamaan mieleen viikon kuluttua oppimisesta, mutta vertailuryhmän vaiheista ja yksityiskohdista saamat pisteet näyttivät laskevan infograafiryhmän pisteitä nopeammin. Tutkimuksessa huomattiin, että mitä vanhempia opiskelijat olivat, sitä enemmän infograafista opittuja yksityiskohtia he muistivat toisella mittauskerralla. Vertailuryhmässä tai muiden oppimista mittaavien mittareiden kohdalla vastaavia korrelaatioita ei näkynyt. Vaikka myönteinen yhteys oppimiseen ei noussut tilastollisesti merkitseväksi, näyttävät tulokset lupaavilta erityisesti pidemmän aikavälin oppimista ja tiedon mieleen palauttamista ajatellen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Marttunen, Miika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "R\u00e4ikk\u00f6nen, Eija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Arkko, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-02-01T13:25:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-02-01T13:25:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1826041", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56985", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, onko infograafien k\u00e4ytt\u00e4minen oppimateriaalina yhteydess\u00e4 parempiin oppimistuloksiin. Infograafi on multimodaalinen tekstilaji, joka toimii itsen\u00e4isen\u00e4 tekstin\u00e4. Tutkimuksessa keskityttiin staattisena eli liikkumattomana infograafina toteutetun oppimateriaalin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Vertailukohteena k\u00e4ytettiin kirjoitettua teksti\u00e4.\nTutkimuksen kohdejoukkona olivat lukiolaiset (n=45), jotka jaettiin satunnaisesti infograafiryhm\u00e4\u00e4n (n=22) ja vertailuryhm\u00e4\u00e4n (n=23). Oppimateriaaliin tutustuttuaan opiskelijat tekiv\u00e4t oppimista mittaavan ja taustatietoja kartoittavan kyselyn. Viikon p\u00e4\u00e4st\u00e4 ensimm\u00e4isest\u00e4 mittauksesta tehtiin toistomittaus, jossa kysyttiin samat oppimista mittaavat kysymykset.\nTutkimuksessa ryhm\u00e4t erosivat toisistaan ensimm\u00e4isell\u00e4 mittauskerralla ainoastaan esseen yksityiskohtien suhteen siten, ett\u00e4 vertailuryhm\u00e4 oli tuonut esille hieman infograafiryhm\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n yksityiskohtia. Oppimateriaalin tekstilajin yhteyksi\u00e4 opitun muistamiseen tarkasteltiin vertailemalla infograafi- ja vertailuryhmien ensimm\u00e4isen ja toisen mittauskerran tuloksia kesken\u00e4\u00e4n. Opiskelijoiden oppimateriaali ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 siihen, miten hyvin opittu pystyttiin palauttamaan mieleen viikon kuluttua oppimisesta, mutta vertailuryhm\u00e4n vaiheista ja yksityiskohdista saamat pisteet n\u00e4yttiv\u00e4t laskevan infograafiryhm\u00e4n pisteit\u00e4 nopeammin. Tutkimuksessa huomattiin, ett\u00e4 mit\u00e4 vanhempia opiskelijat olivat, sit\u00e4 enemm\u00e4n infograafista opittuja yksityiskohtia he muistivat toisella mittauskerralla. Vertailuryhm\u00e4ss\u00e4 tai muiden oppimista mittaavien mittareiden kohdalla vastaavia korrelaatioita ei n\u00e4kynyt. Vaikka my\u00f6nteinen yhteys oppimiseen ei noussut tilastollisesti merkitsev\u00e4ksi, n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t tulokset lupaavilta erityisesti pidemm\u00e4n aikav\u00e4lin oppimista ja tiedon mieleen palauttamista ajatellen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna Arkko (mimaarkk) on 2018-02-01 13:25:51.057553. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-02-01T13:25:51Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201802011408.pdf: 1500693 bytes, checksum: baeec0854d1223d00accbfad7530c28a (MD5)\nlicense.html: 4793 bytes, checksum: 8d4c5207dab04524472c02ba28d6eb3f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-02-01T13:25:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201802011408.pdf: 1500693 bytes, checksum: baeec0854d1223d00accbfad7530c28a (MD5)\nlicense.html: 4793 bytes, checksum: 8d4c5207dab04524472c02ba28d6eb3f (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (100 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "staattinen infograafi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "infograafit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukiolaisten oppiminen infograafien avulla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201802011408", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-02-01T13:25:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "visualisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56985
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:15Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8ada22be-97b2-4fec-8006-3bcf1329225c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201802011408.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Arkko, Minna Lukiolaisten oppiminen infograafien avulla staattinen infograafi infograafit Education Kasvatustiede 102 oppimateriaali visualisointi multimodaalisuus tekstit
title Lukiolaisten oppiminen infograafien avulla
title_full Lukiolaisten oppiminen infograafien avulla
title_fullStr Lukiolaisten oppiminen infograafien avulla Lukiolaisten oppiminen infograafien avulla
title_full_unstemmed Lukiolaisten oppiminen infograafien avulla Lukiolaisten oppiminen infograafien avulla
title_short Lukiolaisten oppiminen infograafien avulla
title_sort lukiolaisten oppiminen infograafien avulla
title_txtP Lukiolaisten oppiminen infograafien avulla
topic staattinen infograafi infograafit Education Kasvatustiede 102 oppimateriaali visualisointi multimodaalisuus tekstit
topic_facet 102 Education Kasvatustiede infograafit multimodaalisuus oppimateriaali staattinen infograafi tekstit visualisointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56985 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201802011408
work_keys_str_mv AT arkkominna lukiolaistenoppimineninfograafienavulla