Summary: | Kouluajan ulkopuolella tapahtuu oppimista jatkuvasti, erityisesti englannin kielen suhteen. Lingua francana toimivalta englannin kieleltä on lähes mahdoton välttyä, koska se on osa monen jokapäiväistä elämää esimerkiksi eri medioiden kautta. Suurin osa tästä oppimisesta tapahtuu alitajuisesti, eikä henkilö tee tietoista valintaa oppia altistuessaan kielelle tavalla tai toisella.
Lukemisen merkitys kielen oppimisessa on laajasti tutkittu aihe (ks. esim. Krashen, 1989; Krashen and Bland, 2014). Yleinen näkemys on, että kohdekielellä lukeminen tukee kielen oppimista. Lukeminen ei kuitenkaan tyypillisesti korostu opetussuunnitelmissa muita oppimismenetelmiä enemmän. Vieraan kielen oppimisessa myös kielen käyttämistä autenttisissa tilanteissa pidetään tärkeänä. Tällaisia tilanteita on kuitenkin hankalaa luoda kouluympäristössä.
Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää, kuinka paljon englanninkielisen fanifiktion lukeminen ja kirjoittaminen sekä online-faniyhteisöihin osallistuminen vaikutti englannin kielen oppimiseen. Tutkimusta varten haastateltiin neljää englannin pääaineopiskelijaa, jotka olivat olleet aktiivisia fanifiktion harrastajia yläkoulu- ja lukioiässä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että erityisesti fanifiktion lukemisella oli ollut suuri vaikutus englannin kielen oppimiseen haastateltavien omien arvioiden perusteella. Fanifiktio oli tarjonnut luetunymmärtämistä ja uutta sanastoa, ja online-yhteisöihin osallistuminen oli puolestaan opettanut informaalimpaa kieltä ja keskustelukulttuuria.
Tutkimuksen tulokset näyttivät, että erityisesti vapaa-ajalla tapahtuvalla lukemisella oli suuri merkitys kielen oppimisessa. Tulokset korostivat myös kielenoppijoille mielekkäiden aktivititeettien kautta oppimisen. Tuloksien perusteella vapaa-ajalla tapahtuvat lukemisen merkitystä voisi korostaa kouluopetuksessa.
|