Student evaluation in the new Finnish National Core Curriculum

Arviointi on aihe, jota on tutkittu paljon ja joka on esillä myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Eri aikakausina vallinneet oppimiskäsitykset ovat muokanneet arvioinnin käsitettä vuosien varrella, ja tällä hetkellä oppimista ohjaavat, kannustavat ja formatiiviset palautemuodot ovat s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kiviranta, Hanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56712
_version_ 1826225810908905472
author Kiviranta, Hanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kiviranta, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kiviranta, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kiviranta, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Arviointi on aihe, jota on tutkittu paljon ja joka on esillä myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Eri aikakausina vallinneet oppimiskäsitykset ovat muokanneet arvioinnin käsitettä vuosien varrella, ja tällä hetkellä oppimista ohjaavat, kannustavat ja formatiiviset palautemuodot ovat saaneet enemmän jalansijaa perinteisen summatiivisen arviointikäsityksen ohella. Kaiken kaikkiaan käsitystä oppimisen arvioinnista on lähdetty viime vuosina Suomessa muuttamaan, ja se on saanut paljon huomiota erityisesti mediassa. Varsinkin koululaisten vanhemmat sekä asiantuntijat ovat esittäneet mielipiteitään asiasta avoimesti. Koska arviointi osa kaikkien oppiaineiden opetusta, se koskettaa myös kieltenopettajia ja kaikki muutokset oppimiskäsityksessä sekä arviointikulttuurissa heijastuvat myös kielten opetukseen ja arviointiin. Vastikään käyttöön otettu, vuoden 2014 opetussuunnitelma sisältääkin muutoksia muun muassa arviointiin liittyen. Kokonaisuudessaan oppimisen arviointi on murroksessa ja tämän takia opetussuunnitelman arviointikäsityksen muutosten tutkiminen on erittäin ajankohtainen asia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä muutoksia arviointikulttuuriin ja -menetelmiin on tullut siirryttäessä vuoden 2004 opetussuunnitelmasta, vuoden 2014 opetussuunnitelmaan ja kuinka nykyinen opetussuunnitelma näkee oppimisen arvioinnin. Tämän tutkimuksen aineisto koostui vuoden 2014 ja tätä edeltäneestä vuoden 2004 valtakunnallisista perusopetuksen opetussuunnitelmista ja aineistoa analysoitiin dokumenttianalyysin menetelmin. Analyysissa kiinnitettiin huomiota kappaleisiin, jotka koskivat varsinkin kielten opetusta, arviointia sekä nykyistä oppimiskäsitystä. Kaiken kaikkiaan tutkimuksen tulokset osoittivat, että uusi opetussuunnitelma tukee oppimiskäsitystä, joka näkee oppilaan aktiivisena toimijana. Analyysin tuloksena voidaan todeta, että uuden oppimiskäsityksen myötä myös arviointikulttuuria on muutettu. Lisäksi näiden kahden opetussuunnitelman vertailun tulokset ja vuoden 2014 opetussuunnitelman tarkempi tutkiminen osoittivat, että uusi opetussuunnitelma on ottanut erityisesti huomioon oppilaiden toimijuuden, oppimisen jatkuvuuden sekä arvioinnin formatiivisen luonteen, muun muassa erilaisia arviointimenetelmiä lisäämällä.
first_indexed 2018-01-14T21:44:17Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiviranta, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-01-14T18:13:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-01-14T18:13:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56712", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Arviointi on aihe, jota on tutkittu paljon ja joka on esill\u00e4 my\u00f6s perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Eri aikakausina vallinneet oppimisk\u00e4sitykset ovat muokanneet arvioinnin k\u00e4sitett\u00e4 vuosien varrella, ja t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 oppimista ohjaavat, kannustavat ja formatiiviset palautemuodot ovat saaneet enemm\u00e4n jalansijaa perinteisen summatiivisen arviointik\u00e4sityksen ohella. Kaiken kaikkiaan k\u00e4sityst\u00e4 oppimisen arvioinnista on l\u00e4hdetty viime vuosina Suomessa muuttamaan, ja se on saanut paljon huomiota erityisesti mediassa. Varsinkin koululaisten vanhemmat sek\u00e4 asiantuntijat ovat esitt\u00e4neet mielipiteit\u00e4\u00e4n asiasta avoimesti. Koska arviointi osa kaikkien oppiaineiden opetusta, se koskettaa my\u00f6s kieltenopettajia ja kaikki muutokset oppimisk\u00e4sityksess\u00e4 sek\u00e4 arviointikulttuurissa heijastuvat my\u00f6s kielten opetukseen ja arviointiin. Vastik\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n otettu, vuoden 2014 opetussuunnitelma sis\u00e4lt\u00e4\u00e4kin muutoksia muun muassa arviointiin liittyen. Kokonaisuudessaan oppimisen arviointi on murroksessa ja t\u00e4m\u00e4n takia opetussuunnitelman arviointik\u00e4sityksen muutosten tutkiminen on eritt\u00e4in ajankohtainen asia.\n \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 muutoksia arviointikulttuuriin ja -menetelmiin on tullut siirrytt\u00e4ess\u00e4 vuoden 2004 opetussuunnitelmasta, vuoden 2014 opetussuunnitelmaan ja kuinka nykyinen opetussuunnitelma n\u00e4kee oppimisen arvioinnin. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto koostui vuoden 2014 ja t\u00e4t\u00e4 edelt\u00e4neest\u00e4 vuoden 2004 valtakunnallisista perusopetuksen opetussuunnitelmista ja aineistoa analysoitiin dokumenttianalyysin menetelmin. Analyysissa kiinnitettiin huomiota kappaleisiin, jotka koskivat varsinkin kielten opetusta, arviointia sek\u00e4 nykyist\u00e4 oppimisk\u00e4sityst\u00e4.\n \nKaiken kaikkiaan tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 uusi opetussuunnitelma tukee oppimisk\u00e4sityst\u00e4, joka n\u00e4kee oppilaan aktiivisena toimijana. Analyysin tuloksena voidaan todeta, ett\u00e4 uuden oppimisk\u00e4sityksen my\u00f6t\u00e4 my\u00f6s arviointikulttuuria on muutettu. Lis\u00e4ksi n\u00e4iden kahden opetussuunnitelman vertailun tulokset ja vuoden 2014 opetussuunnitelman tarkempi tutkiminen osoittivat, ett\u00e4 uusi opetussuunnitelma on ottanut erityisesti huomioon oppilaiden toimijuuden, oppimisen jatkuvuuden sek\u00e4 arvioinnin formatiivisen luonteen, muun muassa erilaisia arviointimenetelmi\u00e4 lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna Kiviranta (hankarki) on 2018-01-14 18:13:43.839221. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-01-14T18:13:44Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201801141179.pdf: 479230 bytes, checksum: 40faf0e0e4001c9481d44da237b43780 (MD5)\nlicense.html: 4809 bytes, checksum: 3824144d4de1854c43bc11adebca4e14 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-01-14T18:13:44Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201801141179.pdf: 479230 bytes, checksum: 40faf0e0e4001c9481d44da237b43780 (MD5)\nlicense.html: 4809 bytes, checksum: 3824144d4de1854c43bc11adebca4e14 (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "evaluation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "National Core Curriculum", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "formative assessment", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "summative assessment", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Student evaluation in the new Finnish National Core Curriculum", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201801141179", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-01-14T18:13:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56712
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5a8b9520-a650-4606-9f63-1eeb8b20f05c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201801141179.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kiviranta, Hanna Student evaluation in the new Finnish National Core Curriculum evaluation National Core Curriculum formative assessment summative assessment Englannin kieli
title Student evaluation in the new Finnish National Core Curriculum
title_full Student evaluation in the new Finnish National Core Curriculum
title_fullStr Student evaluation in the new Finnish National Core Curriculum Student evaluation in the new Finnish National Core Curriculum
title_full_unstemmed Student evaluation in the new Finnish National Core Curriculum Student evaluation in the new Finnish National Core Curriculum
title_short Student evaluation in the new Finnish National Core Curriculum
title_sort student evaluation in the new finnish national core curriculum
title_txtP Student evaluation in the new Finnish National Core Curriculum
topic evaluation National Core Curriculum formative assessment summative assessment Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli National Core Curriculum evaluation formative assessment summative assessment
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56712 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801141179
work_keys_str_mv AT kivirantahanna studentevaluationinthenewfinnishnationalcorecurriculum