Tapahtuman laadun, arvon ja tyytyväisyyden vaikutukset käyttäytymisaikomuksiin B2B-kontekstissa case management events

Palvelun laatu ymmärretään ennustavana tekijänä koetulle arvolle, joka taas ennustaa asiakastyytyväisyyttä ja käyttäytymisaikomusta. Jo vuosikymmenien ajan markkinointitutkimukset ovat olleet kiinnostuneita laadun, arvon, tyytyväisyyden ja käyttäytymisaikomuksen välisistä suhteista. Aikaisemmat tutk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Romppanen, Rene
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56658
_version_ 1826225685194080256
author Romppanen, Rene
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Romppanen, Rene Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Romppanen, Rene Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Romppanen, Rene
datasource_str_mv jyx
description Palvelun laatu ymmärretään ennustavana tekijänä koetulle arvolle, joka taas ennustaa asiakastyytyväisyyttä ja käyttäytymisaikomusta. Jo vuosikymmenien ajan markkinointitutkimukset ovat olleet kiinnostuneita laadun, arvon, tyytyväisyyden ja käyttäytymisaikomuksen välisistä suhteista. Aikaisemmat tutkimukset eivät kuitenkaan ole yksimielisiä näiden neljän tekijän välisistä suhteista ja niiden voimakkuuksista. Samoin tapahtumien laadun kehittäminen on saanut osakseen kasvavaa huomiota tutkijoilta ja yritysjohtajilta 2000-luvulta lähtien. Aikaisemmat tutkimukset ovat tarkastelleet tapahtuman laatua moniulotteisena ilmiönä, joka muodostuu informaatiopalveluista, tapahtuman ohjelmasta, tapahtuman tuotteesta ja verkostoitumisesta. On kuitenkin epäselvää, miten nämä ulottuvuudet vaikuttavat vierailijan kokeman kokonaislaadun muodostumiseen business-to-business (B2B) tapahtumien kontekstissa. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä. Kyselyyn kutsuttiin sähköpostilla 2580 Management Events Oy:n järjestämiin B2B tapahtumiin osallistunutta kutsuvierasta. Vastauksia kertyi kaikkiaan 578. Aineisto analysoitiin SmartPLS 3.1.7 –ohjelmistolla. Tutkimustulosten mukaan tapahtuman kokonaislaatu vaikuttaa positiivisesti vierailijan kokemaan arvoon, joka puolestaan on positiivisesti yhteydessä tyytyväisyyteen ja uudelleenosallistumis- ja suositteluaikomukseen. Tulokset osoittivat myös, että laadun ulottuvuuksista tapahtuman ohjelma vaikuttaa voimakkaimmin vierailijan uudelleenosallistumis- ja suositteluaikomukseen. Lisäksi tulosten perusteella voidaan todeta, että tapahtuman tuotteella oli toiseksi voimakkain ja verkostoitumisella kolmanneksi voimakkain vaikutus vierailijan käyttäytymisaikomuksiin. Informaatiopalveluilla oli vähäisin vaikutus vierailijan kokemaan arvoon ja käyttäytymisaikomuksiin. Lopuksi tulokset osoittivat, että tyytyväisyyden suora vaikutus käyttäytymisaikomuksiin on arvoa voimakkaampi, mutta arvon yhteenlaskettu kokonaisvaikutus ennustaa parhaiten vierailijan uudelleenosallistumis- ja suositteluaikomusta.
first_indexed 2024-09-11T08:49:37Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4niemi, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hepola, Janne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Romppanen, Rene", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-01-09T14:12:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-01-09T14:12:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1810153", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56658", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Palvelun laatu ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n ennustavana tekij\u00e4n\u00e4 koetulle arvolle, joka taas ennustaa asiakastyytyv\u00e4isyytt\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisaikomusta. Jo vuosikymmenien ajan markkinointitutkimukset ovat olleet kiinnostuneita laadun, arvon, tyytyv\u00e4isyyden ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisaikomuksen v\u00e4lisist\u00e4 suhteista. Aikaisemmat tutkimukset eiv\u00e4t kuitenkaan ole yksimielisi\u00e4 n\u00e4iden nelj\u00e4n tekij\u00e4n v\u00e4lisist\u00e4 suhteista ja niiden voimakkuuksista. Samoin tapahtumien laadun kehitt\u00e4minen on saanut osakseen kasvavaa huomiota tutkijoilta ja yritysjohtajilta 2000-luvulta l\u00e4htien. Aikaisemmat tutkimukset ovat tarkastelleet tapahtuman laatua moniulotteisena ilmi\u00f6n\u00e4, joka muodostuu informaatiopalveluista, tapahtuman ohjelmasta, tapahtuman tuotteesta ja verkostoitumisesta. On kuitenkin ep\u00e4selv\u00e4\u00e4, miten n\u00e4m\u00e4 ulottuvuudet vaikuttavat vierailijan kokeman kokonaislaadun muodostumiseen business-to-business (B2B) tapahtumien kontekstissa. Tutkimus toteutettiin verkkokyselyn\u00e4. Kyselyyn kutsuttiin s\u00e4hk\u00f6postilla 2580 Management Events Oy:n j\u00e4rjest\u00e4miin B2B tapahtumiin osallistunutta kutsuvierasta. Vastauksia kertyi kaikkiaan 578. Aineisto analysoitiin SmartPLS 3.1.7 \u2013ohjelmistolla. Tutkimustulosten mukaan tapahtuman kokonaislaatu vaikuttaa positiivisesti vierailijan kokemaan arvoon, joka puolestaan on positiivisesti yhteydess\u00e4 tyytyv\u00e4isyyteen ja uudelleenosallistumis- ja suositteluaikomukseen. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 laadun ulottuvuuksista tapahtuman ohjelma vaikuttaa voimakkaimmin vierailijan uudelleenosallistumis- ja suositteluaikomukseen. Lis\u00e4ksi tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 tapahtuman tuotteella oli toiseksi voimakkain ja verkostoitumisella kolmanneksi voimakkain vaikutus vierailijan k\u00e4ytt\u00e4ytymisaikomuksiin. Informaatiopalveluilla oli v\u00e4h\u00e4isin vaikutus vierailijan kokemaan arvoon ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisaikomuksiin. Lopuksi tulokset osoittivat, ett\u00e4 tyytyv\u00e4isyyden suora vaikutus k\u00e4ytt\u00e4ytymisaikomuksiin on arvoa voimakkaampi, mutta arvon yhteenlaskettu kokonaisvaikutus ennustaa parhaiten vierailijan uudelleenosallistumis- ja suositteluaikomusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Rene Romppanen (resaromp) on 2018-01-09 14:12:40.933476. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-01-09T14:12:41Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201801091128.pdf: 1150050 bytes, checksum: 40aa8a13b521e8c2edd460feea355cb1 (MD5)\r\nlicense.html: 1204 bytes, checksum: 1b44e36b5d9d625669440974f8abc81e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-01-09T14:12:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201801091128.pdf: 1150050 bytes, checksum: 40aa8a13b521e8c2edd460feea355cb1 (MD5)\r\nlicense.html: 1204 bytes, checksum: 1b44e36b5d9d625669440974f8abc81e (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (66 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Business-to-Business", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tapahtuman laadun, arvon ja tyytyv\u00e4isyyden vaikutukset k\u00e4ytt\u00e4ytymisaikomuksiin B2B-kontekstissa : case management events", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201801091128", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvantitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-01-09T14:12:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysmarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tapahtumat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suositukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkuudenhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56658
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:19Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Romppanen, Rene Tapahtuman laadun, arvon ja tyytyväisyyden vaikutukset käyttäytymisaikomuksiin B2B-kontekstissa : case management events Business-to-Business Markkinointi Marketing Kvantitatiivinen tutkimus 20423 yritysmarkkinointi tapahtumat laatu kuluttajakäyttäytyminen tyytyväisyys suositukset asiakkuudenhallinta
title Tapahtuman laadun, arvon ja tyytyväisyyden vaikutukset käyttäytymisaikomuksiin B2B-kontekstissa : case management events
title_full Tapahtuman laadun, arvon ja tyytyväisyyden vaikutukset käyttäytymisaikomuksiin B2B-kontekstissa : case management events
title_fullStr Tapahtuman laadun, arvon ja tyytyväisyyden vaikutukset käyttäytymisaikomuksiin B2B-kontekstissa : case management events Tapahtuman laadun, arvon ja tyytyväisyyden vaikutukset käyttäytymisaikomuksiin B2B-kontekstissa : case management events
title_full_unstemmed Tapahtuman laadun, arvon ja tyytyväisyyden vaikutukset käyttäytymisaikomuksiin B2B-kontekstissa : case management events Tapahtuman laadun, arvon ja tyytyväisyyden vaikutukset käyttäytymisaikomuksiin B2B-kontekstissa : case management events
title_short Tapahtuman laadun, arvon ja tyytyväisyyden vaikutukset käyttäytymisaikomuksiin B2B-kontekstissa
title_sort tapahtuman laadun arvon ja tyytyväisyyden vaikutukset käyttäytymisaikomuksiin b2b kontekstissa case management events
title_sub case management events
title_txtP Tapahtuman laadun, arvon ja tyytyväisyyden vaikutukset käyttäytymisaikomuksiin B2B-kontekstissa : case management events
topic Business-to-Business Markkinointi Marketing Kvantitatiivinen tutkimus 20423 yritysmarkkinointi tapahtumat laatu kuluttajakäyttäytyminen tyytyväisyys suositukset asiakkuudenhallinta
topic_facet 20423 Business-to-Business Kvantitatiivinen tutkimus Marketing Markkinointi asiakkuudenhallinta kuluttajakäyttäytyminen laatu suositukset tapahtumat tyytyväisyys yritysmarkkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56658 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801091128
work_keys_str_mv AT romppanenrene tapahtumanlaadunarvonjatyytyväisyydenvaikutuksetkäyttäytymisaikomuksiinb2bkontekst