"Kouluhyvinvointi on monen tekijän summa" kouluyhteisön aikuisten näkemyksiä kouluhyvinvoinnista

TIIVISTELMÄ ”KOULUHYVINVOINTI ON MONEN TEKIJÄN SUMMA” Kouluyhteisön aikuisten näkemyksiä kouluhyvinvoinnista Jaana Ahokas-Heikkinen Sosiaalityön pro gradu –tutkielma Jyväskylän yliopisto Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Ohjaaja: professori, YTT Aila-Leena Matthies Syksy 2017 72 sivua ja 2...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahokas-Heikkinen, Jaana
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56386
Description
Summary:TIIVISTELMÄ ”KOULUHYVINVOINTI ON MONEN TEKIJÄN SUMMA” Kouluyhteisön aikuisten näkemyksiä kouluhyvinvoinnista Jaana Ahokas-Heikkinen Sosiaalityön pro gradu –tutkielma Jyväskylän yliopisto Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Ohjaaja: professori, YTT Aila-Leena Matthies Syksy 2017 72 sivua ja 2 liitettä _________________________________________________________________________ Suomessa koulussa viihtymättömyys on korostunut ja siksi se on aina ajankohtainen aihe. Työskentelen kouluyhteisössä, joten voin seurata oppilaiden ja koko kouluyhteisön hyvinvointia läheltä. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia käsityksiä kouluyhteisön aikuisilla on oppilaiden kouluhyvinvoinnista ja millaisilla keinoilla hyvinvointia voitaisiin parantaa. Tutkimuksen kohteena on yläkoulu Pohjois-Pohjanmaalta. Tarkoituksena on tarkastella kouluhyvinvointiin vaikuttavia osatekijöitä ja niistä koostuvia hyvinvoinnin ulottuvuuksia. Keskeisenä teoreettisena perustana tutkimuksessa on Janhusen (2013) hyvinvoinnin teoria, joka sisältää oppilaiden näkökulmasta laaditut hyvinvoinnin ulottuvuudet. Tarkoitus on toistaa tutkimus aikuisten näkökulmasta. Tutkimus on sosiaalityön tieteenalaan kuuluva kvalitatiivinen tutkimus ja näkökulma on aikuislähtöinen. Tutkimuksen aineiston muodostaa kouluyhteisön aikuisten kirjoitelmat (n=32). Tutkimuksessa koulun aikuisiin kuuluvat opettajat, opinto-ohjaajat, terveydenhoitajat, kuraattorit ja koulunkäynnin ohjaajat. Kirjoitelmissa vastattiin kysymyksiin, mistä oppilaan hyvinvointi koulussa koostuu ja mistä asioista ja tekijöistä oppilaan hyvinvointi on riippuvainen. Aineisto kerättiin käyttämällä ainekirjoitusmenetelmää ja tutkimuksen analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Tulokset esitetään osatekijöiden muodostamina ulottuvuuksina ja tekstiä elävöittämään käytetään suoria lainauksia. Koulun aikuisten näkemyksissä yhteinen tekijä on se, että hyvinvoinnin ulottuvuuksista yhteisöllisyys vaikuttaa eniten oppilaan kouluhyvinvointiin. Hyvinvoinnin osatekijöistä korostuvat sosiaaliset suhteet ja niistä erityisesti oppilaiden keskinäiset suhteet. Tutkimuksen keskeiseksi tulokseksi ja lisä aikaisempaan tutkimukseen on se, että koulun aikuisten näkökulma sisältää käsityksen oppilaan hyvinvoinnin liittymisestä laajempaan kontekstiin kuin pelkästään kouluympäristöön. Janhusen tunnistaman viiden ulottuvuuden lisäksi tästä aikuisia koskevasta aineistosta voitiin tunnistaa kuudes ulottuvuus eli koulun ulkopuoliset kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voi todeta, että koulun aikuisten mielestä oppilaan kouluhyvinvointiin vaikuttavat eniten sosiaaliset suhteet ja koulun ulkopuoliset tekijät. Keskeiseksi osatekijäksi hyvinvoinnin ulottuvuuksissa tulivat vertaissuhteet. Asiasanat: hyvinvoinnin ulottuvuudet, kouluhyvinvointi, koulun aikuiset, vertaissuhteet, yhteisöllisyys Suomessa koulussa viihtymättömyys on korostunut ja siksi se on aina ajankohtainen aihe. Työskentelen kouluyhteisössä, joten voin seurata oppilaiden ja koko kouluyhteisön hyvinvointia läheltä. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia käsityksiä kouluyhteisön aikuisilla on oppilaiden kouluhyvinvoinnista ja millaisilla keinoilla hyvinvointia voitaisiin parantaa. Tutkimuksen kohteena on yläkoulu Pohjois-Pohjanmaalta. Tarkoituksena on tarkastella kouluhyvinvointiin vaikuttavia osatekijöitä ja niistä koostuvia hyvinvoinnin ulottuvuuksia. Keskeisenä teoreettisena perustana tutkimuksessa on Janhusen (2013) hyvinvoinnin teoria, joka sisältää oppilaiden näkökulmasta laaditut hyvinvoinnin ulottuvuudet. Tarkoitus on toistaa tutkimus aikuisten näkökulmasta. Tutkimus on sosiaalityön tieteenalaan kuuluva kvalitatiivinen tutkimus ja näkökulma on aikuislähtöinen. Tutkimuksen aineiston muodostaa kouluyhteisön aikuisten kirjoitelmat (n=32). Tutkimuksessa koulun aikuisiin kuuluvat opettajat, opinto-ohjaajat, terveydenhoitajat, kuraattorit ja koulunkäynnin ohjaajat. Kirjoitelmissa vastattiin kysymyksiin, mistä oppilaan hyvinvointi koulussa koostuu ja mistä asioista ja tekijöistä oppilaan hyvinvointi on riippuvainen. Aineisto kerättiin käyttämällä ainekirjoitusmenetelmää ja tutkimuksen analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Tulokset esitetään osatekijöiden muodostamina ulottuvuuksina ja tekstiä elävöittämään käytetään suoria lainauksia. Koulun aikuisten näkemyksissä yhteinen tekijä on se, että hyvinvoinnin ulottuvuuksista yhteisöllisyys vaikuttaa eniten oppilaan kouluhyvinvointiin. Hyvinvoinnin osatekijöistä korostuvat sosiaaliset suhteet ja niistä erityisesti oppilaiden keskinäiset suhteet. Tutkimuksen keskeiseksi tulokseksi ja lisä aikaisempaan tutkimukseen on se, että koulun aikuisten näkökulma sisältää käsityksen oppilaan hyvinvoinnin liittymisestä laajempaan kontekstiin kuin pelkästään kouluympäristöön. Janhusen tunnistaman viiden ulottuvuuden lisäksi tästä aikuisia koskevasta aineistosta voitiin tunnistaa kuudes ulottuvuus eli koulun ulkopuoliset kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voi todeta, että koulun aikuisten mielestä oppilaan kouluhyvinvointiin vaikuttavat eniten sosiaaliset suhteet ja koulun ulkopuoliset tekijät. Keskeiseksi osatekijäksi hyvinvoinnin ulottuvuuksissa tulivat vertaissuhteet.