Kun resurssit peruskoulussa loppuvat lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa

Tutkielman tarkoitukseni oli selvittää, millä asioilla opettajien mielestä on merkitystä onnistuneessa oppimisen tukemisessa sairaalakoulussa. Syksyllä 2015 tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan erityisopettajaa, kahdesta eri sairaalakoulusta. Kvalitatiivinen tutkimus kerättiin puolistruktu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Honkanen, Satu
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56313
_version_ 1828193101760430080
author Honkanen, Satu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Honkanen, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Honkanen, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Honkanen, Satu
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoitukseni oli selvittää, millä asioilla opettajien mielestä on merkitystä onnistuneessa oppimisen tukemisessa sairaalakoulussa. Syksyllä 2015 tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan erityisopettajaa, kahdesta eri sairaalakoulusta. Kvalitatiivinen tutkimus kerättiin puolistrukturoidun haastattelulomakkeen avulla ja ne toteutettiin sähköpostitse. Takaisin saadut aineistot avattiin sisällönanalyysin avulla. Luvussa 5. esittelen tärkeimmät tutkimustulokset sekä lisätutkimuksen tarpeen. Tutkimusaineistoa läpi käydessä sieltä löytyi viisi merkittävää asiaa, jotka opettajien mielestä vaikuttavat onnistuneeseen oppimisen tukemiseen sairaalakoulussa: yksilöllisyys, oppilaan motivaatio, yhteistyö, diagnoosi sekä jakson pituus. Tutkimustuloksista ilmeni näillä viidellä asialla olevan merkitystä myös keskenään. Näitä kaikkia tarvitaan, jotta onnistutaan oppimisen tukemisessa. Tulosten perusteella voisi päätellä, että oppilaan motivaation tukemiseen, yksilöllisyyteen, oikea-aikaiseen oppilaan taitojen kartoittamiseen ja diagnosointiin sekä tukitoimien järjestämiseen tulisi vielä tehokkaammin kiinnittää huomiota jo ennen kuin oppilas siirretään sairaalakouluun. Tehokkaasti toteutettuina nämä toimenpiteet voisivat tukea oppilasta niin, että hänen ei tarvitsi siirtyä sairaalakouluun. Tutkimustulokset painottivat opettajien näkemystä siitä, kuinka he yhteistyö oppilaan ja opettajan välillä on merkittävä. Tulosten mukaan opettajan vaikutuksella oppilaan elämään on suuri merkitys. Tutkimuksestani saadut tutkimustulokset olivat samankaltaisia aiempiin tutkimustuloksiin sekä teoriaan verrattaessa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:04Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Honkanen, Satu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-13T15:58:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-13T15:58:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1808671", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56313", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoitukseni oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 asioilla opettajien mielest\u00e4 on merkityst\u00e4 onnistuneessa oppimisen tukemisessa sairaalakoulussa. \r\n\r\nSyksyll\u00e4 2015 tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 kahdeksan erityisopettajaa, kahdesta eri sairaalakoulusta. Kvalitatiivinen tutkimus ker\u00e4ttiin puolistrukturoidun haastattelulomakkeen avulla ja ne toteutettiin s\u00e4hk\u00f6postitse. Takaisin saadut aineistot avattiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Luvussa 5. esittelen t\u00e4rkeimm\u00e4t tutkimustulokset sek\u00e4 lis\u00e4tutkimuksen tarpeen.\r\n\r\nTutkimusaineistoa l\u00e4pi k\u00e4ydess\u00e4 sielt\u00e4 l\u00f6ytyi viisi merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 asiaa, jotka opettajien mielest\u00e4 vaikuttavat onnistuneeseen oppimisen tukemiseen sairaalakoulussa: yksil\u00f6llisyys, oppilaan motivaatio, yhteisty\u00f6, diagnoosi sek\u00e4 jakson pituus. Tutkimustuloksista ilmeni n\u00e4ill\u00e4 viidell\u00e4 asialla olevan merkityst\u00e4 my\u00f6s kesken\u00e4\u00e4n. N\u00e4it\u00e4 kaikkia tarvitaan, jotta onnistutaan oppimisen tukemisessa. Tulosten perusteella voisi p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 oppilaan motivaation tukemiseen, yksil\u00f6llisyyteen, oikea-aikaiseen oppilaan taitojen kartoittamiseen ja diagnosointiin sek\u00e4 tukitoimien j\u00e4rjest\u00e4miseen tulisi viel\u00e4 tehokkaammin kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota jo ennen kuin oppilas siirret\u00e4\u00e4n sairaalakouluun. Tehokkaasti toteutettuina n\u00e4m\u00e4 toimenpiteet voisivat tukea oppilasta niin, ett\u00e4 h\u00e4nen ei tarvitsi siirty\u00e4 sairaalakouluun.\r\n\r\nTutkimustulokset painottivat opettajien n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, kuinka he yhteisty\u00f6 oppilaan ja opettajan v\u00e4lill\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4. Tulosten mukaan opettajan vaikutuksella oppilaan el\u00e4m\u00e4\u00e4n on suuri merkitys. Tutkimuksestani saadut tutkimustulokset olivat samankaltaisia aiempiin tutkimustuloksiin sek\u00e4 teoriaan verrattaessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Satu Honkanen (satmatho) on 2017-12-13 15:58:39.138687. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-13T15:58:39Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712134671.docx: 271115 bytes, checksum: d805f7a81f5444b61ba0a7117cdbc6aa (MD5)\r\nlicense.html: 1181 bytes, checksum: 1c05663da93c1b5c396d56e32d41e071 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-13T15:58:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712134671.docx: 271115 bytes, checksum: d805f7a81f5444b61ba0a7117cdbc6aa (MD5)\r\nlicense.html: 1181 bytes, checksum: 1c05663da93c1b5c396d56e32d41e071 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (77 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sairaalakoulut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sairaalaopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmiportainen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kun resurssit peruskoulussa loppuvat : lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712134671", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-13T15:58:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sairaalakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sairaalaopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56313
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:57Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Honkanen, Satu Kun resurssit peruskoulussa loppuvat : lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa sairaalakoulut sairaalaopetus kolmiportainen tuki oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education Sisällönanalyysi Kvalitatiivinen tutkimus 103 koulunkäynti erityisopetus
title Kun resurssit peruskoulussa loppuvat : lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa
title_alt Lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa
title_full Kun resurssit peruskoulussa loppuvat : lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa
title_fullStr Kun resurssit peruskoulussa loppuvat : lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa Kun resurssit peruskoulussa loppuvat : lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa
title_full_unstemmed Kun resurssit peruskoulussa loppuvat : lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa Kun resurssit peruskoulussa loppuvat : lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa
title_short Kun resurssit peruskoulussa loppuvat
title_sort kun resurssit peruskoulussa loppuvat lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa
title_sub lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa
title_txtP Kun resurssit peruskoulussa loppuvat : lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa
topic sairaalakoulut sairaalaopetus kolmiportainen tuki oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education Sisällönanalyysi Kvalitatiivinen tutkimus 103 koulunkäynti erityisopetus
topic_facet 103 Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Sisällönanalyysi Teacher Education erityisopetus kolmiportainen tuki koulunkäynti oppiminen sairaalakoulut sairaalaopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56313 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712134671
work_keys_str_mv AT honkanensatu kunresurssitperuskoulussaloppuvatlapsenoppimisentukeminenjasentoteutuminensairaalak