Kuudesluokkalaisten ja heidän opettajiensa kokemuksia esiintymisestä

Esiintyminen ja esilläolo kuuluvat keskeisenä osana jokaisen peruskoulua käyvän oppilaan elämään ainakin koulupäivien osalta. Oppilaat ovat päivittäin vuorovaikutuksessa sekä toisten oppilaiden, opettajien että koulun muun henkilökunnan kanssa. Erilaisia esiintymis- ja vuorovaikutustila...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Saha, Maija
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56292
Kuvaus
Yhteenveto:Esiintyminen ja esilläolo kuuluvat keskeisenä osana jokaisen peruskoulua käyvän oppilaan elämään ainakin koulupäivien osalta. Oppilaat ovat päivittäin vuorovaikutuksessa sekä toisten oppilaiden, opettajien että koulun muun henkilökunnan kanssa. Erilaisia esiintymis- ja vuorovaikutustilanteita tulee väistämättä myös koulun ulkopuolella, läpi koko elämän. Esiintymistaitoa voidaankin ajatella jopa eräänlaisena kansalaistaitona. Tässä maisterintutkielmassa tutkin, millaisia esiintymistilanteita kuudesluokkalainen kohtaa koulussa ja miten sekä oppilaat että opettajat niihin suhtautuvat. Yksi esiintymiskokemuksiin vaikuttava tekijä on luokan ilmapiiri. Siksi kartoitin myös tutkimieni luokkien sisäisiä suhteita. Tutkielman aineisto on kerätty kevätlukukauden 2017 aikana kahdessa keskisuomalaisessa kuudennessa luokassa. Aineiston keruussa on hyödynnetty havainnointia, videointia, haastattelulomakkeita sekä yksilöhaastatteluja. Myös luokkien opettajat olivat osa tutkimusta. Tulokset osoittavat, että sekä ryhmä että opettajat vaikuttavat siihen, millaisia esiintymiskokemuksia ja kuinka paljon oppilaat niitä koulusta saavat. Tämä tutkielma on melko suppea, ja laajemmalle jatkotutkimukselle olisi aihetta.