Yksilöllisten taustatekijöiden ja minäpystyvyyskäsitysten yhteydet työorientaatioihin perusopetuksen opettajilla

Tutkimuksessa tarkasteltiin perusopetuksen opettajien yksilöllisten taustatekijöiden ja minäpystyvyyskäsitysten yhteyttä työorientaatioihin. Tutkimuksen näkökulmaan on vaikuttanut tieto joka viidennen opettajan suunnitelmista vaihtaa alaa (Jokinen ym. 2013, 42). Määrällisen tutkimuksen aineisto k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suikkanen, Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56230
_version_ 1828193101735264256
author Suikkanen, Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Suikkanen, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Suikkanen, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Suikkanen, Maria
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin perusopetuksen opettajien yksilöllisten taustatekijöiden ja minäpystyvyyskäsitysten yhteyttä työorientaatioihin. Tutkimuksen näkökulmaan on vaikuttanut tieto joka viidennen opettajan suunnitelmista vaihtaa alaa (Jokinen ym. 2013, 42). Määrällisen tutkimuksen aineisto kerättiin sähköpostitse kyselylomakkeella (N=172). Kyselylomakkeen muodostivat taustamuuttujien lisäksi minäpystyvyyskäsitysmittari (Tschannen-Moran & Woolfolk Hoy 2001) ja työorientaatiomittari (Turunen 2010). Analyysimenetelminä käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa, riippumattomien otosten t-testiä sekä hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä. Tuloksiksi tutkimuksessa saatiin, että korkea ikä oli yhteydessä matalaan materiaaliseen työorientaatioon ja että naisilla yhteiskunnallinen työorientaatio oli korkeampi kuin miehillä. Lisäksi havaittiin, että mitä korkeampaa minäpystyvyyttä opettajat kokivat luokkahuoneen hallinnassa ja oppilaiden sitoutumisessa, sitä korkeampi oli heidän yhteiskunnallinen työorientaationsa. Nuoret opettajat olivat vanhempia materiaalisesti työorientoituneempia, joten työnantajan tarjoamat turvattu työpaikka ja hyvät ansiot voivat olla yhteydessä heidän alalla pysymiseensä. Korkean yhteiskunnallisen työorientaation omaava opettaja voi mahdollisesti vaikuttaa työssä viihtymiseen hakeutumalla opetusalan työtehtäviin, jotka hän kokee erityisen yhteiskunnallisesti hyödylliseksi. Mahdollista on, että opettajien ammatillinen kehittyminen luokkahuoneen hallinnassa ja oppilaiden sitouttamisessa voivat vaikuttaa positiiviesti opettajilla alalla pysymiseen. Tällöin opettajat voivat hyötyä esimerkiksi työyhteisön tuesta, täydennyskoulutuksesta tai mentoroinnista alalla pysyäkseen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suikkanen, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-11T10:07:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-11T10:07:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1805179", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56230", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin perusopetuksen opettajien yksil\u00f6llisten taustatekij\u00f6iden\r\nja min\u00e4pystyvyysk\u00e4sitysten yhteytt\u00e4 ty\u00f6orientaatioihin. Tutkimuksen n\u00e4k\u00f6kulmaan\r\non vaikuttanut tieto joka viidennen opettajan suunnitelmista vaihtaa\r\nalaa (Jokinen ym. 2013, 42). M\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6postitse\r\nkyselylomakkeella (N=172). Kyselylomakkeen muodostivat taustamuuttujien\r\nlis\u00e4ksi min\u00e4pystyvyysk\u00e4sitysmittari (Tschannen-Moran & Woolfolk Hoy\r\n2001) ja ty\u00f6orientaatiomittari (Turunen 2010). Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin\r\nPearsonin korrelaatiokerrointa, riippumattomien otosten t-testi\u00e4 sek\u00e4 hierarkkista\r\nlineaarista regressioanalyysi\u00e4.\r\nTuloksiksi tutkimuksessa saatiin, ett\u00e4 korkea ik\u00e4 oli yhteydess\u00e4 matalaan\r\nmateriaaliseen ty\u00f6orientaatioon ja ett\u00e4 naisilla yhteiskunnallinen ty\u00f6orientaatio\r\noli korkeampi kuin miehill\u00e4. Lis\u00e4ksi havaittiin, ett\u00e4 mit\u00e4 korkeampaa min\u00e4pystyvyytt\u00e4\r\nopettajat kokivat luokkahuoneen hallinnassa ja oppilaiden sitoutumisessa,\r\nsit\u00e4 korkeampi oli heid\u00e4n yhteiskunnallinen ty\u00f6orientaationsa.\r\nNuoret opettajat olivat vanhempia materiaalisesti ty\u00f6orientoituneempia, joten\r\nty\u00f6nantajan tarjoamat turvattu ty\u00f6paikka ja hyv\u00e4t ansiot voivat olla yhteydess\u00e4\r\nheid\u00e4n alalla pysymiseens\u00e4. Korkean yhteiskunnallisen ty\u00f6orientaation\r\nomaava opettaja voi mahdollisesti vaikuttaa ty\u00f6ss\u00e4 viihtymiseen hakeutumalla\r\nopetusalan ty\u00f6teht\u00e4viin, jotka h\u00e4n kokee erityisen yhteiskunnallisesti hy\u00f6dylliseksi.\r\nMahdollista on, ett\u00e4 opettajien ammatillinen kehittyminen luokkahuoneen\r\nhallinnassa ja oppilaiden sitouttamisessa voivat vaikuttaa positiiviesti opettajilla\r\nalalla pysymiseen. T\u00e4ll\u00f6in opettajat voivat hy\u00f6ty\u00e4 esimerkiksi ty\u00f6yhteis\u00f6n\r\ntuesta, t\u00e4ydennyskoulutuksesta tai mentoroinnista alalla pysy\u00e4kseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maria Suikkanen (makasuik) on 2017-12-11 10:07:53.193236. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-11T10:07:53Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712114599.pdf: 383120 bytes, checksum: 60e5509bda0e7810eb333951935ab948 (MD5)\r\nlicense.html: 4878 bytes, checksum: 2448e8c898b521ccfdd60049ce1f09e3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-11T10:07:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712114599.pdf: 383120 bytes, checksum: 60e5509bda0e7810eb333951935ab948 (MD5)\r\nlicense.html: 4878 bytes, checksum: 2448e8c898b521ccfdd60049ce1f09e3 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (53 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yksil\u00f6llisten taustatekij\u00f6iden ja min\u00e4pystyvyysk\u00e4sitysten yhteydet ty\u00f6orientaatioihin perusopetuksen opettajilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712114599", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-11T10:07:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatinvaihto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "professiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6orientaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taustatekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56230
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:41Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5f2d6594-c53a-4e72-afdc-4e6d7218fe88\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201712114599.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suikkanen, Maria Yksilöllisten taustatekijöiden ja minäpystyvyyskäsitysten yhteydet työorientaatioihin perusopetuksen opettajilla minäpystyvyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat perusopetus ammatinvaihto professiot työorientaatio työmotivaatio taustatekijät
title Yksilöllisten taustatekijöiden ja minäpystyvyyskäsitysten yhteydet työorientaatioihin perusopetuksen opettajilla
title_full Yksilöllisten taustatekijöiden ja minäpystyvyyskäsitysten yhteydet työorientaatioihin perusopetuksen opettajilla
title_fullStr Yksilöllisten taustatekijöiden ja minäpystyvyyskäsitysten yhteydet työorientaatioihin perusopetuksen opettajilla Yksilöllisten taustatekijöiden ja minäpystyvyyskäsitysten yhteydet työorientaatioihin perusopetuksen opettajilla
title_full_unstemmed Yksilöllisten taustatekijöiden ja minäpystyvyyskäsitysten yhteydet työorientaatioihin perusopetuksen opettajilla Yksilöllisten taustatekijöiden ja minäpystyvyyskäsitysten yhteydet työorientaatioihin perusopetuksen opettajilla
title_short Yksilöllisten taustatekijöiden ja minäpystyvyyskäsitysten yhteydet työorientaatioihin perusopetuksen opettajilla
title_sort yksilöllisten taustatekijöiden ja minäpystyvyyskäsitysten yhteydet työorientaatioihin perusopetuksen opettajilla
title_txtP Yksilöllisten taustatekijöiden ja minäpystyvyyskäsitysten yhteydet työorientaatioihin perusopetuksen opettajilla
topic minäpystyvyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat perusopetus ammatinvaihto professiot työorientaatio työmotivaatio taustatekijät
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatinvaihto minäpystyvyys opettajat perusopetus professiot taustatekijät työmotivaatio työorientaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56230 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712114599
work_keys_str_mv AT suikkanenmaria yksilöllistentaustatekijöidenjaminäpystyvyyskäsitystenyhteydettyöorientaatioihinp