Pakolaistaustaiset nuoret koulutuksen normiohjauksessa

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten pakolaistaustaiset nuoret huomioidaan koulutuksen normiohjauksessa Suomessa. Tutkimuksen keskiössä ovat koulutuksellinen tasa-arvo, koulutusasteiden väliset nivelvaiheet sekä koulutuksen yhteiskunnalliset tehtävät opetussuunnitelmien perusteid...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Helin, Jouni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56190
_version_ 1828193101721632768
author Helin, Jouni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Helin, Jouni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Helin, Jouni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Helin, Jouni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten pakolaistaustaiset nuoret huomioidaan koulutuksen normiohjauksessa Suomessa. Tutkimuksen keskiössä ovat koulutuksellinen tasa-arvo, koulutusasteiden väliset nivelvaiheet sekä koulutuksen yhteiskunnalliset tehtävät opetussuunnitelmien perusteiden valossa. Tarkasteluni kattaa kaikki koulutusasteet perusopetuksesta korkeakoulutukseen sekä nivelvaiheiden ja kotoutumisen koulutukset. Aineisto koostuu keskeisistä koulutuksen normiohjauksen asiakirjoista, eli laeista, asetuksista ja opetussuunnitelmien perusteista. Aineiston analyysissa sovellan sekä tulkitsevaa politiikka-analyysia että teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkielmani keskeisin havainto on, ettei pakolaistaustaisia nuoria huomioida koulutuksen normiohjauksessa erillisenä ryhmänä, vaan heidät sisällytetään osaksi laajempia ja heterogeenisempia ”maahanmuuttajat” tai ”vieraskieliset” -kategorioita. Tulkintani perusteella suomalaisen koulutuspolitiikan lähtökohtana on universalismi, jolloin koulutuksen tavoitteita ja erilaisia koulunkäynnin tukimuotoja lähestytään usein tiettyihin vähemmistöryhmiin kohdistamisen sijasta yksilöllisten tarpeiden näkökulmasta. Poikkeuksena ovat nivelvaiheiden valmistavat koulutukset sekä kotoutumiskoulutus, jotka ovat keskeisimpiä maahanmuuttajiin kohdistuvia järjestelmätason koulutuspoliittisia toimia. Nivelvaiheiden koulutusten tavoitteena on edistää opiskeluvalmiuksia, kiinnittymistä työelämään ja kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, mutta politiikka-analyysini perusteella normiohjaus ei kuitenkaan takaa pakolaistaustaisten nuorten alueellisesti yhdenvertaista kohtelua. Koulutuksellisen tasa-arvon eetos on suomalaisessa koulutuspolitiikassa edelleen vahva. Opetussuunnitelmien perusteiden valossa pakolaistaustaisten nuorten koulutuksessa painotetaan erityisesti koulutuksen kvalifikaatio- sekä integraatiotehtävää, ja julkilausutut tavoitteet noudattavat multikulturalistista kotouttamispolitiikkaa. Oppimisen itseohjautuvuuden ja yksilöllisten oikeuksien korostuminen sekä hallinta-ajatteluun perustuvat, laajan paikallistason autonomian takaavat toimintamekanismit voivat politiikka- analyysini perusteella kuitenkin johtaa alueellisesti epätasa-arvoisiin käytäntöihin, suomen kielen painottamiseen oppilaan oman äidinkielen opetuksen kustannuksella ja jopa segregaation edistämiseen niin koulujärjestelmän sisällä kuin työmarkkinoillakin. Lisäksi eri koulutuskokonaisuuksien tukimuotojen saatavuus sekä opintosisällölliset tekijät johtavat siihen, että etenkin oppivelvollisuusiän ylittäneinä maahan tulleet pakolaistaustaiset nuoret voivat olla muita heikommassa asemassa.
first_indexed 2023-03-22T10:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Silvasti, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lyytinen, Eveliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Helin, Jouni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-08T07:44:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-08T07:44:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1805076", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56190", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten pakolaistaustaiset nuoret huomioidaan \r\nkoulutuksen normiohjauksessa Suomessa. Tutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 ovat koulutuksellinen \r\ntasa-arvo, koulutusasteiden v\u00e4liset nivelvaiheet sek\u00e4 koulutuksen yhteiskunnalliset teht\u00e4v\u00e4t \r\nopetussuunnitelmien perusteiden valossa. Tarkasteluni kattaa kaikki koulutusasteet \r\nperusopetuksesta korkeakoulutukseen sek\u00e4 nivelvaiheiden ja kotoutumisen koulutukset. \r\nAineisto koostuu keskeisist\u00e4 koulutuksen normiohjauksen asiakirjoista, eli laeista, \r\nasetuksista ja opetussuunnitelmien perusteista. Aineiston analyysissa sovellan sek\u00e4 \r\ntulkitsevaa politiikka-analyysia ett\u00e4 teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \r\n\r\n \r\n\r\nTutkielmani keskeisin havainto on, ettei pakolaistaustaisia nuoria huomioida koulutuksen \r\nnormiohjauksessa erillisen\u00e4 ryhm\u00e4n\u00e4, vaan heid\u00e4t sis\u00e4llytet\u00e4\u00e4n osaksi laajempia ja \r\nheterogeenisempia \u201dmaahanmuuttajat\u201d tai \u201dvieraskieliset\u201d -kategorioita. Tulkintani \r\nperusteella suomalaisen koulutuspolitiikan l\u00e4ht\u00f6kohtana on universalismi, jolloin \r\nkoulutuksen tavoitteita ja erilaisia koulunk\u00e4ynnin tukimuotoja l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n usein tiettyihin \r\nv\u00e4hemmist\u00f6ryhmiin kohdistamisen sijasta yksil\u00f6llisten tarpeiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. \r\nPoikkeuksena ovat nivelvaiheiden valmistavat koulutukset sek\u00e4 kotoutumiskoulutus, jotka \r\novat keskeisimpi\u00e4 maahanmuuttajiin kohdistuvia j\u00e4rjestelm\u00e4tason koulutuspoliittisia toimia. \r\nNivelvaiheiden koulutusten tavoitteena on edist\u00e4\u00e4 opiskeluvalmiuksia, kiinnittymist\u00e4 \r\nty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n ja kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, mutta politiikka-analyysini \r\nperusteella normiohjaus ei kuitenkaan takaa pakolaistaustaisten nuorten alueellisesti \r\nyhdenvertaista kohtelua. \r\n\r\n \r\n\r\nKoulutuksellisen tasa-arvon eetos on suomalaisessa koulutuspolitiikassa edelleen vahva. \r\nOpetussuunnitelmien perusteiden valossa pakolaistaustaisten nuorten koulutuksessa \r\npainotetaan erityisesti koulutuksen kvalifikaatio- sek\u00e4 integraatioteht\u00e4v\u00e4\u00e4, ja julkilausutut \r\ntavoitteet noudattavat multikulturalistista kotouttamispolitiikkaa. Oppimisen \r\nitseohjautuvuuden ja yksil\u00f6llisten oikeuksien korostuminen sek\u00e4 hallinta-ajatteluun \r\nperustuvat, laajan paikallistason autonomian takaavat toimintamekanismit voivat politiikka-\r\nanalyysini perusteella kuitenkin johtaa alueellisesti ep\u00e4tasa-arvoisiin k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin, suomen \r\nkielen painottamiseen oppilaan oman \u00e4idinkielen opetuksen kustannuksella ja jopa \r\nsegregaation edist\u00e4miseen niin kouluj\u00e4rjestelm\u00e4n sis\u00e4ll\u00e4 kuin ty\u00f6markkinoillakin. Lis\u00e4ksi \r\neri koulutuskokonaisuuksien tukimuotojen saatavuus sek\u00e4 opintosis\u00e4ll\u00f6lliset tekij\u00e4t johtavat \r\nsiihen, ett\u00e4 etenkin oppivelvollisuusi\u00e4n ylitt\u00e4nein\u00e4 maahan tulleet pakolaistaustaiset nuoret \r\nvoivat olla muita heikommassa asemassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jouni Helin (jotaheli) on 2017-12-08 07:44:09.388796. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-08T07:44:09Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712084545.pdf: 1041736 bytes, checksum: dce2c5c961215a0370472d74e426d55b (MD5)\r\nlicense.html: 4806 bytes, checksum: de35119ebce213cab919a8031c9664e5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-08T07:44:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712084545.pdf: 1041736 bytes, checksum: dce2c5c961215a0370472d74e426d55b (MD5)\r\nlicense.html: 4806 bytes, checksum: de35119ebce213cab919a8031c9664e5 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (100 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pakolaistaustaiset nuoret koulutuksen normiohjauksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712084545", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteiskuntapolitiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Policy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-08T07:44:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "209", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pakolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusmahdollisuudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotoutumiskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Suomi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56190
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:43Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3dbb9907-239b-479b-b23b-411f04b1ef1b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201712084545.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Helin, Jouni Pakolaistaustaiset nuoret koulutuksen normiohjauksessa Yhteiskuntapolitiikka Social Policy Sisällönanalyysi 209 maahanmuuttajat pakolaiset koulutuspolitiikka koulutusmahdollisuudet kotoutumiskoulutus koulutus tasa-arvo Suomi
title Pakolaistaustaiset nuoret koulutuksen normiohjauksessa
title_full Pakolaistaustaiset nuoret koulutuksen normiohjauksessa
title_fullStr Pakolaistaustaiset nuoret koulutuksen normiohjauksessa Pakolaistaustaiset nuoret koulutuksen normiohjauksessa
title_full_unstemmed Pakolaistaustaiset nuoret koulutuksen normiohjauksessa Pakolaistaustaiset nuoret koulutuksen normiohjauksessa
title_short Pakolaistaustaiset nuoret koulutuksen normiohjauksessa
title_sort pakolaistaustaiset nuoret koulutuksen normiohjauksessa
title_txtP Pakolaistaustaiset nuoret koulutuksen normiohjauksessa
topic Yhteiskuntapolitiikka Social Policy Sisällönanalyysi 209 maahanmuuttajat pakolaiset koulutuspolitiikka koulutusmahdollisuudet kotoutumiskoulutus koulutus tasa-arvo Suomi
topic_facet 209 Sisällönanalyysi Social Policy Suomi Yhteiskuntapolitiikka kotoutumiskoulutus koulutus koulutusmahdollisuudet koulutuspolitiikka maahanmuuttajat pakolaiset tasa-arvo
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56190 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712084545
work_keys_str_mv AT helinjouni pakolaistaustaisetnuoretkoulutuksennormiohjauksessa