Summary: | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia koulukuntoisuutta tukevia elementtejä sairaalakoulujen opettajat käyttävät työssään, ja miten niitä voisi näiden opettajien kokemuksen mukaan hyödyntää yleisopetuksen ympäristöissä. Tutkimuksella oli nuorten mielenterveyden tukemiseen ja opettajuuden kehittämiseen
tähtäävä tavoite.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sairaalakouluissa työskennelleiltä opettajilta teemahaastatteluilla ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa havaittiin ensimmäiseen tutkimuskysymykseen liittyen,
että sairaalaopetuksessa koulukuntoisuuden tukeminen mahdollistuu sairaalaopetuksen taustalla vallitsevien arvojen ja yleisopetuksesta eroavien ominaispiirteiden kautta. Näiden taustatekijöiden varaan rakentuu sairaalaopetuksen koulukuntoisuutta tukeva pedagogiikka, joka ilmenee oppimisympäristöihin, opiskelutapoihin ja oppisisältöihin liittyvinä ratkaisuina.
Toiseen tutkimuskysymykseen liittyen nousi esiin, että sairaalakoulujen
opettajien kokemuksen mukaan yläkouluissa tulisi kehittää opettajien tietoutta,
vallitsevaa asenneilmapiiriä ja rakenteellisia piirteitä. Näitä kaikkia seikkoja voitaisiin kehittää erityisesti ensiksi mainitun tietouden kautta – opettajankoulutuksen muutosten ja lisäkoulutuksen myötä.
|