Tavalliseen opetusryhmään integroitujen S2-opiskelijoiden arviointi ammatillisessa koulutuksessa

Tutkin maisterintutkielmassani tavalliseen opetusryhmään integroitujen suomi toisena kielenä (S2) -opiskelijoiden arviointia ja sen käytänteitä ammatillisessa koulutuksessa sekä äidinkielenopettajien että ammattiaineiden opettajien näkökulmasta. S2-opiskelijoiden arviointikäytänteitä ei ole opettaji...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laaksonen, Roosa
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55720
_version_ 1826225786598719488
author Laaksonen, Roosa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laaksonen, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laaksonen, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laaksonen, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Tutkin maisterintutkielmassani tavalliseen opetusryhmään integroitujen suomi toisena kielenä (S2) -opiskelijoiden arviointia ja sen käytänteitä ammatillisessa koulutuksessa sekä äidinkielenopettajien että ammattiaineiden opettajien näkökulmasta. S2-opiskelijoiden arviointikäytänteitä ei ole opettajien näkökulmasta juurikaan tutkittu, eikä ammatillisen koulutuksen puolelta tutkimusta arvioinnista yleisestikään ole paljoa. Omassa tutkimuksessani pääpaino on suomen kielellisten ja viestinnällisten taitojen arvioinnissa, mutta otan huomioon myös ammatillisen osaamisen kiinteänä osana ammatillisen koulutuksen arviointikäytänteitä. Kvalitatiivisen tutkimukseni aineisto koostuu opettajien puolistrukturoiduista teemahaastatteluista (ks. Hirsjärvi & Hurme 2000: 48). Informantteina on kaksi sosiaali- ja terveysalan opettajaa, puualan opettaja, rakennusalan opettaja sekä kaksi ammatillisen koulutuksen äidinkielenopettajaa. Tutkimuksessa käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysiä (ks. Tuomi & Sarajärvi 2009: 103). Tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi S2-opiskelijoiden kielitaidon tukemisen ja arvioinnin käytänteitä mietittäessä tai ammatillisen koulutuksen reformin uudistuksia suunniteltaessa. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: 1. Mitä opettaja arvioi tavalliseen opetusryhmään integroitujen S2-opiskelijoiden osaamisessa? 2. Miten opettajat toteuttavat S2-opiskelijan osaamisen arviointia ja sen eriyttämistä, ja miten arviointi suhteutuu opetussuunnitelman asettamiin vaatimuksiin? 3. Millaisia haasteita opettajat näkevät S2-opiskelijan osaamisen arvioinnissa, ja millaisia asioita arvioinnissa tulee heidän mukaansa yleisesti kehittää? Tutkimuksen tarvetta lisäävät esimerkiksi uudet opetussuunnitelmat, jotka kiinnittävät entistä enemmän huomiota arviointiin (ks. esim. SOTE 2014). Lisäksi käynnissä oleva ammatillisen koulutuksen reformi tulee uudistamaan koko ammatillisen koulutuksen, mikä luo tarvetta ammatillisen koulutuksen ja sen käytänteiden tutkimiselle (ks. esim. Opetus- ja kulttuuriministeriö: Ammatillisen koulutuksen reformi). Vaikka sosiaalisista ja viestinnällisistä valmiuksista on tullut tärkeitä ammatillisen koulutuksen osa-alueita lähes jokaisella alalla, eivät kieli- ja viestintätaidot silti ole kaikissa tutkinnoissa tietoisen opetuksen ja arvioinnin kohteena (ks. Räisänen & Hietala 2009: 11, 244). Myös tästä syystä kielitaidon arvioinnin käytännön toteutumista on tärkeää tutkia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kielitaidon tietoinen tukeminen ja arviointi ovat ammatillisten aineiden opetuksessa vähäistä, mutta eri alojen välillä on eroja. Tekniikan ja liikenteen aloilla kielitaidon merkitys nähdään sosiaali- ja terveysaloja vähäisempänä, eikä kieltä välttämättä tunnisteta aina ammattitaidon yhdeksi osa-alueeksi. Riittäväksi nähdään pitkälti kielitaito, jonka avulla opiskelija pystyy selviytymään työtehtävistä. Siten myös arvioinnin kohteena on lähinnä suullisissa vuorovaikutustilanteissa toimiminen. Opettajien arvioinnin käytänteet näyttävät vastaavan melko hyvin opetussuunnitelmien arvioinnille asetettuja vaatimuksia. Haastatteluissa tärkeimmiksi arviointiin liittyviksi piirteiksi nousivat arviointitapojen ja arvioitavien kohteiden monipuolisuus, arvioinnin jatkuvuus, opiskelijoiden yksilöllisyyden huomioiminen sekä laadullinen palaute. Kielitaidon arvioinnissa päällimmäisiksi haasteiksi nähtiin yleisesti ottaen opetussuunnitelmien vähäinen ohjaaminen kielitaidon arviointiin sekä arvosana-asteikon (1-3) väljyys. Myös yhteistyön vähäisyys sekä koulutuksen tarjoamat arviointiin, S2-opetukseen ja ammatillisessa koulutuksessa opettamiseen liittyvät vähäiset valmiudet nousivat haastatteluissa esille. Ammatillisten aineiden opettajat näkivät myös omat taitonsa kielitaidon arviointiin liittyen osin puutteellisina, mihin he toivoisivat saavansa tukea eri opettajien välisestä yhteistyöstä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laaksonen, Roosa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-10-27T17:59:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-10-27T17:59:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1736739", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55720", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin maisterintutkielmassani tavalliseen opetusryhm\u00e4\u00e4n integroitujen suomi toisena kielen\u00e4 (S2) -opiskelijoiden arviointia ja sen k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 ammatillisessa koulutuksessa sek\u00e4 \u00e4idinkielenopettajien ett\u00e4 ammattiaineiden opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. S2-opiskelijoiden arviointik\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 ei ole opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta juurikaan tutkittu, eik\u00e4 ammatillisen koulutuksen puolelta tutkimusta arvioinnista yleisestik\u00e4\u00e4n ole paljoa. Omassa tutkimuksessani p\u00e4\u00e4paino on suomen kielellisten ja viestinn\u00e4llisten taitojen arvioinnissa, mutta otan huomioon my\u00f6s ammatillisen osaamisen kiinte\u00e4n\u00e4 osana ammatillisen koulutuksen arviointik\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4. \r\n\r\nKvalitatiivisen tutkimukseni aineisto koostuu opettajien puolistrukturoiduista teemahaastatteluista (ks. Hirsj\u00e4rvi & Hurme 2000: 48). Informantteina on kaksi sosiaali- ja terveysalan opettajaa, puualan opettaja, rakennusalan opettaja sek\u00e4 kaksi ammatillisen koulutuksen \u00e4idinkielenopettajaa. Tutkimuksessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 (ks. Tuomi & Saraj\u00e4rvi 2009: 103). Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi S2-opiskelijoiden kielitaidon tukemisen ja arvioinnin k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 mietitt\u00e4ess\u00e4 tai ammatillisen koulutuksen reformin uudistuksia suunniteltaessa. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: 1. Mit\u00e4 opettaja arvioi tavalliseen opetusryhm\u00e4\u00e4n integroitujen S2-opiskelijoiden osaamisessa? 2. Miten opettajat toteuttavat S2-opiskelijan osaamisen arviointia ja sen eriytt\u00e4mist\u00e4, ja miten arviointi suhteutuu opetussuunnitelman asettamiin vaatimuksiin? 3. Millaisia haasteita opettajat n\u00e4kev\u00e4t S2-opiskelijan osaamisen arvioinnissa, ja millaisia asioita arvioinnissa tulee heid\u00e4n mukaansa yleisesti kehitt\u00e4\u00e4? \r\n\r\nTutkimuksen tarvetta lis\u00e4\u00e4v\u00e4t esimerkiksi uudet opetussuunnitelmat, jotka kiinnitt\u00e4v\u00e4t entist\u00e4 enemm\u00e4n huomiota arviointiin (ks. esim. SOTE 2014). Lis\u00e4ksi k\u00e4ynniss\u00e4 oleva ammatillisen koulutuksen reformi tulee uudistamaan koko ammatillisen koulutuksen, mik\u00e4 luo tarvetta ammatillisen koulutuksen ja sen k\u00e4yt\u00e4nteiden tutkimiselle (ks. esim. Opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6: Ammatillisen koulutuksen reformi). Vaikka sosiaalisista ja viestinn\u00e4llisist\u00e4 valmiuksista on tullut t\u00e4rkeit\u00e4 ammatillisen koulutuksen osa-alueita l\u00e4hes jokaisella alalla, eiv\u00e4t kieli- ja viestint\u00e4taidot silti ole kaikissa tutkinnoissa tietoisen opetuksen ja arvioinnin kohteena (ks. R\u00e4is\u00e4nen & Hietala 2009: 11, 244). My\u00f6s t\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 kielitaidon arvioinnin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteutumista on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia. \r\n\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 kielitaidon tietoinen tukeminen ja arviointi ovat ammatillisten aineiden opetuksessa v\u00e4h\u00e4ist\u00e4, mutta eri alojen v\u00e4lill\u00e4 on eroja. Tekniikan ja liikenteen aloilla kielitaidon merkitys n\u00e4hd\u00e4\u00e4n sosiaali- ja terveysaloja v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4n\u00e4, eik\u00e4 kielt\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tunnisteta aina ammattitaidon yhdeksi osa-alueeksi. Riitt\u00e4v\u00e4ksi n\u00e4hd\u00e4\u00e4n pitk\u00e4lti kielitaito, jonka avulla opiskelija pystyy selviytym\u00e4\u00e4n ty\u00f6teht\u00e4vist\u00e4. Siten my\u00f6s arvioinnin kohteena on l\u00e4hinn\u00e4 suullisissa vuorovaikutustilanteissa toimiminen. Opettajien arvioinnin k\u00e4yt\u00e4nteet n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t vastaavan melko hyvin opetussuunnitelmien arvioinnille asetettuja vaatimuksia. Haastatteluissa t\u00e4rkeimmiksi arviointiin liittyviksi piirteiksi nousivat arviointitapojen ja arvioitavien kohteiden monipuolisuus, arvioinnin jatkuvuus, opiskelijoiden yksil\u00f6llisyyden huomioiminen sek\u00e4 laadullinen palaute. \r\n\r\nKielitaidon arvioinnissa p\u00e4\u00e4llimm\u00e4isiksi haasteiksi n\u00e4htiin yleisesti ottaen opetussuunnitelmien v\u00e4h\u00e4inen ohjaaminen kielitaidon arviointiin sek\u00e4 arvosana-asteikon (1-3) v\u00e4ljyys. My\u00f6s yhteisty\u00f6n v\u00e4h\u00e4isyys sek\u00e4 koulutuksen tarjoamat arviointiin, S2-opetukseen ja ammatillisessa koulutuksessa opettamiseen liittyv\u00e4t v\u00e4h\u00e4iset valmiudet nousivat haastatteluissa esille. Ammatillisten aineiden opettajat n\u00e4kiv\u00e4t my\u00f6s omat taitonsa kielitaidon arviointiin liittyen osin puutteellisina, mihin he toivoisivat saavansa tukea eri opettajien v\u00e4lisest\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Roosa Laaksonen (roemlaak) on 2017-10-27 17:59:58.760102. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-10-27T17:59:59Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201710274082.pdf: 1350841 bytes, checksum: ac452e761e3ea970d31370141c46b4a3 (MD5)\r\nlicense.html: 4859 bytes, checksum: 4b884ead3db4625439c573b444591cad (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-10-27T17:59:59Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201710274082.pdf: 1350841 bytes, checksum: ac452e761e3ea970d31370141c46b4a3 (MD5)\r\nlicense.html: 4859 bytes, checksum: 4b884ead3db4625439c573b444591cad (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (106 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilasarviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielitaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tavalliseen opetusryhm\u00e4\u00e4n integroitujen S2-opiskelijoiden arviointi ammatillisessa koulutuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201710274082", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-10-27T17:59:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55720
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b94d4336-f9b5-43d6-add4-bf223729798e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201710274082.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laaksonen, Roosa Tavalliseen opetusryhmään integroitujen S2-opiskelijoiden arviointi ammatillisessa koulutuksessa suomi toisena kielenä arviointi oppilasarviointi kielitaito ammatillinen koulutus opetussuunnitelmat Suomen kieli Finnish 309 suomen kieli toinen kieli
title Tavalliseen opetusryhmään integroitujen S2-opiskelijoiden arviointi ammatillisessa koulutuksessa
title_full Tavalliseen opetusryhmään integroitujen S2-opiskelijoiden arviointi ammatillisessa koulutuksessa
title_fullStr Tavalliseen opetusryhmään integroitujen S2-opiskelijoiden arviointi ammatillisessa koulutuksessa Tavalliseen opetusryhmään integroitujen S2-opiskelijoiden arviointi ammatillisessa koulutuksessa
title_full_unstemmed Tavalliseen opetusryhmään integroitujen S2-opiskelijoiden arviointi ammatillisessa koulutuksessa Tavalliseen opetusryhmään integroitujen S2-opiskelijoiden arviointi ammatillisessa koulutuksessa
title_short Tavalliseen opetusryhmään integroitujen S2-opiskelijoiden arviointi ammatillisessa koulutuksessa
title_sort tavalliseen opetusryhmään integroitujen s2 opiskelijoiden arviointi ammatillisessa koulutuksessa
title_txtP Tavalliseen opetusryhmään integroitujen S2-opiskelijoiden arviointi ammatillisessa koulutuksessa
topic suomi toisena kielenä arviointi oppilasarviointi kielitaito ammatillinen koulutus opetussuunnitelmat Suomen kieli Finnish 309 suomen kieli toinen kieli
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli ammatillinen koulutus arviointi kielitaito opetussuunnitelmat oppilasarviointi suomen kieli suomi toisena kielenä toinen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55720 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201710274082
work_keys_str_mv AT laaksonenroosa tavalliseenopetusryhmäänintegroitujens2opiskelijoidenarviointiammatillisessakoulu