Relationaalinen hyvinvointi kriittisen koulukunnan näkökulmasta

Teoreettinen pro gradu -tutkielmani käsittelee Tuuli Hirvilammen ja Tuula Helneen relationaalisen hyvinvoinnin teoriaa, joka korostaa ihmisen ja luonnon riippuvaisuussuhteen merkitystä ihmisen hyvinvoinnille. Vertaan tätä teoriaa varhaisen kriittisen koulukunnan ja eritoten Valistuksen dialektiikan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Markuksela, Sami
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55703
_version_ 1826225771024220160
author Markuksela, Sami
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Markuksela, Sami Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Markuksela, Sami Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Markuksela, Sami
datasource_str_mv jyx
description Teoreettinen pro gradu -tutkielmani käsittelee Tuuli Hirvilammen ja Tuula Helneen relationaalisen hyvinvoinnin teoriaa, joka korostaa ihmisen ja luonnon riippuvaisuussuhteen merkitystä ihmisen hyvinvoinnille. Vertaan tätä teoriaa varhaisen kriittisen koulukunnan ja eritoten Valistuksen dialektiikan käsityksiin ihmisen ja luonnon suhteesta. Tutkimuskysymysteni avulla hahmotan, mikä merkitys kriittisen koulukunnan esittämillä ajatuksilla valistuksen dialektiikasta ja valistuksen totaalisuudesta on relationaalisen hyvinvoinnin kannalta ja mikä merkitys kärsimyksellä ja tunteilla on relationaaliselle hyvinvoinnille. Relationaalisen hyvinvoinnin teoriassa tasapainoinen tarpeidentyydytys ja luontoyhteyden tunnustaminen on oleellista ihmisen hyvinvoinnille. Relationaalinen hyvinvointi pyrkii laajentamaan hyvinvoinnin määritelmää huomioimaan ihmistenvälisyyden lisäksi muut lajit. Tulemalla luontoyhteydestään tietoisemmaksi ihminen pystyy toimimaan entistä kestävämmin sekä sosiaalisesti että ekologisesti. Keskeistä ihmisen luontosuhteen kannalta on Adornon ja Horkheimerin Valistuksen dialektiikan havainto siitä, että ajattelu on välttämätöntä luonnon alistamiseksi. Tiettyyn pisteeseen asti luonnon alistaminen on välttämätöntä myös olemassaolomme kannalta. Valistunut, vieraantunut moraali on vain keino järjestelmän säilyttämiseksi, ja järjestelmän itsesäilytyksen sisäistänyt ihminen vieraantuu sekä itsestään että luonnosta. Luonnon alistaminen muodostuu ongelmaksi, jos ihminen samalla vieraantuu sisäisestä luonnostaan. Paradoksaalisesti ajattelussa on myös väärästä valistuksesta vapautumisen mahdollisuus, mutta se edellyttää yhteiskunnan ajattelulle asettamien rajojen ylittämistä, mikä korostaa kontekstin rakenteen analyysia siinä mielessä, että huomioidaan nykyhetken ja -tilanteen rakentuminen sosiaalisesti ja historiallisesti. Vaikka sosiaalinen elämä onkin kriittisen koulukunnan näkökulmasta nyky-yhteiskunnassa patologista, nähdään kuitenkin rationaalinen reagointi patologioista huolimatta mahdolliseksi. Kriittinen koulukunta haastaa meitä tarkastelemaan moraalin kontekstia. Jos ajattelemme kriittisen teorian valossa yhteiskunnan tehtäväksi mahdollistaa minän aktualisoimisen yhteisesti tai yhteistyössä, ovat kärsimyksen huomaaminen ja spontaani moraalinen impulssi ja näistä seuraava minän laajentuminen ’oikea tie’ kohti muiden elollisten huomioimista. Tällaiseen jäsentelyyn pyrkivä tutkimusohjelma voisi hyötyä kriittisen paradigman hyödyntämisestä, jossa kyse on paljolti kontekstin haastamisesta ja yhteiskunnan muuttamisesta. Tunteiden roolin ja taide- ja tunnetaitojen merkitystä kasvatuksessa ja sosiaalityössäkin on perusteltua tarkastella, jotta ihminen tunnistaisi entistä paremmin oman minänsä ja suhteensa muuhun elolliseen. Tämä näyttäisi edellytykseltä voidaksemme siirtyä kohti ekologisesti ja sosiaalisesti kestävämpää yhteiskuntaa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Kati", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Markuksela, Sami", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-10-26T07:08:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-10-26T07:08:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1736487", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55703", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teoreettinen pro gradu -tutkielmani k\u00e4sittelee Tuuli Hirvilammen ja Tuula Helneen\nrelationaalisen hyvinvoinnin teoriaa, joka korostaa ihmisen ja luonnon\nriippuvaisuussuhteen merkityst\u00e4 ihmisen hyvinvoinnille. Vertaan t\u00e4t\u00e4 teoriaa varhaisen\nkriittisen koulukunnan ja eritoten Valistuksen dialektiikan k\u00e4sityksiin ihmisen ja luonnon\nsuhteesta. Tutkimuskysymysteni avulla hahmotan, mik\u00e4 merkitys kriittisen koulukunnan\nesitt\u00e4mill\u00e4 ajatuksilla valistuksen dialektiikasta ja valistuksen totaalisuudesta on\nrelationaalisen hyvinvoinnin kannalta ja mik\u00e4 merkitys k\u00e4rsimyksell\u00e4 ja tunteilla on\nrelationaaliselle hyvinvoinnille.\n\nRelationaalisen hyvinvoinnin teoriassa tasapainoinen tarpeidentyydytys ja luontoyhteyden\ntunnustaminen on oleellista ihmisen hyvinvoinnille. Relationaalinen hyvinvointi pyrkii\nlaajentamaan hyvinvoinnin m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 huomioimaan ihmistenv\u00e4lisyyden lis\u00e4ksi muut\nlajit. Tulemalla luontoyhteydest\u00e4\u00e4n tietoisemmaksi ihminen pystyy toimimaan entist\u00e4\nkest\u00e4v\u00e4mmin sek\u00e4 sosiaalisesti ett\u00e4 ekologisesti.\n\nKeskeist\u00e4 ihmisen luontosuhteen kannalta on Adornon ja Horkheimerin Valistuksen\ndialektiikan havainto siit\u00e4, ett\u00e4 ajattelu on v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4 luonnon alistamiseksi. Tiettyyn\npisteeseen asti luonnon alistaminen on v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4 my\u00f6s olemassaolomme kannalta.\nValistunut, vieraantunut moraali on vain keino j\u00e4rjestelm\u00e4n s\u00e4ilytt\u00e4miseksi, ja j\u00e4rjestelm\u00e4n\nitses\u00e4ilytyksen sis\u00e4ist\u00e4nyt ihminen vieraantuu sek\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n ett\u00e4 luonnosta. Luonnon\nalistaminen muodostuu ongelmaksi, jos ihminen samalla vieraantuu sis\u00e4isest\u00e4 luonnostaan.\nParadoksaalisesti ajattelussa on my\u00f6s v\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 valistuksesta vapautumisen mahdollisuus,\nmutta se edellytt\u00e4\u00e4 yhteiskunnan ajattelulle asettamien rajojen ylitt\u00e4mist\u00e4, mik\u00e4 korostaa\nkontekstin rakenteen analyysia siin\u00e4 mieless\u00e4, ett\u00e4 huomioidaan nykyhetken ja -tilanteen\nrakentuminen sosiaalisesti ja historiallisesti. Vaikka sosiaalinen el\u00e4m\u00e4 onkin kriittisen\nkoulukunnan n\u00e4k\u00f6kulmasta nyky-yhteiskunnassa patologista, n\u00e4hd\u00e4\u00e4n kuitenkin\nrationaalinen reagointi patologioista huolimatta mahdolliseksi.\n\nKriittinen koulukunta haastaa meit\u00e4 tarkastelemaan moraalin kontekstia. Jos ajattelemme\nkriittisen teorian valossa yhteiskunnan teht\u00e4v\u00e4ksi mahdollistaa min\u00e4n aktualisoimisen\nyhteisesti tai yhteisty\u00f6ss\u00e4, ovat k\u00e4rsimyksen huomaaminen ja spontaani moraalinen\nimpulssi ja n\u00e4ist\u00e4 seuraava min\u00e4n laajentuminen \u2019oikea tie\u2019 kohti muiden elollisten\nhuomioimista. T\u00e4llaiseen j\u00e4sentelyyn pyrkiv\u00e4 tutkimusohjelma voisi hy\u00f6ty\u00e4 kriittisen\nparadigman hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4, jossa kyse on paljolti kontekstin haastamisesta ja\nyhteiskunnan muuttamisesta. Tunteiden roolin ja taide- ja tunnetaitojen merkityst\u00e4\nkasvatuksessa ja sosiaality\u00f6ss\u00e4kin on perusteltua tarkastella, jotta ihminen tunnistaisi\nentist\u00e4 paremmin oman min\u00e4ns\u00e4 ja suhteensa muuhun elolliseen. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4isi\nedellytykselt\u00e4 voidaksemme siirty\u00e4 kohti ekologisesti ja sosiaalisesti kest\u00e4v\u00e4mp\u00e4\u00e4\nyhteiskuntaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sami Markuksela (spmarkuk) on 2017-10-26 07:08:28.679279. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-10-26T07:08:29Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201710264068.pdf: 331556 bytes, checksum: d7e79350b786ad21619dc1bfbf38368e (MD5)\nlicense.html: 4826 bytes, checksum: bb157270b39b0e3a42283fe8c5a1c2d4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-10-26T07:08:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201710264068.pdf: 331556 bytes, checksum: d7e79350b786ad21619dc1bfbf38368e (MD5)\nlicense.html: 4826 bytes, checksum: bb157270b39b0e3a42283fe8c5a1c2d4 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (69 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen koulukunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "relationaalinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ekososiaalinen kest\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Relationaalinen hyvinvointi kriittisen koulukunnan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201710264068", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-10-26T07:08:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Frankfurtin koulukunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialektiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen teoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luontosuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luonnonoikeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55703
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:04Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/18b4402e-3952-4e2f-8671-bebaf0b8da8c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201710264068.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Markuksela, Sami Relationaalinen hyvinvointi kriittisen koulukunnan näkökulmasta kriittinen koulukunta relationaalinen hyvinvointi ekososiaalinen kestävyys Sosiaalityö Social Work 210 Frankfurtin koulukunta dialektiikka hyvinvointi kriittinen teoria kestävä kehitys luontosuhde luonnonoikeus
title Relationaalinen hyvinvointi kriittisen koulukunnan näkökulmasta
title_full Relationaalinen hyvinvointi kriittisen koulukunnan näkökulmasta
title_fullStr Relationaalinen hyvinvointi kriittisen koulukunnan näkökulmasta Relationaalinen hyvinvointi kriittisen koulukunnan näkökulmasta
title_full_unstemmed Relationaalinen hyvinvointi kriittisen koulukunnan näkökulmasta Relationaalinen hyvinvointi kriittisen koulukunnan näkökulmasta
title_short Relationaalinen hyvinvointi kriittisen koulukunnan näkökulmasta
title_sort relationaalinen hyvinvointi kriittisen koulukunnan näkökulmasta
title_txtP Relationaalinen hyvinvointi kriittisen koulukunnan näkökulmasta
topic kriittinen koulukunta relationaalinen hyvinvointi ekososiaalinen kestävyys Sosiaalityö Social Work 210 Frankfurtin koulukunta dialektiikka hyvinvointi kriittinen teoria kestävä kehitys luontosuhde luonnonoikeus
topic_facet 210 Frankfurtin koulukunta Social Work Sosiaalityö dialektiikka ekososiaalinen kestävyys hyvinvointi kestävä kehitys kriittinen koulukunta kriittinen teoria luonnonoikeus luontosuhde relationaalinen hyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55703 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201710264068
work_keys_str_mv AT markukselasami relationaalinenhyvinvointikriittisenkoulukunnannäkökulmasta