4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia osallisuudesta englannin tunneilla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, millaista 4.- luokkalaisten oppilaiden kokema osallisuus on englannin oppitunneilla. Tutkimuksen viitekehyksenä käytetään osallisuuden teoriaa, jonka mukaisesti osallisuus muodostuu yksilön ja yhteisön välillä ja voi tarkoittaa sekä toimintaa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Häkkinen, Emilia
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55670
_version_ 1826225803344478208
author Häkkinen, Emilia
author2 Faculty of Education and Psychology Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Häkkinen, Emilia Faculty of Education and Psychology Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Häkkinen, Emilia Faculty of Education and Psychology Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Häkkinen, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, millaista 4.- luokkalaisten oppilaiden kokema osallisuus on englannin oppitunneilla. Tutkimuksen viitekehyksenä käytetään osallisuuden teoriaa, jonka mukaisesti osallisuus muodostuu yksilön ja yhteisön välillä ja voi tarkoittaa sekä toimintaa että kokemusta. Tutkimuksen tulokset auttavat ymmärtämään osallisuutta ilmiönä, ja niitä voidaan hyödyntää osallisuuden edistämiseksi kouluympäristössä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja lähtökohdiltaan fenomenologis- hermeneuttinen. Tutkimusaineisto kerättiin neljällä teemahaastattelulla. Aineiston analyysi toteutettiin käyttäen teemoittelua ja teoriaohjaavaa analyysia. Tutkimusaineistosta muodostettiin kolme keskeisintä teemaa, joita olivat osallisuus luokkayhteisöön, osallisuus pienryhmään ja osallisuus oppituntien kontekstissa. Tulosten mukaan oppilaat tuntevat osallisuutta yhteisöönsä, jos siinä on heidän ystäviään ja he saavat yhteisöltä tukea osallistumiseensa. Toisaalta tuloksista ilmeni myös, että yhteisöllä on mahdollisuus vähentää osallisuuden kokemusta esimerkiksi naurunalaiseksi joutumisen vuoksi. Tulosten perusteella hyvä luokkahenki mahdollistaa osallisuuden syntymisen, joten sen kehittämiseen on syytä keskittyä. Osallisuus nähdään yleisesti tavoiteltavana mutta vielä arjesta poikkeavana toimintana. Oppilaat toivovat lisää vaikuttamismahdollisuuksia oppituntien sisältöihin ja käytänteisiin, minkä toteuttaminen tukisi osallisuuden kokemusta ja loisi luokkaan toimintakulttuuria, jossa oppilaiden mielipiteillä on merkitystä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:48Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4kkinen, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-10-23T15:42:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-10-23T15:42:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55670", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa siit\u00e4, millaista 4.- luokkalaisten oppilaiden kokema osallisuus on englannin oppitunneilla. Tutkimuksen viitekehyksen\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n osallisuuden teoriaa, jonka mukaisesti osallisuus muodostuu yksil\u00f6n ja yhteis\u00f6n v\u00e4lill\u00e4 ja voi tarkoittaa sek\u00e4 toimintaa ett\u00e4 kokemusta. Tutkimuksen tulokset auttavat ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n osallisuutta ilmi\u00f6n\u00e4, ja niit\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 osallisuuden edist\u00e4miseksi kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.\r\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen ja l\u00e4ht\u00f6kohdiltaan fenomenologis- hermeneuttinen. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin nelj\u00e4ll\u00e4 teemahaastattelulla. Aineiston analyysi toteutettiin k\u00e4ytt\u00e4en teemoittelua ja teoriaohjaavaa analyysia. Tutkimusaineistosta muodostettiin kolme keskeisint\u00e4 teemaa, joita olivat osallisuus luokkayhteis\u00f6\u00f6n, osallisuus pienryhm\u00e4\u00e4n ja osallisuus oppituntien kontekstissa.\r\nTulosten mukaan oppilaat tuntevat osallisuutta yhteis\u00f6\u00f6ns\u00e4, jos siin\u00e4 on heid\u00e4n yst\u00e4vi\u00e4\u00e4n ja he saavat yhteis\u00f6lt\u00e4 tukea osallistumiseensa. Toisaalta tuloksista ilmeni my\u00f6s, ett\u00e4 yhteis\u00f6ll\u00e4 on mahdollisuus v\u00e4hent\u00e4\u00e4 osallisuuden kokemusta esimerkiksi naurunalaiseksi joutumisen vuoksi. Tulosten perusteella hyv\u00e4 luokkahenki mahdollistaa osallisuuden syntymisen, joten sen kehitt\u00e4miseen on syyt\u00e4 keskitty\u00e4. Osallisuus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n yleisesti tavoiteltavana mutta viel\u00e4 arjesta poikkeavana toimintana. Oppilaat toivovat lis\u00e4\u00e4 vaikuttamismahdollisuuksia oppituntien sis\u00e4lt\u00f6ihin ja k\u00e4yt\u00e4nteisiin, mink\u00e4 toteuttaminen tukisi osallisuuden kokemusta ja loisi luokkaan toimintakulttuuria, jossa oppilaiden mielipiteill\u00e4 on merkityst\u00e4.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emilia H\u00e4kkinen (emaimaha) on 2017-10-23 15:41:59.403350. Form: Bachelor's thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/bachelor-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-10-23T15:41:59Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201710234051.pdf: 247735 bytes, checksum: ed8467220de2811516a36f2de9f81b86 (MD5)\r\nlicense.html: 4298 bytes, checksum: 42bf1d142568f1a200afacff4a9e288e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-10-23T15:42:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201710234051.pdf: 247735 bytes, checksum: ed8467220de2811516a36f2de9f81b86 (MD5)\r\nlicense.html: 4298 bytes, checksum: 42bf1d142568f1a200afacff4a9e288e (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaikuttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englannin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alakoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia osallisuudesta englannin tunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201710234051", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-10-23T15:42:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55670
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:09Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/14a4b3d7-60ea-49ed-95b8-5aaba022f651\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201710234051.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Häkkinen, Emilia 4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia osallisuudesta englannin tunneilla osallisuus osallistuminen vaikuttaminen yhteisöllisyys englannin kieli opetus koululaiset alakoulu Luokanopettajakoulutus Teacher Education
title 4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia osallisuudesta englannin tunneilla
title_full 4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia osallisuudesta englannin tunneilla
title_fullStr 4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia osallisuudesta englannin tunneilla 4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia osallisuudesta englannin tunneilla
title_full_unstemmed 4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia osallisuudesta englannin tunneilla 4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia osallisuudesta englannin tunneilla
title_short 4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia osallisuudesta englannin tunneilla
title_sort 4 luokkalaisten oppilaiden kokemuksia osallisuudesta englannin tunneilla
title_txtP 4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia osallisuudesta englannin tunneilla
topic osallisuus osallistuminen vaikuttaminen yhteisöllisyys englannin kieli opetus koululaiset alakoulu Luokanopettajakoulutus Teacher Education
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu englannin kieli koululaiset opetus osallistuminen osallisuus vaikuttaminen yhteisöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55670 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201710234051
work_keys_str_mv AT häkkinenemilia 4luokkalaistenoppilaidenkokemuksiaosallisuudestaenglannintunneilla