"Ja vielä kerran alusta" musiikkikasvattajan mahdollisuudet OCD- ja ASD-oppilaiden tukemisessa

Musiikkikasvattaja saattaa työssään kohdata monenlaisia oppijoita, sillä musiikissa ei yleensä järjestetä minkäänlaista erityisopetusta. Useimmiten erityisoppilailla on kuitenkin hyvät mahdollisuudet osallistua musiikinopetukseen olettaen, että musiikinopettajalla on riittävän hyvät työkalut voidaks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hansson, Julia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55489
_version_ 1826225808263348224
author Hansson, Julia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hansson, Julia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hansson, Julia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hansson, Julia
datasource_str_mv jyx
description Musiikkikasvattaja saattaa työssään kohdata monenlaisia oppijoita, sillä musiikissa ei yleensä järjestetä minkäänlaista erityisopetusta. Useimmiten erityisoppilailla on kuitenkin hyvät mahdollisuudet osallistua musiikinopetukseen olettaen, että musiikinopettajalla on riittävän hyvät työkalut voidakseen tukea näitä erityisoppilaita ammattimaisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Erilaisiin diagnooseihin perehtyminen ja omien pedagogisten tietotaitojen päivittäminen ovat ensisijaisia tapoja auttaa erilaisia oppijoita selviämään koulumaailman haasteista ja saamaan hyviä kokemuksia musiikintunneilta. OCD:ssä (pakko-oireisessa häiriössä) ja ASD:ssä (autismin kirjossa) on paljon samanlaisia piirteitä. Kandidaatintutkielmani antaa kattavan kuvan OCD- tai ASD-diagnoosin saaneiden tyyppillisesti esiintyvästä rituaalimaisesta toiminnasta ja tarjoaa käytännön vinkkejä musiikinopettajalle näiden oireiden kohtaamiseen. Mikä on olennaista tietää ja miten oppilasta voi tukea musiikintunneilla? Mitkä ovat erityisesti musiikin tarjoamat mahdollisuudet oppilaan tukemisessa? Mitä tietoa musiikkiterapian kirjallisuus tarjoaa musiikkikasvattajalle? Tutkielmani on englanninkielisiä lähteitä pitkälti hyödyntävä kirjallisuuskatsaus ja on musiikkikasvatuksen kentälle laajennettu versio vuonna 2014 kirjoitetusta, samoja teemoja käsittelevästä musiikkiterapian kandidaatintutkielmasta. Tämä päivitetty versio hyödyntää niin musiikkiterapian kuin musiikkikasvatuksenkin kirjallisuustarjontaa ja tutkii rituaalimaista käytöstä aiheuttavia tekijöitä, keskittyen tässsä tapauksessa koulumaailman näkökulmaan ja haasteisiin. ASD-oppilaiden tukemiseen on tarjolla ihan hyvin tietoa, mutta OCD vaikuttaisi olevan monelle aineenopettajalle vieras käsite. Olen kiinnostunut perehtymään tarkemmin rituaalimaista käytöstä aiheuttaviin diagnooseihin myös tulevaisuudessa, joko musiikkiterapian tai musiikkikasvatuksen näkökulmasta.
first_indexed 2024-09-11T08:53:02Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hansson, Julia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-09-29T16:24:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-09-29T16:24:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55489", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Musiikkikasvattaja saattaa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n kohdata monenlaisia oppijoita, sill\u00e4 musiikissa ei yleens\u00e4 j\u00e4rjestet\u00e4 mink\u00e4\u00e4nlaista erityisopetusta. Useimmiten erityisoppilailla on kuitenkin hyv\u00e4t mahdollisuudet osallistua musiikinopetukseen olettaen, ett\u00e4 musiikinopettajalla on riitt\u00e4v\u00e4n hyv\u00e4t ty\u00f6kalut voidakseen tukea n\u00e4it\u00e4 erityisoppilaita ammattimaisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Erilaisiin diagnooseihin perehtyminen ja omien pedagogisten tietotaitojen p\u00e4ivitt\u00e4minen ovat ensisijaisia tapoja auttaa erilaisia oppijoita selvi\u00e4m\u00e4\u00e4n koulumaailman haasteista ja saamaan hyvi\u00e4 kokemuksia musiikintunneilta.\r\n\r\nOCD:ss\u00e4 (pakko-oireisessa h\u00e4iri\u00f6ss\u00e4) ja ASD:ss\u00e4 (autismin kirjossa) on paljon samanlaisia piirteit\u00e4. Kandidaatintutkielmani antaa kattavan kuvan OCD- tai ASD-diagnoosin saaneiden tyyppillisesti esiintyv\u00e4st\u00e4 rituaalimaisesta toiminnasta ja tarjoaa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n vinkkej\u00e4 musiikinopettajalle n\u00e4iden oireiden kohtaamiseen. Mik\u00e4 on olennaista tiet\u00e4\u00e4 ja miten oppilasta voi tukea musiikintunneilla? Mitk\u00e4 ovat erityisesti musiikin tarjoamat mahdollisuudet oppilaan tukemisessa? Mit\u00e4 tietoa musiikkiterapian kirjallisuus tarjoaa musiikkikasvattajalle?\r\n\r\nTutkielmani on englanninkielisi\u00e4 l\u00e4hteit\u00e4 pitk\u00e4lti hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4 kirjallisuuskatsaus ja on musiikkikasvatuksen kent\u00e4lle laajennettu versio vuonna 2014 kirjoitetusta, samoja teemoja k\u00e4sittelev\u00e4st\u00e4 musiikkiterapian kandidaatintutkielmasta. T\u00e4m\u00e4 p\u00e4ivitetty versio hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 niin musiikkiterapian kuin musiikkikasvatuksenkin kirjallisuustarjontaa ja tutkii rituaalimaista k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 aiheuttavia tekij\u00f6it\u00e4, keskittyen t\u00e4sss\u00e4 tapauksessa koulumaailman n\u00e4k\u00f6kulmaan ja haasteisiin. ASD-oppilaiden tukemiseen on tarjolla ihan hyvin tietoa, mutta OCD vaikuttaisi olevan monelle aineenopettajalle vieras k\u00e4site. Olen kiinnostunut perehtym\u00e4\u00e4n tarkemmin rituaalimaista k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 aiheuttaviin diagnooseihin my\u00f6s tulevaisuudessa, joko musiikkiterapian tai musiikkikasvatuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Julia Hansson (juhehans) on 2017-09-29 16:24:42.572466. Form: Bachelor's thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/bachelor-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-09-29T16:24:43Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709293889.pdf: 433214 bytes, checksum: c2b3f61effa2a0ac3d228886c2f3e0c3 (MD5)\r\nlicense.html: 4315 bytes, checksum: b91f8a11f0770600c191c79f8e19f3e7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-09-29T16:24:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709293889.pdf: 433214 bytes, checksum: c2b3f61effa2a0ac3d228886c2f3e0c3 (MD5)\r\nlicense.html: 4315 bytes, checksum: b91f8a11f0770600c191c79f8e19f3e7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkiterapia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityismusiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rituaalit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "OCD", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ASD", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ja viel\u00e4 kerran alusta\" : musiikkikasvattajan mahdollisuudet OCD- ja ASD-oppilaiden tukemisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201709293889", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-09-29T16:24:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55489
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:54Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6cef708a-c37a-4bfe-bb5b-003615165e00\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201709293889.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hansson, Julia "Ja vielä kerran alusta" : musiikkikasvattajan mahdollisuudet OCD- ja ASD-oppilaiden tukemisessa musiikkikasvatus musiikinopetus musiikkiterapia erityismusiikkikasvatus rituaalit OCD autismi ASD eriyttäminen Music Education Musiikkikasvatus
title "Ja vielä kerran alusta" : musiikkikasvattajan mahdollisuudet OCD- ja ASD-oppilaiden tukemisessa
title_full "Ja vielä kerran alusta" : musiikkikasvattajan mahdollisuudet OCD- ja ASD-oppilaiden tukemisessa
title_fullStr "Ja vielä kerran alusta" : musiikkikasvattajan mahdollisuudet OCD- ja ASD-oppilaiden tukemisessa "Ja vielä kerran alusta" : musiikkikasvattajan mahdollisuudet OCD- ja ASD-oppilaiden tukemisessa
title_full_unstemmed "Ja vielä kerran alusta" : musiikkikasvattajan mahdollisuudet OCD- ja ASD-oppilaiden tukemisessa "Ja vielä kerran alusta" : musiikkikasvattajan mahdollisuudet OCD- ja ASD-oppilaiden tukemisessa
title_short "Ja vielä kerran alusta"
title_sort ja vielä kerran alusta musiikkikasvattajan mahdollisuudet ocd ja asd oppilaiden tukemisessa
title_sub musiikkikasvattajan mahdollisuudet OCD- ja ASD-oppilaiden tukemisessa
title_txtP "Ja vielä kerran alusta" : musiikkikasvattajan mahdollisuudet OCD- ja ASD-oppilaiden tukemisessa
topic musiikkikasvatus musiikinopetus musiikkiterapia erityismusiikkikasvatus rituaalit OCD autismi ASD eriyttäminen Music Education Musiikkikasvatus
topic_facet ASD Music Education Musiikkikasvatus OCD autismi erityismusiikkikasvatus eriyttäminen musiikinopetus musiikkikasvatus musiikkiterapia rituaalit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55489 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709293889
work_keys_str_mv AT hanssonjulia javieläkerranalustamusiikkikasvattajanmahdollisuudetocdjaasdoppilaidentukemisessa