"En olisi välttämättä tässä harrastuksessa ilman vanhempieni tukea" vanhempien rooli nuorten liikuntaharrastuksessa

Lapsen liikuntaharrastus vaatii tänä päivänä paljon aikaa ja uhrauksia myös vanhemmilta. Harrastusmaksut ovat nousseet ja harjoituksia on yhä nuoremmilla lapsilla useana päivänä viikossa. Vanhempien rooli on väistämättä suuri. Kentän reunalla ja katsomoissa kannustavat vanhemmat ovat kuitenkin viime...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Aalto, Riikka, Alatalo, Aliina
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55402
_version_ 1828193100599656448
author Aalto, Riikka Alatalo, Aliina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Aalto, Riikka Alatalo, Aliina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Aalto, Riikka Alatalo, Aliina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Aalto, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Lapsen liikuntaharrastus vaatii tänä päivänä paljon aikaa ja uhrauksia myös vanhemmilta. Harrastusmaksut ovat nousseet ja harjoituksia on yhä nuoremmilla lapsilla useana päivänä viikossa. Vanhempien rooli on väistämättä suuri. Kentän reunalla ja katsomoissa kannustavat vanhemmat ovat kuitenkin viime aikoina joutuneet negatiiviseen valokeilaan huonon käytöksen vuoksi. Tuomareita ja muita pelaajia haukutaan ja usein herää kysymys, onko harrastaminen lapsen oma valinta vai vanhemman tapa elää uudelleen lapsuuttaan. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten nuoret kokevat vanhempiensa mukanaolon liikuntaharrastuksessaan. Tarkastelun kohteena oli liikuntaharrastuksen aloittaminen ja siihen vaikuttaneet tahot, omien ja muiden vanhempien rooli harrastuksessa, keskustelu harrastuksesta vanhempien kanssa ja nuorten kokemukset vanhempien mukana olosta. Lisäksi tavoitteena oli kuvata, selittää ja ymmärtää nuorten kokemuksia ja merkityksellisinä pitämiä asioita. Tässä tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja sen tieteenfilosofisena lähtökohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat erään suomalaisen yläkoulun kahdeksannen luokan oppilaat. Kyseessä oli liikuntaluokka, jolla opiskeli 13 tyttöä ja 13 poikaa eli yhteensä 26 oppilasta. Aineisto koostui oppilaiden kirjoittamista ainekirjoituksista, jotka kerättiin äidinkielen oppitunnilla keväällä 2016. Ainekirjoitus oli valmiiksi otsikoitu “Vanhemmat liikuntaharrastuksessani”. Oppilaat saivat halutessaan käyttää apuna tutkijoiden tekemiä apukysymyksiä. Aineisto analysoitiin laadullisella sisältölähtöisellä sisällönanalyysilla ja teemoittelulla. Tutkimus osoitti vanhempien olevan tärkeässä roolissa harrastuksen mahdollistajana. Nuoret olivat vanhemmilleen kiitollisia saamastaan tuesta ja he arvostivat vanhempien tekemiä uhrauksia harrastuksen mahdollistamiseksi. Omista vanhemmista kirjoitettiin positiiviseen sävyyn ja muista vanhemmista nousi esiin vain muutama negatiivinen kokemus. Vanhempien rooli oli maksaa, kuljettaa, tehdä talkootöitä, pestä pyykkiä ja olla tukena. Tutkimuksessa nousi esiin lapsen oman kiinnostuksen merkitys lajia valittaessa. Harrastuksesta juttelu vanhemman kanssa koettiin tärkeäksi ja se oli nuorten mielestä vanhempien tapa osoittaa kiinnostusta ja välittämistä. Nuorille oli tärkeää, että vanhemmat osasivat olla sopivasti mukana harrastuksessa eli he antoivat rauhan harjoitella ja olivat tukena ja kannustamassa silloin, kun nuori sitä tarvitsi. Liiallinen osallistuminen harrastukseen koettiin häiritsevänä, kuten myös se, että vanhemmat eivät seuranneet harrastusta lainkaan. Oma vanhempi valmentajana tai joukkueenjohtajana nähtiin negatiivisena asiana. Tämä tutkimus toi esiin nuorten näkemykset ja kokemukset vanhempien roolista liikuntaharrastuksessa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että organisoitu liikuntaharrastus ei olisi nuorten mielestä mahdollista ilman vanhempien tukea. Nuoret tiedostavat vanhempien tuen merkityksen ja osaavat arvostaa sitä. Asiasanat: liikuntaharrastus, vanhemman rooli, nuoret urheilijat, kokemukset Adolescents' sports participation today requires a lot of time and sacrifice from their parents mostly due to the increased training intensity and costs. Parents' role supporting their young athletes is without doubt significant. However, in recent years parents' inappropriate sideline behavior has increased negative media attention. Referees and other players are being insulted by parents and it is often questioned whose hobby is it: children’s or their parents’? The objectives of this Master’s thesis were to study how young athletes’ experience their parents’ presence in their sports participation, what led them to start certain sport, what is the parent's role, and do athletes often discuss about the sport with parents? The research was carried out using a qualitative method, where a hermeneutic phenomenological approach was used as its scientific philosophic basis. The subjects were 13 girls and 13 boys from secondary school in Finland. The subjects were the age of 14 to 15. The data was gathered in spring 2016 during a Finnish literature class. Students wrote an essay headlined “Parents in my sports hobby.” Researchers had prepared questions related to the topic which the students were allowed to use if needed. The data was analyzed using content-based content analysis and thematising. The results pointed out parents’ importance enabling adolescents’ sports participation. Young athletes were thankful for their parents’ support and appreciated the sacrifices they had to make to enable their children to participate sports. The subjects wrote about their parents in a very positive way and the comments related to teammates parents were mostly positive. Based on the results, parents’ role could be divided in to different areas. Parents’ role was to pay, transport, and do the voluntary work for club, to do laundry and to support. Athletes own interest was the most important factor when deciding to start to do sports. Conversations related to hobby with parents were seen as important and as a way for parents to show that they were interested and that they cared. It was important that parents let their children practice without disturbing and involving too much. Simultaneously, parents’ availability when needed was considered significant. Too much involvement in their children's sport was seen as annoying but yet on the other hand parents who never showed up were seen in a negative way. Own parent as a coach or team leader was seen as a negative factor. This research brings up the young athletes’ perceptions and experiences. As a conclusion can be stated that adolescents’ organized sports participation would not be possible without parents’ support. Young athletes are aware of the importance of their parents’ involvement and appreciate it a lot. Key words: sports activity, parents’ role, young athletes, experiences
first_indexed 2023-03-22T10:00:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvensalo, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aalto, Riikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Alatalo, Aliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-09-19T12:39:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-09-19T12:39:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1723786", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55402", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lapsen liikuntaharrastus vaatii t\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 paljon aikaa ja uhrauksia my\u00f6s vanhemmilta. Harrastusmaksut ovat nousseet ja harjoituksia on yh\u00e4 nuoremmilla lapsilla useana p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 viikossa. Vanhempien rooli on v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 suuri. Kent\u00e4n reunalla ja katsomoissa kannustavat vanhemmat ovat kuitenkin viime aikoina joutuneet negatiiviseen valokeilaan huonon k\u00e4yt\u00f6ksen vuoksi. Tuomareita ja muita pelaajia haukutaan ja usein her\u00e4\u00e4 kysymys, onko harrastaminen lapsen oma valinta vai vanhemman tapa el\u00e4\u00e4 uudelleen lapsuuttaan. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten nuoret kokevat vanhempiensa mukanaolon liikuntaharrastuksessaan. Tarkastelun kohteena oli liikuntaharrastuksen aloittaminen ja siihen vaikuttaneet tahot, omien ja muiden vanhempien rooli harrastuksessa, keskustelu harrastuksesta vanhempien kanssa ja nuorten kokemukset vanhempien mukana olosta. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli kuvata, selitt\u00e4\u00e4 ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 nuorten kokemuksia ja merkityksellisin\u00e4 pit\u00e4mi\u00e4 asioita.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin laadullista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4 ja sen tieteenfilosofisena l\u00e4ht\u00f6kohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimuksen kohderyhm\u00e4n\u00e4 olivat er\u00e4\u00e4n suomalaisen yl\u00e4koulun kahdeksannen luokan oppilaat. Kyseess\u00e4 oli liikuntaluokka, jolla opiskeli 13 tytt\u00f6\u00e4 ja 13 poikaa eli yhteens\u00e4 26 oppilasta. Aineisto koostui oppilaiden kirjoittamista ainekirjoituksista, jotka ker\u00e4ttiin \u00e4idinkielen oppitunnilla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2016. Ainekirjoitus oli valmiiksi otsikoitu \u201cVanhemmat liikuntaharrastuksessani\u201d. Oppilaat saivat halutessaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 apuna tutkijoiden tekemi\u00e4 apukysymyksi\u00e4. Aineisto analysoitiin laadullisella sis\u00e4lt\u00f6l\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla ja teemoittelulla.\r\nTutkimus osoitti vanhempien olevan t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 roolissa harrastuksen mahdollistajana. Nuoret olivat vanhemmilleen kiitollisia saamastaan tuesta ja he arvostivat vanhempien tekemi\u00e4 uhrauksia harrastuksen mahdollistamiseksi. Omista vanhemmista kirjoitettiin positiiviseen s\u00e4vyyn ja muista vanhemmista nousi esiin vain muutama negatiivinen kokemus. Vanhempien rooli oli maksaa, kuljettaa, tehd\u00e4 talkoot\u00f6it\u00e4, pest\u00e4 pyykki\u00e4 ja olla tukena. Tutkimuksessa nousi esiin lapsen oman kiinnostuksen merkitys lajia valittaessa. Harrastuksesta juttelu vanhemman kanssa koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi ja se oli nuorten mielest\u00e4 vanhempien tapa osoittaa kiinnostusta ja v\u00e4litt\u00e4mist\u00e4. Nuorille oli t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 vanhemmat osasivat olla sopivasti mukana harrastuksessa eli he antoivat rauhan harjoitella ja olivat tukena ja kannustamassa silloin, kun nuori sit\u00e4 tarvitsi. Liiallinen osallistuminen harrastukseen koettiin h\u00e4iritsev\u00e4n\u00e4, kuten my\u00f6s se, ett\u00e4 vanhemmat eiv\u00e4t seuranneet harrastusta lainkaan. Oma vanhempi valmentajana tai joukkueenjohtajana n\u00e4htiin negatiivisena asiana.\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus toi esiin nuorten n\u00e4kemykset ja kokemukset vanhempien roolista liikuntaharrastuksessa. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 organisoitu liikuntaharrastus ei olisi nuorten mielest\u00e4 mahdollista ilman vanhempien tukea. Nuoret tiedostavat vanhempien tuen merkityksen ja osaavat arvostaa sit\u00e4. \r\nAsiasanat: liikuntaharrastus, vanhemman rooli, nuoret urheilijat, kokemukset", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Adolescents' sports participation today requires a lot of time and sacrifice from their parents mostly due to the increased training intensity and costs. Parents' role supporting their young athletes is without doubt significant. However, in recent years parents' inappropriate sideline behavior has increased negative media attention. Referees and other players are being insulted by parents and it is often questioned whose hobby is it: children\u2019s or their parents\u2019? \r\nThe objectives of this Master\u2019s thesis were to study how young athletes\u2019 experience their parents\u2019 presence in their sports participation, what led them to start certain sport, what is the parent's role, and do athletes often discuss about the sport with parents?\r\nThe research was carried out using a qualitative method, where a hermeneutic phenomenological approach was used as its scientific philosophic basis. The subjects were 13 girls and 13 boys from secondary school in Finland. The subjects were the age of 14 to 15. The data was gathered in spring 2016 during a Finnish literature class. Students wrote an essay headlined \u201cParents in my sports hobby.\u201d Researchers had prepared questions related to the topic which the students were allowed to use if needed. The data was analyzed using content-based content analysis and thematising.\r\nThe results pointed out parents\u2019 importance enabling adolescents\u2019 sports participation. Young athletes were thankful for their parents\u2019 support and appreciated the sacrifices they had to make to enable their children to participate sports. The subjects wrote about their parents in a very positive way and the comments related to teammates parents were mostly positive. Based on the results, parents\u2019 role could be divided in to different areas. Parents\u2019 role was to pay, transport, and do the voluntary work for club, to do laundry and to support. Athletes own interest was the most important factor when deciding to start to do sports. Conversations related to hobby with parents were seen as important and as a way for parents to show that they were interested and that they cared. It was important that parents let their children practice without disturbing and involving too much. Simultaneously, parents\u2019 availability when needed was considered significant. Too much involvement in their children's sport was seen as annoying but yet on the other hand parents who never showed up were seen in a negative way. Own parent as a coach or team leader was seen as a negative factor.\r\nThis research brings up the young athletes\u2019 perceptions and experiences. As a conclusion can be stated that adolescents\u2019 organized sports participation would not be possible without parents\u2019 support. Young athletes are aware of the importance of their parents\u2019 involvement and appreciate it a lot.\r\nKey words: sports activity, parents\u2019 role, young athletes, experiences", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Riikka Aalto (risoaalt) on 2017-09-19 12:39:51.595020. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-09-19T12:39:52Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709193765.pdf: 687292 bytes, checksum: 2516da1eb4607ab7982b3599fe31bcf2 (MD5)\r\nlicense.html: 5192 bytes, checksum: a8ce3595c0e0f2c971fb97883ff47f51 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-09-19T12:39:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709193765.pdf: 687292 bytes, checksum: 2516da1eb4607ab7982b3599fe31bcf2 (MD5)\r\nlicense.html: 5192 bytes, checksum: a8ce3595c0e0f2c971fb97883ff47f51 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (85 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntaharrastus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhemman rooli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuoret urheilijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"En olisi v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 harrastuksessa ilman vanhempieni tukea\" : vanhempien rooli nuorten liikuntaharrastuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Vanhempien rooli nuorten liikuntaharrastuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201709193765", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-09-19T12:39:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntaharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55402
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:44Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/240937ad-d925-4b00-baec-581fddf90a6b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201709193765.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aalto, Riikka Alatalo, Aliina "En olisi välttämättä tässä harrastuksessa ilman vanhempieni tukea" : vanhempien rooli nuorten liikuntaharrastuksessa liikuntaharrastus vanhemman rooli nuoret urheilijat kokemukset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 502 urheilu nuoret motivointi tukeminen osallistuminen vanhemmat
title "En olisi välttämättä tässä harrastuksessa ilman vanhempieni tukea" : vanhempien rooli nuorten liikuntaharrastuksessa
title_alt Vanhempien rooli nuorten liikuntaharrastuksessa
title_full "En olisi välttämättä tässä harrastuksessa ilman vanhempieni tukea" : vanhempien rooli nuorten liikuntaharrastuksessa
title_fullStr "En olisi välttämättä tässä harrastuksessa ilman vanhempieni tukea" : vanhempien rooli nuorten liikuntaharrastuksessa "En olisi välttämättä tässä harrastuksessa ilman vanhempieni tukea" : vanhempien rooli nuorten liikuntaharrastuksessa
title_full_unstemmed "En olisi välttämättä tässä harrastuksessa ilman vanhempieni tukea" : vanhempien rooli nuorten liikuntaharrastuksessa "En olisi välttämättä tässä harrastuksessa ilman vanhempieni tukea" : vanhempien rooli nuorten liikuntaharrastuksessa
title_short "En olisi välttämättä tässä harrastuksessa ilman vanhempieni tukea"
title_sort en olisi välttämättä tässä harrastuksessa ilman vanhempieni tukea vanhempien rooli nuorten liikuntaharrastuksessa
title_sub vanhempien rooli nuorten liikuntaharrastuksessa
title_txtP "En olisi välttämättä tässä harrastuksessa ilman vanhempieni tukea" : vanhempien rooli nuorten liikuntaharrastuksessa
topic liikuntaharrastus vanhemman rooli nuoret urheilijat kokemukset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 502 urheilu nuoret motivointi tukeminen osallistuminen vanhemmat
topic_facet 502 Kvalitatiivinen tutkimus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education kokemukset liikuntaharrastus motivointi nuoret nuoret urheilijat osallistuminen tukeminen urheilu vanhemman rooli vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55402 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709193765
work_keys_str_mv AT aaltoriikka enolisivälttämättätässäharrastuksessailmanvanhempienitukeavanhempienroolinuortenliik