Teatteritaiteen perusopetuksen kokemuksellisen laadun edellytykset

Pro gradu –työssäni tutkin teatteritaiteen perusopetuksessa koettua laatua opetukseen osallistuneiden oppilaiden näkökulmasta. Tutkimukseni perustana on deweyläinen pragmatismi, jossa teoria ja empiria solmiutuvat yhteen. Työni teoreettisessa osassa kehitän kriittisen ja tulkinnallisen analyysin kau...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Myllyniemi, Anu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55369
_version_ 1826225735728103424
author Myllyniemi, Anu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Myllyniemi, Anu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Myllyniemi, Anu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Myllyniemi, Anu
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu –työssäni tutkin teatteritaiteen perusopetuksessa koettua laatua opetukseen osallistuneiden oppilaiden näkökulmasta. Tutkimukseni perustana on deweyläinen pragmatismi, jossa teoria ja empiria solmiutuvat yhteen. Työni teoreettisessa osassa kehitän kriittisen ja tulkinnallisen analyysin kautta kokemuksellisen laadun –käsitteen. Se on teoreettinen vastine välittömälle, merkitykselliselle ja tyydyttävälle kokemiselle, joka tapahtuu käytännössä. Käsite pohjautuu John Deweyn kokemusfilosofiaan ja Robert Pirsigin näkemykseen, jossa laatu tunnistetaan välittömässä jokapäiväisessä kokemisessa. Tutkimukseni päätehtävä on vastata kysymykseen, millaiset tekijät ovat kokemuksellisen laadun edellytyksiä teatterioppilaan näkökulmasta. Työni empiirinen osa on laadullinen tapaustutkimus, joka kohdistuu Vantaalla toimivaan Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskouluun. Olen haastatellut tutkimuksessani viittä teatteritaiteen perusopetuksen läpikäynyttä alumnioppilasta. Aineistonkeruumenetelmänä on teemahaastattelu ja analyysi on aineistolähtöinen. Analyysin kautta avautuu Deweyn näkemysten ja Abraham H. Maslown esittämien ihmisen perustarpeiden välinen yhteys. Esittelen tutkimukseni päätelmänä teatteriopetuksen kokemuksellisen laadun edellytyksistä alustavan teoreettisen mallin. Malli koostuu 12 kokemuksellisen laadun edellytyksestä, jotka ovat: 1) kuuluminen johonkin, 2) arvostetuksi tuleminen, 3) luottamus, 4) arvojen ja ihanteiden mukainen toiminta, 5) eletyn hetken mielekkyys, 6) intressien kohtaaminen, 7) teatterin traditioon kiinnittyvä tekeminen, 8) taitojen oppiminen, 9) arvioivan palautteen saaminen, 10) ajallinen sopivuus, 11) sitoutuminen ja 12) mahdollisuus vaikuttaa omaan elämismaailmaan. Esittelen myös näiden edellytysten pohjalla vaikuttavia ennakkoedellytyksiä, joiden myötä ihminen alkaa virittyä teatteri opetuksen puitteissa tapahtuvalle laadun kokemiselle. Tutkimukseni johtopäätöksenä tuon esiin kokemuksellisen laadun edellytysten ja ihmisen perustarpeiden välillä olevan yhteyden. Näkemykseni mukaan ihmiselle luontaisten tarpeiden tyydyttyminen ja täyttymyksellisyys aiheuttavat laadun kokemista.
first_indexed 2023-03-22T09:58:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Usvamaa-Routila, Sirkka-Liisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Myllyniemi, Anu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-09-14T20:28:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-09-14T20:28:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1723692", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55369", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu \u2013ty\u00f6ss\u00e4ni tutkin teatteritaiteen perusopetuksessa koettua laatua opetukseen osallistuneiden oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimukseni perustana on deweyl\u00e4inen pragmatismi, jossa teoria ja empiria solmiutuvat yhteen. Ty\u00f6ni teoreettisessa osassa kehit\u00e4n kriittisen ja tulkinnallisen analyysin kautta kokemuksellisen laadun \u2013k\u00e4sitteen. Se on teoreettinen vastine v\u00e4litt\u00f6m\u00e4lle, merkitykselliselle ja tyydytt\u00e4v\u00e4lle kokemiselle, joka tapahtuu k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. K\u00e4site pohjautuu John Deweyn kokemusfilosofiaan ja Robert Pirsigin n\u00e4kemykseen, jossa laatu tunnistetaan v\u00e4litt\u00f6m\u00e4ss\u00e4 jokap\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 kokemisessa.\r\n\r\nTutkimukseni p\u00e4\u00e4teht\u00e4v\u00e4 on vastata kysymykseen, millaiset tekij\u00e4t ovat kokemuksellisen laadun edellytyksi\u00e4 teatterioppilaan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Ty\u00f6ni empiirinen osa on laadullinen tapaustutkimus, joka kohdistuu Vantaalla toimivaan Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskouluun. Olen haastatellut tutkimuksessani viitt\u00e4 teatteritaiteen perusopetuksen l\u00e4pik\u00e4ynytt\u00e4 alumnioppilasta. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 on teemahaastattelu ja analyysi on aineistol\u00e4ht\u00f6inen. Analyysin kautta avautuu Deweyn n\u00e4kemysten ja Abraham H. Maslown esitt\u00e4mien ihmisen perustarpeiden v\u00e4linen yhteys.\r\n\r\nEsittelen tutkimukseni p\u00e4\u00e4telm\u00e4n\u00e4 teatteriopetuksen kokemuksellisen laadun edellytyksist\u00e4 alustavan teoreettisen mallin. Malli koostuu 12 kokemuksellisen laadun edellytyksest\u00e4, jotka ovat: 1) kuuluminen johonkin, 2) arvostetuksi tuleminen, 3) luottamus, 4) arvojen ja ihanteiden mukainen toiminta, 5) eletyn hetken mielekkyys, 6) intressien kohtaaminen, 7) teatterin traditioon kiinnittyv\u00e4 tekeminen, 8) taitojen oppiminen, 9) arvioivan palautteen saaminen, 10) ajallinen sopivuus, 11) sitoutuminen ja 12) mahdollisuus vaikuttaa omaan el\u00e4mismaailmaan. Esittelen my\u00f6s n\u00e4iden edellytysten pohjalla vaikuttavia ennakkoedellytyksi\u00e4, joiden my\u00f6t\u00e4 ihminen alkaa viritty\u00e4 teatteri opetuksen puitteissa tapahtuvalle laadun kokemiselle.\r\n\r\nTutkimukseni johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 tuon esiin kokemuksellisen laadun edellytysten ja ihmisen perustarpeiden v\u00e4lill\u00e4 olevan yhteyden. N\u00e4kemykseni mukaan ihmiselle luontaisten tarpeiden tyydyttyminen ja t\u00e4yttymyksellisyys aiheuttavat laadun kokemista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anu Myllyniemi (ansimyll) on 2017-09-14 20:28:31.537099. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-09-14T20:28:33Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709143736.pdf: 16739803 bytes, checksum: 89aeea9f2301b7a85bf3f1186bfb971e (MD5)\r\nlicense.html: 4824 bytes, checksum: aa7e008a49c7c779b20ce9d02066edf9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-09-14T20:28:33Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709143736.pdf: 16739803 bytes, checksum: 89aeea9f2301b7a85bf3f1186bfb971e (MD5)\r\nlicense.html: 4824 bytes, checksum: aa7e008a49c7c779b20ce9d02066edf9 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (131 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemuksellinen laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teatteritaiteen perusopetuksen kokemuksellisen laadun edellytykset", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201709143736", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Laadullinen tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-09-14T20:28:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teatterikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimiskokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perustarpeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55369
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b34868dc-f22f-4a0e-9942-44d3d3c72715\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201709143736.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Myllyniemi, Anu Teatteritaiteen perusopetuksen kokemuksellisen laadun edellytykset kokemuksellinen laatu Taidekasvatus Art Education Laadullinen tapaustutkimus 311 teatterikasvatus kokeminen kokemukset oppimiskokemukset laatu perustarpeet
title Teatteritaiteen perusopetuksen kokemuksellisen laadun edellytykset
title_full Teatteritaiteen perusopetuksen kokemuksellisen laadun edellytykset
title_fullStr Teatteritaiteen perusopetuksen kokemuksellisen laadun edellytykset Teatteritaiteen perusopetuksen kokemuksellisen laadun edellytykset
title_full_unstemmed Teatteritaiteen perusopetuksen kokemuksellisen laadun edellytykset Teatteritaiteen perusopetuksen kokemuksellisen laadun edellytykset
title_short Teatteritaiteen perusopetuksen kokemuksellisen laadun edellytykset
title_sort teatteritaiteen perusopetuksen kokemuksellisen laadun edellytykset
title_txtP Teatteritaiteen perusopetuksen kokemuksellisen laadun edellytykset
topic kokemuksellinen laatu Taidekasvatus Art Education Laadullinen tapaustutkimus 311 teatterikasvatus kokeminen kokemukset oppimiskokemukset laatu perustarpeet
topic_facet 311 Art Education Laadullinen tapaustutkimus Taidekasvatus kokeminen kokemuksellinen laatu kokemukset laatu oppimiskokemukset perustarpeet teatterikasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55369 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709143736
work_keys_str_mv AT myllyniemianu teatteritaiteenperusopetuksenkokemuksellisenlaadunedellytykset