Vanhemmuustyylien yhteys lapsen minäkuvan kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana

Tutkimuksessa tarkasteltiin äitien ja isien vanhemmuustyylien, erityisesti psykologisen kontrollin ja lämpimyyden, yhteyttä kouluaan aloittavien lasten oppimistilanteissa ilmenevään minäkuvaan sekä minäkuvassa ensimmäisen kouluvuoden aikana tapahtuvaan kehitykseen. Lisäksi tutkittiin, ovat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kokkonen, Emma
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55311
_version_ 1826225691167817728
author Kokkonen, Emma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kokkonen, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kokkonen, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kokkonen, Emma
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin äitien ja isien vanhemmuustyylien, erityisesti psykologisen kontrollin ja lämpimyyden, yhteyttä kouluaan aloittavien lasten oppimistilanteissa ilmenevään minäkuvaan sekä minäkuvassa ensimmäisen kouluvuoden aikana tapahtuvaan kehitykseen. Lisäksi tutkittiin, ovatko vanhemmuustyylien yhteydet lapsen minäkuvaan ja sen kehitykseen erilaisia riippuen lapsen sukupuolesta. Tutkimus on osa VALO-pitkittäistutkimusta. Tutkittavana olivat 152 lasta (79 tyttöä ja 73 poikaa) sekä heidän vanhempansa (152 äitiä ja 118 isää). Lasten minäkuvaa ensimmäisen kouluvuoden alussa ja lopussa mitattiin lasten suhtautumisena itseensä ja onnistumisiinsa ja epäonnistumisiinsa tutkimustilanteissa. Mittarina käytettiin tutkija-arviota. Vanhemmuustyylejä arvioitiin ensimmäisen kouluvuoden alussa päiväkirjamenetelmällä. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 19-ohjelmalla. Tulokset osoittivat, että lasten koulutaitojen tason kontrolloinnin jälkeen isien lämpimyys oli kouluvuoden alussa positiivisesti yhteydessä sekä tyttöjen että poikien minäkuvaan, kun taas äitien lämpimyys oli positiivisesti yhteydessä tyttöjen minäkuvaan ja negatiivisesti poikien minäkuvaan. Sekä tyttöjen että poikien kohdalla äitien ja isien lämpimyys suojasi negatiivisen minäkuvan kehittymiseltä ensimmäisen kouluvuoden aikana. Vanhemman käyttämä psykologinen kontrolli ei selittänyt lapsen minäkuvaa ensimmäisen kouluvuoden alussa. Äidin käyttämä psykologinen kontrolli näytti kuitenkin ennustavan negatiivisemman minäkuvan kehitystä ensimmäisen kouluvuoden aikana. Tulosten perusteella voidaan todeta, että vanhempia tulisi tukea lämpimään vuorovaikutukseen lapsen kanssa, sillä vanhempien lämpimyys on tärkeää negatiivisen minäkuvan kehittymisen välttämiseksi. Koska äidin psykologinen kontrolli näyttää edistävän negatiivisen minäkuvan kehitystä, sitä olisi tärkeää välttää. Aiempien tutkimusten perusteella psykologisen kontrollin käyttö on yhteydessä vanhempien stressiin, joten pyrittäessä lasten minäkuvan tukemiseen olisi tärkeää miettiä keinoja vanhempien jaksamisen tukemiseen. Myös vanhempien yleistä tietämystä lämpimyyden tärkeydestä ja psykologisen kontrollin riskeistä suhteessa lapsen kehitykseen olisi hyvä lisätä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:48Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aunola, Kaisa.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kokkonen, Emma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-09-11T13:08:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-09-11T13:08:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1722800", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55311", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin a\u0308itien ja isien vanhemmuustyylien, erityisesti psykologisen kontrollin ja la\u0308mpimyyden, yhteytta\u0308 kouluaan aloittavien lasten oppimistilanteissa ilmeneva\u0308a\u0308n mina\u0308kuvaan seka\u0308 mina\u0308kuvassa ensimma\u0308isen kouluvuoden aikana tapahtuvaan kehitykseen. Lisa\u0308ksi tutkittiin, ovatko vanhemmuustyylien yhteydet lapsen mina\u0308kuvaan ja sen kehitykseen erilaisia riippuen lapsen sukupuolesta. Tutkimus on osa VALO-pitkitta\u0308istutkimusta. Tutkittavana olivat 152 lasta (79 tytto\u0308a\u0308 ja 73 poikaa) seka\u0308 heida\u0308n vanhempansa (152 a\u0308itia\u0308 ja 118 isa\u0308a\u0308). Lasten mina\u0308kuvaa ensimma\u0308isen kouluvuoden alussa ja lopussa mitattiin lasten suhtautumisena itseensa\u0308 ja onnistumisiinsa ja epa\u0308onnistumisiinsa tutkimustilanteissa. Mittarina ka\u0308ytettiin tutkija-arviota. Vanhemmuustyyleja\u0308 arvioitiin ensimma\u0308isen kouluvuoden alussa pa\u0308iva\u0308kirjamenetelma\u0308lla\u0308. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 19-ohjelmalla.\r\n\r\nTulokset osoittivat, etta\u0308 lasten koulutaitojen tason kontrolloinnin ja\u0308lkeen isien la\u0308mpimyys oli kouluvuoden alussa positiivisesti yhteydessa\u0308 seka\u0308 tytto\u0308jen etta\u0308 poikien mina\u0308kuvaan, kun taas a\u0308itien la\u0308mpimyys oli positiivisesti yhteydessa\u0308 tytto\u0308jen mina\u0308kuvaan ja negatiivisesti poikien mina\u0308kuvaan. Seka\u0308 tytto\u0308jen etta\u0308 poikien kohdalla a\u0308itien ja isien la\u0308mpimyys suojasi negatiivisen mina\u0308kuvan kehittymiselta\u0308 ensimma\u0308isen kouluvuoden aikana. Vanhemman ka\u0308ytta\u0308ma\u0308 psykologinen kontrolli ei selitta\u0308nyt lapsen mina\u0308kuvaa ensimma\u0308isen kouluvuoden alussa. A\u0308idin ka\u0308ytta\u0308ma\u0308 psykologinen kontrolli na\u0308ytti kuitenkin ennustavan negatiivisemman mina\u0308kuvan kehitysta\u0308 ensimma\u0308isen kouluvuoden aikana.\r\nTulosten perusteella voidaan todeta, etta\u0308 vanhempia tulisi tukea la\u0308mpima\u0308a\u0308n vuorovaikutukseen lapsen kanssa, silla\u0308 vanhempien la\u0308mpimyys on ta\u0308rkea\u0308a\u0308 negatiivisen mina\u0308kuvan kehittymisen va\u0308ltta\u0308miseksi. Koska a\u0308idin psykologinen kontrolli na\u0308ytta\u0308a\u0308 edista\u0308va\u0308n negatiivisen mina\u0308kuvan kehitysta\u0308, sita\u0308 olisi ta\u0308rkea\u0308a\u0308 va\u0308ltta\u0308a\u0308. Aiempien tutkimusten perusteella psykologisen kontrollin ka\u0308ytto\u0308 on yhteydessa\u0308 vanhempien stressiin, joten pyritta\u0308essa\u0308 lasten mina\u0308kuvan tukemiseen olisi ta\u0308rkea\u0308a\u0308 miettia\u0308 keinoja vanhempien jaksamisen tukemiseen. Myo\u0308s vanhempien yleista\u0308 tieta\u0308mysta\u0308 la\u0308mpimyyden ta\u0308rkeydesta\u0308 ja psykologisen kontrollin riskeista\u0308 suhteessa lapsen kehitykseen olisi hyva\u0308 lisa\u0308ta\u0308.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emma Kokkonen (emelkokk) on 2017-09-11 13:08:42.802537. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-09-11T13:08:43Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709113702.pdf: 197064 bytes, checksum: 77db26026d436b2f9565e8f25b4e5a16 (MD5)\r\nlicense.html: 1154 bytes, checksum: 72c8f09125b264fc889a25ac5d7fc578 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-09-11T13:08:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709113702.pdf: 197064 bytes, checksum: 77db26026d436b2f9565e8f25b4e5a16 (MD5)\r\nlicense.html: 1154 bytes, checksum: 72c8f09125b264fc889a25ac5d7fc578 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (33 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhemmuustyylit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "la\u0308mpimyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologinen kontrolli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mina\u0308kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimismina\u0308kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "positiivinen suhtautuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "negatiivinen suhtautuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ensimma\u0308inen luokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhemmuustyylien yhteys lapsen min\u00e4kuvan kehitykseen ensimm\u00e4isen kouluvuoden aikana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201709113702", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-09-11T13:08:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhempi-lapsisuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "negatiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutulokkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55311
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:11Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kokkonen, Emma Vanhemmuustyylien yhteys lapsen minäkuvan kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana vanhemmuustyylit lämpimyys psykologinen kontrolli minäkuva oppimisminäkuva positiivinen suhtautuminen negatiivinen suhtautuminen ensimmäinen luokka Psykologia Psychology 202 vanhemmuus vanhempi-lapsisuhde vuorovaikutus positiivisuus negatiivisuus koulutulokkaat alakoulu koululaiset
title Vanhemmuustyylien yhteys lapsen minäkuvan kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana
title_full Vanhemmuustyylien yhteys lapsen minäkuvan kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana
title_fullStr Vanhemmuustyylien yhteys lapsen minäkuvan kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana Vanhemmuustyylien yhteys lapsen minäkuvan kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana
title_full_unstemmed Vanhemmuustyylien yhteys lapsen minäkuvan kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana Vanhemmuustyylien yhteys lapsen minäkuvan kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana
title_short Vanhemmuustyylien yhteys lapsen minäkuvan kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana
title_sort vanhemmuustyylien yhteys lapsen minäkuvan kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana
title_txtP Vanhemmuustyylien yhteys lapsen minäkuvan kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana
topic vanhemmuustyylit lämpimyys psykologinen kontrolli minäkuva oppimisminäkuva positiivinen suhtautuminen negatiivinen suhtautuminen ensimmäinen luokka Psykologia Psychology 202 vanhemmuus vanhempi-lapsisuhde vuorovaikutus positiivisuus negatiivisuus koulutulokkaat alakoulu koululaiset
topic_facet 202 Psychology Psykologia alakoulu ensimmäinen luokka koululaiset koulutulokkaat lämpimyys minäkuva negatiivinen suhtautuminen negatiivisuus oppimisminäkuva positiivinen suhtautuminen positiivisuus psykologinen kontrolli vanhemmuus vanhemmuustyylit vanhempi-lapsisuhde vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55311 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709113702
work_keys_str_mv AT kokkonenemma vanhemmuustyylienyhteyslapsenminäkuvankehitykseenensimmäisenkouluvuodenaikana