Sokean ja vaikeasti heikkonäköisen lapsen koulunaloitusvalmiudet taitojen ja tuen tarpeen arviointi

Tässä laadullisessa tutkimuksessa on kehitetty menetelmä, jonka avulla sokeiden ja vaikeasti heikkonäköisten esiopetusikäisten lasten taitoja ja tuen tarpeita voidaan arvioida ja seurata. Menetelmän avulla voidaan siirtää tietoa lapsen siirtyessä esiopetuksesta kouluun. Menetelmässä huomioidaan soke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehtinen, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Licentiate thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55278
_version_ 1826225505159872512
author Lehtinen, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lehtinen, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lehtinen, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lehtinen, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa tutkimuksessa on kehitetty menetelmä, jonka avulla sokeiden ja vaikeasti heikkonäköisten esiopetusikäisten lasten taitoja ja tuen tarpeita voidaan arvioida ja seurata. Menetelmän avulla voidaan siirtää tietoa lapsen siirtyessä esiopetuksesta kouluun. Menetelmässä huomioidaan sokean ja vaikeasti heikkonäköisen lapsen kehityksen erityispiirteet. Menetelmälle annettiin nimeksi SoLa kohderyhmän, sokeiden ja vaikeasti heikkonäköisten lasten mukaan. Menetelmän kehittämistä varten koottiin tietoa sokeiden ja vaikeasti heikkonäköisten lasten kehitystä koskevasta kirjallisuudesta, Suomessa käytössä olevista esiopetusikäisten lasten arviointimenetelmistä ja näkövammaisten lasten erityisopettajien paneelikeskustelusta. Lisäksi kehitystyössä hyödynnettiin näkövammaisten lasten arviointi- ja kuntoutustyössä saatua omaa kokemusta. Sokeiden ja vaikeasti heikkonäköisten lasten kehityksen erityispiirteiksi nousivat kirjallisuudesta erityisesti tiedon hankkimiseen, vuorovaikutukseen, motoriikan ja orientoitumisen kehitykseen, työskentelytaitoihin ja itsestä huolehtimiseen liittyvät tekijät. Lisäksi luku- ja kirjoitusmenetelmien erilaisuus sekä laskemisen perusvalmiuksiin liittyvät erityispiirteet nousivat kirjallisuudesta esille. Näkemisen puutteista johtuvien haittojen vähentämiseksi kirjallisuudesta nousi esille erityisesti tunto- ja kuuloaistien käyttäminen tiedonhankinnassa, asiantunteva ohjaus ja ajan antaminen tiedon hankintaan, tiedon käsittelyyn ja taitojen runsaaseen harjoitteluun. Tutkimuksessa kehitetty SoLa-lomake on tarkoitettu sokeiden ja vaikeasti heikkonäköisten esiopetusikäisten lasten arviointiin ja tiedonsiirtoon esiopetusvuoden aikana ja lapsen siirtyessä esiopetuksesta kouluun. Sen käyttäjinä voi olla esimerkiksi esiopetushenkilöstö ja muut lasten kanssa toimivat. SoLa-lomakkeen käytettävyyden lisäämiseksi tulee koota käsikirja, joka sisältää perehdytystä sokean ja vaikeasti heikkonäköisen esiopetusikäisen lapsen taitojen ja tuen tarpeiden arviointiin.
first_indexed 2023-02-07T21:00:40Z
format Lisensiaatintyö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Tuija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtinen, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-09-05T13:29:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-09-05T13:29:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55278", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa on kehitetty menetelm\u00e4, jonka avulla sokeiden ja vaikeasti heikkon\u00e4k\u00f6isten esiopetusik\u00e4isten lasten taitoja ja tuen tarpeita voidaan arvioida ja seurata. Menetelm\u00e4n avulla voidaan siirt\u00e4\u00e4 tietoa lapsen siirtyess\u00e4 esiopetuksesta kouluun. Menetelm\u00e4ss\u00e4 huomioidaan sokean ja vaikeasti heikkon\u00e4k\u00f6isen lapsen kehityksen erityispiirteet. Menetelm\u00e4lle annettiin nimeksi SoLa kohderyhm\u00e4n, sokeiden ja vaikeasti heikkon\u00e4k\u00f6isten lasten mukaan.\r\nMenetelm\u00e4n kehitt\u00e4mist\u00e4 varten koottiin tietoa sokeiden ja vaikeasti heikkon\u00e4k\u00f6isten lasten kehityst\u00e4 koskevasta kirjallisuudesta, Suomessa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevista esiopetusik\u00e4isten lasten arviointimenetelmist\u00e4 ja n\u00e4k\u00f6vammaisten lasten erityisopettajien paneelikeskustelusta. Lis\u00e4ksi kehitysty\u00f6ss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin n\u00e4k\u00f6vammaisten lasten arviointi- ja kuntoutusty\u00f6ss\u00e4 saatua omaa kokemusta.\r\nSokeiden ja vaikeasti heikkon\u00e4k\u00f6isten lasten kehityksen erityispiirteiksi nousivat kirjallisuudesta erityisesti tiedon hankkimiseen, vuorovaikutukseen, motoriikan ja orientoitumisen kehitykseen, ty\u00f6skentelytaitoihin ja itsest\u00e4 huolehtimiseen liittyv\u00e4t tekij\u00e4t. Lis\u00e4ksi luku- ja kirjoitusmenetelmien erilaisuus sek\u00e4 laskemisen perusvalmiuksiin liittyv\u00e4t erityispiirteet nousivat kirjallisuudesta esille. N\u00e4kemisen puutteista johtuvien haittojen v\u00e4hent\u00e4miseksi kirjallisuudesta nousi esille erityisesti tunto- ja kuuloaistien k\u00e4ytt\u00e4minen tiedonhankinnassa, asiantunteva ohjaus ja ajan antaminen tiedon hankintaan, tiedon k\u00e4sittelyyn ja taitojen runsaaseen harjoitteluun. \r\nTutkimuksessa kehitetty SoLa-lomake on tarkoitettu sokeiden ja vaikeasti heikkon\u00e4k\u00f6isten esiopetusik\u00e4isten lasten arviointiin ja tiedonsiirtoon esiopetusvuoden aikana ja lapsen siirtyess\u00e4 esiopetuksesta kouluun. Sen k\u00e4ytt\u00e4jin\u00e4 voi olla esimerkiksi esiopetushenkil\u00f6st\u00f6 ja muut lasten kanssa toimivat. SoLa-lomakkeen k\u00e4ytett\u00e4vyyden lis\u00e4\u00e4miseksi tulee koota k\u00e4sikirja, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 perehdytyst\u00e4 sokean ja vaikeasti heikkon\u00e4k\u00f6isen esiopetusik\u00e4isen lapsen taitojen ja tuen tarpeiden arviointiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina Lehtinen (ealehtin) on 2017-09-05 13:29:28.635249. Form: Lisensiaatinty\u00f6-lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/lisensiaatintyo-lomake). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-09-05T13:29:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709053666.pdf: 2241153 bytes, checksum: 122e8053db164cb40a0f703ff3f879a9 (MD5)\r\nlicense.html: 5038 bytes, checksum: 2c11a0b731990e2a9a5edea174988000 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-09-05T13:29:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709053666.pdf: 2241153 bytes, checksum: 122e8053db164cb40a0f703ff3f879a9 (MD5)\r\nlicense.html: 5038 bytes, checksum: 2c11a0b731990e2a9a5edea174988000 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (68 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sokeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "n\u00e4k\u00f6vammaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sokean lapsen kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluvalmius", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulunaloitusvalmius", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tiedonsiirto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sokean ja vaikeasti heikkon\u00e4k\u00f6isen lapsen koulunaloitusvalmiudet : taitojen ja tuen tarpeen arviointi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "licentiate thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201709053666", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Licentiate thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Lisensiaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-09-05T13:29:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "book", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sokeat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "n\u00e4k\u00f6vammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikouluik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukypsyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointimenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G3", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55278
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:04Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c647189a-05bf-4538-97f6-fbd66c4d010f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201709053666.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtinen, Elina Sokean ja vaikeasti heikkonäköisen lapsen koulunaloitusvalmiudet : taitojen ja tuen tarpeen arviointi sokeus näkövammaisuus sokean lapsen kehitys esiopetus kouluvalmius koulunaloitusvalmius arviointi siirtymävaihe tiedonsiirto Psykologia Psychology Kvalitatiivinen tutkimus 202 sokeat näkövammaiset esikouluikäiset koulukypsyys arviointimenetelmät
title Sokean ja vaikeasti heikkonäköisen lapsen koulunaloitusvalmiudet : taitojen ja tuen tarpeen arviointi
title_full Sokean ja vaikeasti heikkonäköisen lapsen koulunaloitusvalmiudet : taitojen ja tuen tarpeen arviointi
title_fullStr Sokean ja vaikeasti heikkonäköisen lapsen koulunaloitusvalmiudet : taitojen ja tuen tarpeen arviointi Sokean ja vaikeasti heikkonäköisen lapsen koulunaloitusvalmiudet : taitojen ja tuen tarpeen arviointi
title_full_unstemmed Sokean ja vaikeasti heikkonäköisen lapsen koulunaloitusvalmiudet : taitojen ja tuen tarpeen arviointi Sokean ja vaikeasti heikkonäköisen lapsen koulunaloitusvalmiudet : taitojen ja tuen tarpeen arviointi
title_short Sokean ja vaikeasti heikkonäköisen lapsen koulunaloitusvalmiudet
title_sort sokean ja vaikeasti heikkonäköisen lapsen koulunaloitusvalmiudet taitojen ja tuen tarpeen arviointi
title_sub taitojen ja tuen tarpeen arviointi
title_txtP Sokean ja vaikeasti heikkonäköisen lapsen koulunaloitusvalmiudet : taitojen ja tuen tarpeen arviointi
topic sokeus näkövammaisuus sokean lapsen kehitys esiopetus kouluvalmius koulunaloitusvalmius arviointi siirtymävaihe tiedonsiirto Psykologia Psychology Kvalitatiivinen tutkimus 202 sokeat näkövammaiset esikouluikäiset koulukypsyys arviointimenetelmät
topic_facet 202 Kvalitatiivinen tutkimus Psychology Psykologia arviointi arviointimenetelmät esikouluikäiset esiopetus koulukypsyys koulunaloitusvalmius kouluvalmius näkövammaiset näkövammaisuus siirtymävaihe sokean lapsen kehitys sokeat sokeus tiedonsiirto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55278 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709053666
work_keys_str_mv AT lehtinenelina sokeanjavaikeastiheikkonäköisenlapsenkoulunaloitusvalmiudettaitojenjatuentarpeenar