Leirille kouluun? luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksestä oppilaille

Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia kasvatuksellisia merkityksiä Nuorisokeskus Villa Elban seikkailukasvatukseen pohjautuvilla leirikouluilla voi olla koululuokalle. Tutkimuksen teoriaosassa selvitämme, miten seikkailukasvatus voisi tukea kouluopetusta. Esittelemme seikkailukasvatuksen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Cortés, Minna, Oksalahti, Tuuli
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54948
_version_ 1826225723476541440
author Cortés, Minna Oksalahti, Tuuli
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Cortés, Minna Oksalahti, Tuuli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Cortés, Minna Oksalahti, Tuuli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Cortés, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia kasvatuksellisia merkityksiä Nuorisokeskus Villa Elban seikkailukasvatukseen pohjautuvilla leirikouluilla voi olla koululuokalle. Tutkimuksen teoriaosassa selvitämme, miten seikkailukasvatus voisi tukea kouluopetusta. Esittelemme seikkailukasvatuksen ja sen mahdolliset hyödyt sekä peruskoulun opetusta ohjaavan uuden valtakunnallisen peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden opetukselle asettamia vaatimuksia, joihin on mahdollista pyrkiä seikkailukasvatuksen keinoin, sekä nuorisokeskusten leirikoulujen toimintaa ohjaavan nuorisokeskuspedagogiikan ja seikkailukasvatuksen osuuden siinä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla leirikouluun osallistuneita opettajia ja ohjaajia merkityksistä, joita he kokevat leirikoululla olevan koululuokalle. Tutkimuksen aineisto koostuu kahden opettajan ja kahden leirikoulun ohjaajan haastatteluista. Analyysi on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimustulosten mukaan leirikoulun kasvatuksellisia merkityksiä koululuokalle ovat ryhmäytyminen ja suhteiden lähentyminen myös omaan opettajaan ja jopa leirikoulun ohjaajiin osallisuuden ansiosta. Koettiin, että opettajan osallisuus leirikoulussa välittää oppilaille tunteen opettajan aidosta välittämisestä. Tämän koettiin lisäävän oppilaiden luottamusta opettajaan ja vähentävän heidän haluaan vastustaa opettajan auktoriteettia. Osallisuuden koettiin auttavan opettajaa tuntemaan ja ymmärtämään oppilaitaan paremmin. Leirikoulu koettiin siis hyödylliseksi oppilaiden keskinäisille suhteille sekä opettajan ja oppilaiden väliselle suhteelle. Koettiin, että tämän lisäksi leirikoulua voitaisiin nykyistä enemmän hyödyntää myös oppiaineiden sisältöjen opettamisessa, vaikka leirikoulu onkin ajallisesti lyhyt.
first_indexed 2023-03-22T10:00:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Corte\u0301s, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oksalahti, Tuuli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-07-28T11:48:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-07-28T11:48:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1718023", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54948", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kasvatuksellisia merkityksi\u00e4\r\nNuorisokeskus Villa Elban seikkailukasvatukseen pohjautuvilla leirikouluilla voi\r\nolla koululuokalle. Tutkimuksen teoriaosassa selvit\u00e4mme, miten\r\nseikkailukasvatus voisi tukea kouluopetusta. Esittelemme seikkailukasvatuksen\r\nja sen mahdolliset hy\u00f6dyt sek\u00e4 peruskoulun opetusta ohjaavan uuden\r\nvaltakunnallisen peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden opetukselle\r\nasettamia vaatimuksia, joihin on mahdollista pyrki\u00e4 seikkailukasvatuksen keinoin,\r\nsek\u00e4 nuorisokeskusten leirikoulujen toimintaa ohjaavan\r\nnuorisokeskuspedagogiikan ja seikkailukasvatuksen osuuden siin\u00e4.\r\nTutkimus toteutettiin haastattelemalla leirikouluun osallistuneita opettajia ja\r\nohjaajia merkityksist\u00e4, joita he kokevat leirikoululla olevan koululuokalle.\r\nTutkimuksen aineisto koostuu kahden opettajan ja kahden leirikoulun ohjaajan\r\nhaastatteluista.\r\nAnalyysi on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimustulosten mukaan\r\nleirikoulun kasvatuksellisia merkityksi\u00e4 koululuokalle ovat ryhm\u00e4ytyminen ja\r\nsuhteiden l\u00e4hentyminen my\u00f6s omaan opettajaan ja jopa leirikoulun ohjaajiin\r\nosallisuuden ansiosta. Koettiin, ett\u00e4 opettajan osallisuus leirikoulussa v\u00e4litt\u00e4\u00e4\r\noppilaille tunteen opettajan aidosta v\u00e4litt\u00e4misest\u00e4. T\u00e4m\u00e4n koettiin lis\u00e4\u00e4v\u00e4n\r\noppilaiden luottamusta opettajaan ja v\u00e4hent\u00e4v\u00e4n heid\u00e4n haluaan vastustaa\r\nopettajan auktoriteettia. Osallisuuden koettiin auttavan opettajaa tuntemaan ja\r\nymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n oppilaitaan paremmin. Leirikoulu koettiin siis hy\u00f6dylliseksi\r\noppilaiden keskin\u00e4isille suhteille sek\u00e4 opettajan ja oppilaiden v\u00e4liselle suhteelle.\r\nKoettiin, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi leirikoulua voitaisiin nykyist\u00e4 enemm\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4\r\nmy\u00f6s oppiaineiden sis\u00e4lt\u00f6jen opettamisessa, vaikka leirikoulu onkin ajallisesti\r\nlyhyt.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuuli Oksalahti (tuujohok) on 2017-07-28 11:48:46.176876. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-07-28T11:48:46Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201707283374.pdf: 537686 bytes, checksum: e2b96bc3e17995dba5a0f7b57565ca5e (MD5)\r\nlicense.html: 5202 bytes, checksum: 443f14e2cd7e81b3954ea36a6ef5d5af (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-07-28T11:48:46Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201707283374.pdf: 537686 bytes, checksum: e2b96bc3e17995dba5a0f7b57565ca5e (MD5)\r\nlicense.html: 5202 bytes, checksum: 443f14e2cd7e81b3954ea36a6ef5d5af (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (73 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leirikoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "seikkailukasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hermeneutiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Leirille kouluun? : luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksest\u00e4 oppilaille", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksest\u00e4 oppilaille", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201707283374", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-07-28T11:48:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "community", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "800", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "order", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seikkailukasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leirikoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54948
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:00Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/97dbc8a4-6888-467d-b642-708c704b82dc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201707283374.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Cortés, Minna Oksalahti, Tuuli Leirille kouluun? : luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksestä oppilaille leirikoulu kokemus seikkailukasvatus fenomenologia hermeneutiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus 103 koulukasvatus opetusmenetelmät
title Leirille kouluun? : luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksestä oppilaille
title_alt Luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksestä oppilaille
title_full Leirille kouluun? : luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksestä oppilaille
title_fullStr Leirille kouluun? : luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksestä oppilaille Leirille kouluun? : luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksestä oppilaille
title_full_unstemmed Leirille kouluun? : luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksestä oppilaille Leirille kouluun? : luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksestä oppilaille
title_short Leirille kouluun?
title_sort leirille kouluun luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksestä oppilaille
title_sub luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksestä oppilaille
title_txtP Leirille kouluun? : luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksestä oppilaille
topic leirikoulu kokemus seikkailukasvatus fenomenologia hermeneutiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus 103 koulukasvatus opetusmenetelmät
topic_facet 103 Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenologia hermeneutiikka kokemus koulukasvatus leirikoulu opetusmenetelmät seikkailukasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54948 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201707283374
work_keys_str_mv AT cortesminna leirillekouluunluokanopettajienjaleirikoulunohjaajienkokemuksialeirikoulunkasvatukse