Viittomakielisten nuorten aikuisten käsityksiä kaksikielisyydestään

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka viittomakielisten nuorten aikuisten kaksikielisyyttä on heidän lapsuudessaan ja nuoruudessaan tuettu (vai onko tuettu lainkaan?) ja minkälaisia vaikutuksia tällä on heidän multimodaalisen kaksikielisyyden käsitykseen tutkimushetkellä. Tarkoituksena...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lätti, Janita
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54866
_version_ 1826225754243858432
author Lätti, Janita
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lätti, Janita Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lätti, Janita Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lätti, Janita
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka viittomakielisten nuorten aikuisten kaksikielisyyttä on heidän lapsuudessaan ja nuoruudessaan tuettu (vai onko tuettu lainkaan?) ja minkälaisia vaikutuksia tällä on heidän multimodaalisen kaksikielisyyden käsitykseen tutkimushetkellä. Tarkoituksena oli tarkastella aihetta kielen käytön sekä kulttuuriin identifioitumisen näkökulmasta. Tutkimuskysymykset ovat: Millainen käsitys viittomakielisillä nuorilla aikuisilla on kaksikielisyydestään ja kaksikulttuurisuudestaan? Miten viittomakielisten nuorten aikuisten kaksikielisyyden kehittymistä on heidän omasta mielestään tuettu? Miten viittomakieliset nuoret aikuiset toivoisivat lasten kaksikielisyyttä tuettavan? Tutkimukseni teoriapohjana olen hyödyntänyt kaksikielisyysteorian osalta erityisesti François Grosjeanin (2008) ja Colin Bakerin (2011) kaksikielisyysteorioita, sillä ne käsittelevät kaksikielisyyttä puhutun kielen lisäksi myös viittomakielen näkökulmasta. Toinen tutkimuksen kannalta keskeinen rooli on kaksikulttuurisuudella, jota käsittelen Grosjeanin (2010) määritelmän mukaisesti syventyen tarkastelemaan viittomakielisten kieli- ja kulttuuriryhmää sekä kuurojen yhteisöä ja opetusta historian ja nykytiedon valossa (Jokinen 2000; Salmi & Laakso 2005). Tutkimuksen aineisto on kerätty 18-30-vuotiailta viittomakielisiltä nuorilta aikuisilta verkossa toteutetun kyselyn avulla. Kysely sisälsi pääosin avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastaajia oli 18, joiden joukossa oli sekä kuuroksi, kuulevaksi että huonokuuloiseksi itsensä identifioivia. Aineiston analysoinnissa on käytetty teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksessa ilmeni viittomakielisten nuorten aikuisten tietoisuus omasta kaksikielisyydestään ja tämä näyttäytyi pääasiallisesti positiivisena. Tutkimustuloksista voi päätellä kahden kielen kehityksen tukemisella olevan selkeä yhteys aikuisiän kaksikielisyyden käsitykseen ja kahden kielen käyttöön. Epävarmuutta oman kaksikielisyyden suhteen aiheutti toisen kielen heikompi käyttötaito. Tutkimukseen osallistujat tiedostivat kaksikielisyyden hyötyjä sekä kaksikielisyyden tukemiseen ja tukemattomuuteen vaikuttaneita tekijöitä. Kaksikielisyyden tukeminen näyttäytyi aineistossa sekä positiivisessa että negatiivisessa valossa. Aineistosta nousi esille useita näkökulmia kaksikielisyyden tukemiseksi nykyaikana ja näistä keskeisimmiksi teemoiksi nousi perusopetus, perhe ja lääketiede. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää mm. kaksikielisten lasten vanhempien ohjaustyöhön (esim. neuvolatyössä, kuulokeskuksissa, päivähoidossa) sekä koulun opetuksen suunnittelussa kaksikielisyyden tukemisen näkökulmasta.
first_indexed 2023-03-22T09:57:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "L\u00e4tti, Janita", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-07-06T07:55:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-07-06T07:55:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704745", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54866", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka viittomakielisten nuorten aikuisten kaksikielisyytt\u00e4 on heid\u00e4n lapsuudessaan ja nuoruudessaan tuettu (vai onko tuettu lainkaan?) ja mink\u00e4laisia vaikutuksia t\u00e4ll\u00e4 on heid\u00e4n multimodaalisen kaksikielisyyden k\u00e4sitykseen tutkimushetkell\u00e4. Tarkoituksena oli tarkastella aihetta kielen k\u00e4yt\u00f6n sek\u00e4 kulttuuriin identifioitumisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuskysymykset ovat: Millainen k\u00e4sitys viittomakielisill\u00e4 nuorilla aikuisilla on kaksikielisyydest\u00e4\u00e4n ja kaksikulttuurisuudestaan? Miten viittomakielisten nuorten aikuisten kaksikielisyyden kehittymist\u00e4 on heid\u00e4n omasta mielest\u00e4\u00e4n tuettu? Miten viittomakieliset nuoret aikuiset toivoisivat lasten kaksikielisyytt\u00e4 tuettavan?\r\n\r\nTutkimukseni teoriapohjana olen hy\u00f6dynt\u00e4nyt kaksikielisyysteorian osalta erityisesti Fran\u00e7ois Grosjeanin (2008) ja Colin Bakerin (2011) kaksikielisyysteorioita, sill\u00e4 ne k\u00e4sittelev\u00e4t kaksikielisyytt\u00e4 puhutun kielen lis\u00e4ksi my\u00f6s viittomakielen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Toinen tutkimuksen kannalta keskeinen rooli on kaksikulttuurisuudella, jota k\u00e4sittelen Grosjeanin (2010) m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n mukaisesti syventyen tarkastelemaan viittomakielisten kieli- ja kulttuuriryhm\u00e4\u00e4 sek\u00e4 kuurojen yhteis\u00f6\u00e4 ja opetusta historian ja nykytiedon valossa (Jokinen 2000; Salmi & Laakso 2005). \r\n\r\nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty 18-30-vuotiailta viittomakielisilt\u00e4 nuorilta aikuisilta verkossa toteutetun kyselyn avulla. Kysely sis\u00e4lsi p\u00e4\u00e4osin avoimia kysymyksi\u00e4. Kyselyyn vastaajia oli 18, joiden joukossa oli sek\u00e4 kuuroksi, kuulevaksi ett\u00e4 huonokuuloiseksi itsens\u00e4 identifioivia. Aineiston analysoinnissa on k\u00e4ytetty teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \r\n\r\nTutkimuksessa ilmeni viittomakielisten nuorten aikuisten tietoisuus omasta kaksikielisyydest\u00e4\u00e4n ja t\u00e4m\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyi p\u00e4\u00e4asiallisesti positiivisena. Tutkimustuloksista voi p\u00e4\u00e4tell\u00e4 kahden kielen kehityksen tukemisella olevan selke\u00e4 yhteys aikuisi\u00e4n kaksikielisyyden k\u00e4sitykseen ja kahden kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Ep\u00e4varmuutta oman kaksikielisyyden suhteen aiheutti toisen kielen heikompi k\u00e4ytt\u00f6taito. Tutkimukseen osallistujat tiedostivat kaksikielisyyden hy\u00f6tyj\u00e4 sek\u00e4 kaksikielisyyden tukemiseen ja tukemattomuuteen vaikuttaneita tekij\u00f6it\u00e4. Kaksikielisyyden tukeminen n\u00e4ytt\u00e4ytyi aineistossa sek\u00e4 positiivisessa ett\u00e4 negatiivisessa valossa. Aineistosta nousi esille useita n\u00e4k\u00f6kulmia kaksikielisyyden tukemiseksi nykyaikana ja n\u00e4ist\u00e4 keskeisimmiksi teemoiksi nousi perusopetus, perhe ja l\u00e4\u00e4ketiede. Tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 mm. kaksikielisten lasten vanhempien ohjausty\u00f6h\u00f6n (esim. neuvolaty\u00f6ss\u00e4, kuulokeskuksissa, p\u00e4iv\u00e4hoidossa) sek\u00e4 koulun opetuksen suunnittelussa kaksikielisyyden tukemisen n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Janita L\u00e4tti (jaanlatt) on 2017-07-06 07:55:36.869618. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-07-06T07:55:37Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201707063239.pdf: 2890317 bytes, checksum: f47996b658831c86821375b24ddb8069 (MD5)\r\nlicense.html: 4826 bytes, checksum: 76868d48d6fe5c1bf20f86f292902275 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-07-06T07:55:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201707063239.pdf: 2890317 bytes, checksum: f47996b658831c86821375b24ddb8069 (MD5)\r\nlicense.html: 4826 bytes, checksum: 76868d48d6fe5c1bf20f86f292902275 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "2 verkkoaineistoa (73 sivua, kesto 3:57 min)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sign Language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Bilingualism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Multiculturalism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "linguistic identity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viittomakielisten nuorten aikuisten k\u00e4sityksi\u00e4 kaksikielisyydest\u00e4\u00e4n", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201707063239", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomalainen viittomakieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish Sign Language", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-07-06T07:55:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "317", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viittomakieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54866
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:33Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/707c5a3b-2c2b-41ca-83c6-899a317a0bfe\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201707063239.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"} {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c596a4fb-6efb-4e03-b687-aa5ca247544c\/download","text":"Latti_Janita_tiivistelma.mp4","source":"jyx","mediaType":"video\/mp4"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lätti, Janita Viittomakielisten nuorten aikuisten käsityksiä kaksikielisyydestään Sign Language Bilingualism Multiculturalism linguistic identity Suomalainen viittomakieli Finnish Sign Language Sisällönanalyysi 317 viittomakieli suomen kieli kaksikielisyys monikulttuurisuus kielellinen identiteetti
title Viittomakielisten nuorten aikuisten käsityksiä kaksikielisyydestään
title_full Viittomakielisten nuorten aikuisten käsityksiä kaksikielisyydestään
title_fullStr Viittomakielisten nuorten aikuisten käsityksiä kaksikielisyydestään Viittomakielisten nuorten aikuisten käsityksiä kaksikielisyydestään
title_full_unstemmed Viittomakielisten nuorten aikuisten käsityksiä kaksikielisyydestään Viittomakielisten nuorten aikuisten käsityksiä kaksikielisyydestään
title_short Viittomakielisten nuorten aikuisten käsityksiä kaksikielisyydestään
title_sort viittomakielisten nuorten aikuisten käsityksiä kaksikielisyydestään
title_txtP Viittomakielisten nuorten aikuisten käsityksiä kaksikielisyydestään
topic Sign Language Bilingualism Multiculturalism linguistic identity Suomalainen viittomakieli Finnish Sign Language Sisällönanalyysi 317 viittomakieli suomen kieli kaksikielisyys monikulttuurisuus kielellinen identiteetti
topic_facet 317 Bilingualism Finnish Sign Language Multiculturalism Sign Language Sisällönanalyysi Suomalainen viittomakieli kaksikielisyys kielellinen identiteetti linguistic identity monikulttuurisuus suomen kieli viittomakieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54866 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201707063239
work_keys_str_mv AT lättijanita viittomakielistennuortenaikuistenkäsityksiäkaksikielisyydestään