Maahanmuuttajaäitien kokemukset kaksikulttuurisesta perhe-elämästä - sosiaalinen verkosto ja perheiden palvelut äitien tukena

Tämä kandidaatintutkielma käsittelee maahanmuuttajaäitien kokemuksia kaksikulttuurisesta perhe-elämästä. Lisäksi se tarkastelee perheiden tueksi tarkoitettujen palveluiden, erityisesti päiväkodin ja Mannerheimin lastensuojeluliiton Ystäväksi maahanmuuttajaäidille- toiminnan merkitystä maahanmuuttaja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hynynen, Salla
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54662
Description
Summary:Tämä kandidaatintutkielma käsittelee maahanmuuttajaäitien kokemuksia kaksikulttuurisesta perhe-elämästä. Lisäksi se tarkastelee perheiden tueksi tarkoitettujen palveluiden, erityisesti päiväkodin ja Mannerheimin lastensuojeluliiton Ystäväksi maahanmuuttajaäidille- toiminnan merkitystä maahanmuuttajaäideille. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttajaäitien kaksikulttuurista perhe-elämää ja vanhemmuutta sekä siihen saatavilla olevaa tukea maahanmuuttajaäitien omien kokemusten näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu haastattelemalla neljää kaksikulttuuriseen perheeseen kuuluvaa maahanmuuttajaäitiä ja sen aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti temaattisen analyysin avulla. Tutkimuksen tulokset jakautuvat kahden teeman alle: kaksikulttuurinen perhe-elämä ja vanhemmuus sekä sosiaalisen verkoston ja perheille tukea tarjoavien palveluiden merkitys maaahanmuuttajaäitien elämässä. Tulokset osoittavat, että maahanmuuttajaäitien kaksikulttuuriseen perhe-elämään kuuluu sekä haasteita että voimavaroja. Sosiaalisen verkoston ja erilaisten palveluiden tarjoaman tuen merkitys heidän elämässään on tutkimuksen mukaan suuri. Erityisesti Mannerheimin lastensuojeluliiton Ystäväksi maahanmuuttajaäidille- toiminta vaikuttaa hyvältä maahanmuuttajaäitien tukemisen mallilta niin suomen kielen oppimisen kuin äitiyden vertaistuenkin kannalta. Jatkossa olisikin tärkeää selvittää laajemmin maahanmuuttajaäitien kokemuksia perheiden tukena olevista palveluista sekä esimerkiksi monikulttuuristen perheiden ja varhaiskasvatuksen yhteistyöstä.