Yksilölliset erot kuljettajien katsepreferensseissä ja katseiden kestoihin vaikuttavat tekijät

Kuljettajien tarkkaamattomuus on maailmanlaajuinen ilmiö. Tarkkaamattomuuden vaikutuksia liikenneturvallisuuteen on tutkittu ilmiön yleisyyden takia viime aikoina paljon. Useiden tutkimuksien mukaan kuljettajan tarkkaamattomuus on merkittävä tekijä auto-onnettomuuksissa. Usein kuljettajan tarkkaamat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Grahn, Hilkka
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54650
_version_ 1826225744451207168
author Grahn, Hilkka
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Grahn, Hilkka Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Grahn, Hilkka Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Grahn, Hilkka
datasource_str_mv jyx
description Kuljettajien tarkkaamattomuus on maailmanlaajuinen ilmiö. Tarkkaamattomuuden vaikutuksia liikenneturvallisuuteen on tutkittu ilmiön yleisyyden takia viime aikoina paljon. Useiden tutkimuksien mukaan kuljettajan tarkkaamattomuus on merkittävä tekijä auto-onnettomuuksissa. Usein kuljettajan tarkkaamattomuus johtuu toissijaisesta tehtävästä – esimerkiksi viestin kirjoittamisesta tai osoitteen etsimisestä – ajon aikana. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että kuljettajilla saattaa olla yksilöllisiä laitteeseen suuntautuvien katseiden kestojen preferenssejä toissijaisia tehtäviä tehdessä. Nykyiset usein käytetyt elektronisten laitteiden aiheuttamaa tarkkaamattomuutta mittaavat testausmenetelmät eivät kuitenkaan ota huomioon kuljettajien yksilöllisiä eroja, joten testauksien tulokset saattavat riippua koehenkilöotoksesta, eivät testattavan laitteen tai käyttöliittymän ominaisuuksista. Työssä tutkittiin kuljettajien yksilöllisten laitteeseen suuntautuvien katseiden kestojen ja okkluusiomatkojen preferenssejä. Työn tutkimuskysymyksiä oli kolme: ”Onko kuljettajilla olemassa jokin yksilöllinen preferenssi laitteeseen suunnattujen katseiden pituudessa?”, ”Korreloivatko kuljettajien laitteeseen suunnattujen katseiden pituudet heidän okkluusiomatkojensa kanssa?” sekä ”Mikä yksilölliset tekijät voisivat selittää okkluusiomatkojen ja laitteeseen suunnattujen katseiden pituuksien yksilöllisiä preferenssejä?” Tutkimuksessa suoritettiin neljä ajosimulaattorikoetta, joihin osallistui yhteensä 89 koehenkilöä. Kokeissa käytettiin uudenlaista tarkkaamattomuustestausmenetelmää, joka ottaa kuljettajien yksilölliset erot katseiden pituuksissa huomioon. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kuljettajilla on yksilöllinen katseiden ja okkluusiomatkojen kestojen preferenssi, joka pysyy suhteellisen muuttumattomana toissijaisen tehtävän ominaisuuksista huolimatta. Yksilöllistä preferenssiä ei kuitenkaan näytä selittävän epävarmuuden sietämättömyys, lyhytkestoinen visuaalinen muisti, elämyshakuisuus tai riskikäyttäytyminen liikenteessä. Sen sijaan tulosten perusteella yksilöllistä preferenssiä saattaa selittää visuaalisen informaation prosessoinnin tehokkuus, johon vaikuttaa muun muassa ikä. Driver distraction is a universally recognized phenomenon and it’s impacts to road safety has been studied recently quite a lot. According to several studies, driver distraction is a significant factor in car crashes and incidents. Often driver distraction is caused by secondary tasks – for example texting or searching an address – that are conducted during driving. It has been noted that drivers’ might have an individual preference for in-car glance lengths while conducting secondary tasks. However, current widely used distraction potential testing methods do not take into account individual differences. That is why the participant sample may have an influence on the results of the testing rather than the researched device or user interface. Present work investigated drivers’ individual in-car glance length and occlusion distance preferences. There were three research questions: “Do drivers have an individual preference in in-car glance lengths?”, “Do in-car glance lengths correlate with occlusion distances?” and “What individual factors could explain the individual preferences of occlusion distances and in-car glance lengths?”. Four driving simulator experiments with 89 participants were conducted. A new distraction testing method was used that takes into consideration drivers’ individual differences. Individual in-car glance length and occlusion distance preferences were found. However, it seems that intolerance of uncertainty, short-term visual memory, sensation seeking or driver behavior do not explain the individual differences. Based on the results, efficiency of visual information processing may explain the individual differences and age effects the efficiency.
first_indexed 2023-03-22T09:58:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kujala, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Grahn, Hilkka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-22T08:06:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-22T08:06:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704234", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54650", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kuljettajien tarkkaamattomuus on maailmanlaajuinen ilmi\u00f6. Tarkkaamattomuuden vaikutuksia liikenneturvallisuuteen on tutkittu ilmi\u00f6n yleisyyden takia viime aikoina paljon. Useiden tutkimuksien mukaan kuljettajan tarkkaamattomuus on merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 auto-onnettomuuksissa. Usein kuljettajan tarkkaamattomuus johtuu toissijaisesta teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 \u2013 esimerkiksi viestin kirjoittamisesta tai osoitteen etsimisest\u00e4 \u2013 ajon aikana. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, ett\u00e4 kuljettajilla saattaa olla yksil\u00f6llisi\u00e4 laitteeseen suuntautuvien katseiden kestojen preferenssej\u00e4 toissijaisia teht\u00e4vi\u00e4 tehdess\u00e4. Nykyiset usein k\u00e4ytetyt elektronisten laitteiden aiheuttamaa tarkkaamattomuutta mittaavat testausmenetelm\u00e4t eiv\u00e4t kuitenkaan ota huomioon kuljettajien yksil\u00f6llisi\u00e4 eroja, joten testauksien tulokset saattavat riippua koehenkil\u00f6otoksesta, eiv\u00e4t testattavan laitteen tai k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4n ominaisuuksista.\r\nTy\u00f6ss\u00e4 tutkittiin kuljettajien yksil\u00f6llisten laitteeseen suuntautuvien katseiden kestojen ja okkluusiomatkojen preferenssej\u00e4. Ty\u00f6n tutkimuskysymyksi\u00e4 oli kolme: \u201dOnko kuljettajilla olemassa jokin yksil\u00f6llinen preferenssi laitteeseen suunnattujen katseiden pituudessa?\u201d, \u201dKorreloivatko kuljettajien laitteeseen suunnattujen katseiden pituudet heid\u00e4n okkluusiomatkojensa kanssa?\u201d sek\u00e4 \u201dMik\u00e4 yksil\u00f6lliset tekij\u00e4t voisivat selitt\u00e4\u00e4 okkluusiomatkojen ja laitteeseen suunnattujen katseiden pituuksien yksil\u00f6llisi\u00e4 preferenssej\u00e4?\u201d Tutkimuksessa suoritettiin nelj\u00e4 ajosimulaattorikoetta, joihin osallistui yhteens\u00e4 89 koehenkil\u00f6\u00e4. Kokeissa k\u00e4ytettiin uudenlaista tarkkaamattomuustestausmenetelm\u00e4\u00e4, joka ottaa kuljettajien yksil\u00f6lliset erot katseiden pituuksissa huomioon.\r\nTutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 kuljettajilla on yksil\u00f6llinen katseiden ja okkluusiomatkojen kestojen preferenssi, joka pysyy suhteellisen muuttumattomana toissijaisen teht\u00e4v\u00e4n ominaisuuksista huolimatta. Yksil\u00f6llist\u00e4 preferenssi\u00e4 ei kuitenkaan n\u00e4yt\u00e4 selitt\u00e4v\u00e4n ep\u00e4varmuuden siet\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys, lyhytkestoinen visuaalinen muisti, el\u00e4myshakuisuus tai riskik\u00e4ytt\u00e4ytyminen liikenteess\u00e4. Sen sijaan tulosten perusteella yksil\u00f6llist\u00e4 preferenssi\u00e4 saattaa selitt\u00e4\u00e4 visuaalisen informaation prosessoinnin tehokkuus, johon vaikuttaa muun muassa ik\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Driver distraction is a universally recognized phenomenon and it\u2019s impacts to road safety has been studied recently quite a lot. According to several studies, driver distraction is a significant factor in car crashes and incidents. Often driver distraction is caused by secondary tasks \u2013 for example texting or searching an address \u2013 that are conducted during driving. It has been noted that drivers\u2019 might have an individual preference for in-car glance lengths while conducting secondary tasks. However, current widely used distraction potential testing methods do not take into account individual differences. That is why the participant sample may have an influence on the results of the testing rather than the researched device or user interface.\r\nPresent work investigated drivers\u2019 individual in-car glance length and occlusion distance preferences. There were three research questions: \u201cDo drivers have an individual preference in in-car glance lengths?\u201d, \u201cDo in-car glance lengths correlate with occlusion distances?\u201d and \u201cWhat individual factors could explain the individual preferences of occlusion distances and in-car glance lengths?\u201d. Four driving simulator experiments with 89 participants were conducted. A new distraction testing method was used that takes into consideration drivers\u2019 individual differences.\r\nIndividual in-car glance length and occlusion distance preferences were found. However, it seems that intolerance of uncertainty, short-term visual memory, sensation seeking or driver behavior do not explain the individual differences. Based on the results, efficiency of visual information processing may explain the individual differences and age effects the efficiency.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hilkka Grahn (higrahn) on 2017-06-22 08:06:55.949352. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-22T08:06:56Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706223026.pdf: 2771734 bytes, checksum: 9be78cb26353f5f72168f2a51f6459b8 (MD5)\r\nlicense.html: 4851 bytes, checksum: 5615cfa079535184fc93421387d245f0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-22T08:06:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706223026.pdf: 2771734 bytes, checksum: 9be78cb26353f5f72168f2a51f6459b8 (MD5)\r\nlicense.html: 4851 bytes, checksum: 5615cfa079535184fc93421387d245f0 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (89 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kuljettajan tarkkaamattomuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuljettajien yksil\u00f6lliset erot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaalisen informaation prosessointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tarkkaamattomuustestaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ep\u00e4varmuuden siet\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lyhytkestoinen visuaalinen muisti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4myshakuisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "riskik\u00e4ytt\u00e4ytyminen liikenteess\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yksil\u00f6lliset erot kuljettajien katsepreferensseiss\u00e4 ja katseiden kestoihin vaikuttavat tekij\u00e4t", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706223026", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Cognitive Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kognitiotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvantitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-22T08:06:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikenneturvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autoilijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarkkaavaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "havaitseminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "katse", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ajokyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "riskik\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54650
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:56Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0f731e7d-c89c-4d63-bb71-34f7b74afb96\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706223026.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Grahn, Hilkka Yksilölliset erot kuljettajien katsepreferensseissä ja katseiden kestoihin vaikuttavat tekijät Kuljettajan tarkkaamattomuus kuljettajien yksilölliset erot visuaalisen informaation prosessointi tarkkaamattomuustestaus epävarmuuden sietämättömyys lyhytkestoinen visuaalinen muisti elämyshakuisuus riskikäyttäytyminen liikenteessä Cognitive Science Kognitiotiede Kvantitatiivinen tutkimus 601 liikenneturvallisuus autoilijat tarkkaavaisuus havaitseminen katse kognitio ajokyky riskikäyttäytyminen
title Yksilölliset erot kuljettajien katsepreferensseissä ja katseiden kestoihin vaikuttavat tekijät
title_full Yksilölliset erot kuljettajien katsepreferensseissä ja katseiden kestoihin vaikuttavat tekijät
title_fullStr Yksilölliset erot kuljettajien katsepreferensseissä ja katseiden kestoihin vaikuttavat tekijät Yksilölliset erot kuljettajien katsepreferensseissä ja katseiden kestoihin vaikuttavat tekijät
title_full_unstemmed Yksilölliset erot kuljettajien katsepreferensseissä ja katseiden kestoihin vaikuttavat tekijät Yksilölliset erot kuljettajien katsepreferensseissä ja katseiden kestoihin vaikuttavat tekijät
title_short Yksilölliset erot kuljettajien katsepreferensseissä ja katseiden kestoihin vaikuttavat tekijät
title_sort yksilölliset erot kuljettajien katsepreferensseissä ja katseiden kestoihin vaikuttavat tekijät
title_txtP Yksilölliset erot kuljettajien katsepreferensseissä ja katseiden kestoihin vaikuttavat tekijät
topic Kuljettajan tarkkaamattomuus kuljettajien yksilölliset erot visuaalisen informaation prosessointi tarkkaamattomuustestaus epävarmuuden sietämättömyys lyhytkestoinen visuaalinen muisti elämyshakuisuus riskikäyttäytyminen liikenteessä Cognitive Science Kognitiotiede Kvantitatiivinen tutkimus 601 liikenneturvallisuus autoilijat tarkkaavaisuus havaitseminen katse kognitio ajokyky riskikäyttäytyminen
topic_facet 601 Cognitive Science Kognitiotiede Kuljettajan tarkkaamattomuus Kvantitatiivinen tutkimus ajokyky autoilijat elämyshakuisuus epävarmuuden sietämättömyys havaitseminen katse kognitio kuljettajien yksilölliset erot liikenneturvallisuus lyhytkestoinen visuaalinen muisti riskikäyttäytyminen riskikäyttäytyminen liikenteessä tarkkaamattomuustestaus tarkkaavaisuus visuaalisen informaation prosessointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54650 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706223026
work_keys_str_mv AT grahnhilkka yksilölliseterotkuljettajienkatsepreferensseissäjakatseidenkestoihinvaikuttavattekij