Palvelunestohyökkäyksestä palautuminen organisaatiossa maineenhallinnan näkökulmasta

Palvelunestohyökkäykset ovat vakava uhka organisaatioiden toiminnan jatkuvuudelle. Tulevaisuudessa hyökkäysten määrän ja voimakkuuden ennustetaan kasvavan entisestään. Palvelunestohyökkäysten uhka koskettaa jokaista organisaatiota, jonka toiminta on jollakin tavalla riippuvainen toimivasta verkkopal...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pajunen, Iina
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54646
_version_ 1828193214394269696
author Pajunen, Iina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pajunen, Iina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pajunen, Iina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pajunen, Iina
datasource_str_mv jyx
description Palvelunestohyökkäykset ovat vakava uhka organisaatioiden toiminnan jatkuvuudelle. Tulevaisuudessa hyökkäysten määrän ja voimakkuuden ennustetaan kasvavan entisestään. Palvelunestohyökkäysten uhka koskettaa jokaista organisaatiota, jonka toiminta on jollakin tavalla riippuvainen toimivasta verkkopalvelusta, sillä hyökkäyksen toteuttamisen motiivien moninaisuuden lisäksi kohteeksi saattaa päätyä vahingossa. Palvelunestohyökkäykseltä suojautumiseen ei myöskään täysin varmaa keinoa, vaikka suojautumalla voidaankin vähentää hyökkäyksen onnistumisen riskiä merkittävästi. Onnistuessaan palvelunestohyökkäys aiheuttaa organisaatioille mahdollisesta toiminnan häiriintymisestä aiheutuneiden välittömien kustannusten lisäksi myös maineriskin, joka voi olla uhka toiminnan jatkuvuudelle. Tämä tutkielma selvittää kirjallisuuskatsauksen keinoin, kuinka organisaation on mahdollista palautua palvelunestohyökkäyksestä maineriski minimoiden tai jopa kääntäen se positiiviseksi mainevaikutukseksi. Tutkielmassa esitellään myös palvelunestohyök-käyksiä ilmiönä ja käsitellään lyhyesti hyökkäysten motiiveja sekä suojautumiskeinoja. Recovery from a denial of service attack in an organization – in the perspective of reputation management. Denial of service attacks represents a serious threat to the continuity of organizations’ operations. In the future, the amount and intensity of attacks are predicted to notably increase. The threat of denial of service attack impinge on every organization whose activity is in some way dependent on a functioning network service, because of the attackers’ motive diversity and because the attack can also be met by an accident. Although good protection against attacks can significantly reduce the risk of denial of service attacks, the possibility of denial of service can-not be completely ruled out. Denial of service attack will cause, in addition to the possible direct costs due disrupting operations, harm to organizations reputation. Reputation loss will cause a significant harm to the organization. This thesis explores the ways how the organization can recover from a denial-of-service attack by limiting reputation loss or even turning it into a positive reputation effect. The thesis also introduces denial of service as phenomenon, briefly discusses the motives of the attackers and introduces some ways to secure systems from attacks.
first_indexed 2024-09-11T08:51:00Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pajunen, Iina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-22T07:34:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-22T07:34:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54646", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Palvelunestohy\u00f6kk\u00e4ykset ovat vakava uhka organisaatioiden toiminnan jatkuvuudelle. Tulevaisuudessa hy\u00f6kk\u00e4ysten m\u00e4\u00e4r\u00e4n ja voimakkuuden ennustetaan kasvavan entisest\u00e4\u00e4n. Palvelunestohy\u00f6kk\u00e4ysten uhka koskettaa jokaista organisaatiota, jonka toiminta on jollakin tavalla riippuvainen toimivasta verkkopalvelusta, sill\u00e4 hy\u00f6kk\u00e4yksen toteuttamisen motiivien moninaisuuden lis\u00e4ksi kohteeksi saattaa p\u00e4\u00e4ty\u00e4 vahingossa. Palvelunestohy\u00f6kk\u00e4ykselt\u00e4 suojautumiseen ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n t\u00e4ysin varmaa keinoa, vaikka suojautumalla voidaankin v\u00e4hent\u00e4\u00e4 hy\u00f6kk\u00e4yksen onnistumisen riski\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4sti. Onnistuessaan palvelunestohy\u00f6kk\u00e4ys aiheuttaa organisaatioille mahdollisesta toiminnan h\u00e4iriintymisest\u00e4 aiheutuneiden v\u00e4litt\u00f6mien kustannusten lis\u00e4ksi my\u00f6s maineriskin, joka voi olla uhka toiminnan jatkuvuudelle. T\u00e4m\u00e4 tutkielma selvitt\u00e4\u00e4 kirjallisuuskatsauksen keinoin, kuinka organisaation on mahdollista palautua palvelunestohy\u00f6kk\u00e4yksest\u00e4 maineriski minimoiden tai jopa k\u00e4\u00e4nt\u00e4en se positiiviseksi mainevaikutukseksi. Tutkielmassa esitell\u00e4\u00e4n my\u00f6s palvelunestohy\u00f6k-k\u00e4yksi\u00e4 ilmi\u00f6n\u00e4 ja k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n lyhyesti hy\u00f6kk\u00e4ysten motiiveja sek\u00e4 suojautumiskeinoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Recovery from a denial of service attack in an organization \u2013 in the perspective of reputation management. Denial of service attacks represents a serious threat to the continuity of organizations\u2019 operations. In the future, the amount and intensity of attacks are predicted to notably increase. The threat of denial of service attack impinge on every organization whose activity is in some way dependent on a functioning network service, because of the attackers\u2019 motive diversity and because the attack can also be met by an accident. Although good protection against attacks can significantly reduce the risk of denial of service attacks, the possibility of denial of service can-not be completely ruled out. Denial of service attack will cause, in addition to the possible direct costs due disrupting operations, harm to organizations reputation. Reputation loss will cause a significant harm to the organization. This thesis explores the ways how the organization can recover from a denial-of-service attack by limiting reputation loss or even turning it into a positive reputation effect. The thesis also introduces denial of service as phenomenon, briefly discusses the motives of the attackers and introduces some ways to secure systems from attacks.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Iina Pajunen (iievpaju) on 2017-06-22 07:34:57.959350. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-22T07:34:58Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706223021.pdf: 577785 bytes, checksum: d337ec6ea95f0fc3249e7b28707a0750 (MD5)\r\nlicense.html: 1132 bytes, checksum: 4909657c28fcd8bb125bec343ddebed8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-22T07:34:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706223021.pdf: 577785 bytes, checksum: d337ec6ea95f0fc3249e7b28707a0750 (MD5)\r\nlicense.html: 1132 bytes, checksum: 4909657c28fcd8bb125bec343ddebed8 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "denial-of-service", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "distributed-denial-of-service", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "corporate reputation", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reputation management", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "crisis communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelunestohy\u00f6kk\u00e4ys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hajautettu palvelunestohy\u00f6kk\u00e4ys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "organisaation maine", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maineenhallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriisiviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Palvelunestohy\u00f6kk\u00e4yksest\u00e4 palautuminen organisaatiossa : maineenhallinnan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706223021", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-22T07:34:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54646
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:13Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pajunen, Iina Palvelunestohyökkäyksestä palautuminen organisaatiossa : maineenhallinnan näkökulmasta denial-of-service distributed-denial-of-service corporate reputation reputation management crisis communication palvelunestohyökkäys hajautettu palvelunestohyökkäys organisaation maine maineenhallinta kriisiviestintä Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Palvelunestohyökkäyksestä palautuminen organisaatiossa : maineenhallinnan näkökulmasta
title_full Palvelunestohyökkäyksestä palautuminen organisaatiossa : maineenhallinnan näkökulmasta
title_fullStr Palvelunestohyökkäyksestä palautuminen organisaatiossa : maineenhallinnan näkökulmasta Palvelunestohyökkäyksestä palautuminen organisaatiossa : maineenhallinnan näkökulmasta
title_full_unstemmed Palvelunestohyökkäyksestä palautuminen organisaatiossa : maineenhallinnan näkökulmasta Palvelunestohyökkäyksestä palautuminen organisaatiossa : maineenhallinnan näkökulmasta
title_short Palvelunestohyökkäyksestä palautuminen organisaatiossa
title_sort palvelunestohyökkäyksestä palautuminen organisaatiossa maineenhallinnan näkökulmasta
title_sub maineenhallinnan näkökulmasta
title_txtP Palvelunestohyökkäyksestä palautuminen organisaatiossa : maineenhallinnan näkökulmasta
topic denial-of-service distributed-denial-of-service corporate reputation reputation management crisis communication palvelunestohyökkäys hajautettu palvelunestohyökkäys organisaation maine maineenhallinta kriisiviestintä Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede corporate reputation crisis communication denial-of-service distributed-denial-of-service hajautettu palvelunestohyökkäys kriisiviestintä maineenhallinta organisaation maine palvelunestohyökkäys reputation management
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54646 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706223021
work_keys_str_mv AT pajuneniina palvelunestohyökkäyksestäpalautuminenorganisaatiossamaineenhallinnannäkökulmasta